انواع هارد سرور : در این قسمت از مقالات به بررسی جامع و کامل در مورد انواع هارد سرور پرداخته می شود و اینکه هارد سرور چیست و چه انواعی دارد ؟
هارد دیسک ها در انواع مختلفی تولید می شوند و لازم به ذکر است که هاردهای سرور دارای استانداردهای بالاتر نسبت به کاربری خانگی دارند به همین جهت در انتخاب آنها می بایست بسیار دقت نمود ، در این قسمت در مورد انواع هارد دیسک های موجود در سرور پرداخته می شود :

انواع هارد سرور

هاردهای موجود در سرور اصولا به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز در سال فعالیت می نمایند به همین جهت به آنها ۲۴/۷/۳۶۵ گفته می شود ، هاردهای موجود در سرور به هیچ وجه نباید دچار تاخیر باشند زیرا آنها به صورت کاملا پیوسته می بایستی در حال خواندن و نوشتن باشند به همین جهت هاردهای سرور می بایست دارای بیشترین اطمینان و کارایی باشند ، از جمله بزرگترین ویژگی هایی که می بایست در یک هارد سرور وجود داشته باشد به شرح ذیل است :
۱) اطمینان :
اطلاعات موجود در سرور به هیچ وجه نباید از بین برود به همین جهت منجر به بروز ضرر های مالی بیشماری خواهد شد به همین جهت حفظ اطلاعات و داشتن اطمینان حاصل ازبین نرفتن اطلاعات نقش بسیار مهم و حیاتی دارد .
۲) کارایی :
کارایی نیز در یک هارد سرور بسیار مهم می باشد به گونه ای که یک هارد سرور می بایست بیشترین میزان درخواست را در بیشترین زمان ممکن و کمترین تاخیر به انجام برسانند .
۳) زمان پاسخ :
در هارد سرور می بایست کوتاه ترین زمان برای پاسخگویی وجود داشته باشد به گونه ای که کاربر به هیچ وجه منتظر پاسخ برای درخواست خود نشود .
انواع طبقه بندی هارد سرور :
۱)اولین ان SATA می باشد :
سرعت انجام عملیات در این هارد بالا و یک عددی بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه می باشد ، این درایو ها از جمله درایو های معمولی محسوب می گردند و از جمله هاردهایی با این ویژگی ها می توان به سیگیت و وسترن دیجیتال اشاره نمود .
۲) دومین ان SATA RAID Edition و یا SATA RE می باشد :
سرعت انجام عملیات در این نوع ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و لازم به ذکر است که این نوع هاردها از دستورات رید کنترلر پشتیبانی می نماید .
۳) سومین ان SAS می باشد :
سرعت انجام عملیات در این نوع هارد سرور بسیار بالا می باشد که می توان به عدد ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه اشاره نمود و از این نوع هارد جهت ذخیره سازی اطلاعاتی استفاده می گردد که مدام از آنها استفاده می شود از جمله هاردهای سرور با این ویژگی می توان به سیگیت Exos 7E8 و نیز وسترن دیجیتال RE SAS اشاره نمود .
در این قسمت به انواع هارد سرور از جهت رابط اتصال پرداخته می شود :
۱)رابط SATA :
این رابط در واقع اصلاح شده ide می باشد که پس از آن به PATA نامگذاری شده است ، از این رابط ابتدا در کاربری های مسکونی و نیز صنعتی که کارایی در آنها متوسط است استفاده می شده و SAS ها نسخه جدید تر SCSI می باشند .
در نسخه های اولیه پهنای باند در SAS ها بیشتر از SATA بوده و این در حالیست که پس از آن در نسل سوم با نام SATA III پهنای باند تا ۶ گیگ نیز ارتقا یافت که این میزان پهنای باند معادل نسل دوم SAS ها است و در برخی نسل های SAS ها سرعت آنها به ۱۲ گیگ نیز افزایش یافته است ، که این عدد که یا ۶ گیگ و یا ۱۲ گیگ بر روی لیبل های هاردهای سرور درج شده است .
دیسک ها با کنترلر ها همخوانی دارند و این در حالیست که رابط های SAS را به دیسک SATA متصل نمود و برعکس آن یعنی رابط SATA به دیسک SAS امکان پذیر نمی باشد .
رابط های SAS می توانند یک ارتباط دو طرفه را ایجاد نمایند و این ارتباط در واقع یک طرف خواندن و نیز یک طرف نوشتن می باشد و در این حال رابط های SATA در ان واحد تنها یک دستور را می توانند اجرا نمایند یعنی یک دستور برای خواندن و یا یک دستور برای نوشتن را اجرا می نماید .
در حالت کلی هارد های SATA در مواقعی مطلوب می باشند که حجم آنها بسیار زیاد می باشد و کارایی در حداکثر زیاد مد نظر نبوده و SAS ها نیز در مواقعی که به هارد با سرعت بالا نیازمند هستیم می تواند گزینه مطلوبی باشد .
هاردهایی که گفته شد مقرون به صرفه هستند ولی برای سرورها طراحی نشده اند به عنوان مثال هارد دیسک های معمولی مقاومت بسیار کمی در برابر لرزش ها دارند در واقع یک ضربه می تواند هارد دیسک خانگی را از کار بیندازد در حالی که همان ضربه با هارد سرور به هیچ وجه مشکلی ایجاد نمی نماید و همچنین می توان بدین گونه بیان نمود که سطح خطا در هارد دیسک های معمولی غیر قابل بازیابی می باشد و همچنین ذکر این نکته نیز لازم و ضروری است که در یک استفاده خانگی نیازی به استفاده از هارد سرور وجود ندارد و استفاده از یک هارد دیسک معمولی کافی می باشد .
از جمله برتری هایی که یک هارد درایو سرور به نسبت یک هارد درایو معمولی دارد عبارتند از :
۱) دارا بودن یک میله الحاقی که جهت ایجاد مقاومت بیشتر در برابر ضربه استفاده می شود .
۲) لرزش ها در هارد های سرور بسیار بهتر کنترل می شود .
۳) فناوری در آنها نیز بسیار پیشرفته تر از هاردهای معمولی است که سبب قرار گیری بهتر اطلاعات و نیز جستجوی راحت تر در آنها می شود .
۴) وجود یک نرم افزار قدرتمند جهت اعلام خرابی سبب می شود تا در صورتیکه بک خرابی کوچک در هارد اتفاق بیفتد سریعا اعلام نماید تا از خرابی های بزرگتر جلوگیری نماید .
و از جمله بزرگترین تفاوت ها در هاردهای سرور و نیز هارد های معمولی سطح خطای غیر قابل بازیابی میباشد مه لازم به ذکر است که این خطاها برای هاردهای SATA معمولی بین ۱۰ تا ۱۴ تا می باشد .
در صورتی که نیازمند اخذ مشاوره در مورد انواع هارد سرور هستید می توانید با کارشناسان فاواجم تماس حاصل نمایید .