نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور : می‌دانیم که هارد دیسک‌ها به عنوان مخازن نگهداری اطلاعات نقشی حیاتی در برپایی یک شبکه کامپیوتری دارند، جایی که این منابع اطلاعاتی به جایگاهی برای حفظ داده‌های به اشتراک گذاشته تبدیل شده و در عین حال در اختیار کاربران مختلف نیز قرار دارند .

انتخاب سخت‌افزارهای مناسب راه‌اندازی یک شبکه (بنا به ویژگی‌های مجموعه) عمل خطیریست که اشتباه در آن در حداقل پیامدهای خود موجب عدم بازدهی بالای شبکه و فقدان سرعت مطلوب و مورد نیاز کاربران مذکور می‌شود . می‌دانیم که خرید هارد سرور و فروش هارد سرور دارای شرایط و ویژگی‌های ساختاری متنوع و متعددی بوده، از برندهای مختلفی یافت می‌شوند و بالطبع دارای قیمت‌های مختلفی نیز می‌باشند.

بنا بر این توضیحات در ادامه قصد داریم تا با بررسی نکات مختلف و موثر در این مسیر، به نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور بپردازیم :

نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور

حجم کاری

گاهی مجموعه‌ای که در پی برپایی یک شبکه رایانه‌ای می‌باشد، شرکت کوچکی با تعدادی انگشت شمار از کارمندان است که در اوج تعاملات خود چند برگه یا اسناد پی دی افی را با حجم چند مگابایت با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این در حالیست که گاهی هم یک سازمان بزرگ با صدها کارمند، داده‌هایی چند ده گیگابایتی را با یکدیگر سهیم می‌شوند که تنها وجود یک سرور روم تا دندان مسلح می‌تواند نیازشان را برآورده سازد .

نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور

با توجه به این توضیحات نخستین عامل در نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور توجه به حجم کار کاربران این مجموعه است . در تکمیل این توضیحات باید گفت که چنانچه حجم کار در حد مدخل و ورودی باشد از درایوهای دیسک سخت Entry استفاده می‌شود که مناسب برنامه‌های non-critical می‌باشند . در خصوص این محصولات می‌توان گفت که قادرند به ازای هرگیگ کمترین هزینه و بیشترین ظرفیت را برای کارفرما به ارمغان بیاورند .

در سطوح بالاتر یعنی حلقه Midline یا میانی، جایی که اپلیکیشن‌های business-critical و I/O-intensive مشغول به فعالیت بوده و وجود کارایی و ظرفیت بهینه از اهمیت بالایی برخوردار است SAS/SATA 7.2K می‌تواند مفید واقع شده و در نهایت برای حجم کاری Enterprise که در آن هدف بهینه کردن کاراییست، استفاده از HDD SAS 15K & 10K و همچنین هاردهای SSD برای راه‌اندازی ایده‌آل اپلیکیشن‌های mission-critical و I/O-intensive پیشنهاد می‌شود .

سرعت و نوع نرم‌افزار کاربردی

اجزای تشکیل دهنده یک کامپیوتر که در حال حاضر با یکدیگر هماهنگ بوده و مشغول به فعالیت هستند را در نظر بگیرید! به واسطه اینکه این قطعات (مادربرد، رم، کارت گرافیک، پاور و … ) با یکدیگر هم نسل بوده و تقریباً در یک بازه زمانی طراحی و تولید شده اند، با ساختار دیگری همخوانی داشته و قادر بالا آوردن سیستم عامل یا اجرای برنامه‌های مختلف هستند.

حال فرض کنید قصد به روزرسانی این رایانه را داریم ! بواسطه همبستگی و ارتباط تنگاتنگی که میان عملکرد آن‌ها وجود دارد، گاهی خرید یک رایانه جدید به صرفه‌تر از ارتقاء سیستم فعلیست، چرا که به منظور حفظ این هماهنگی عملاً باید همه قطعات آن را تعویض کرد.

نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور

در همین رابطه اگر فردی تنها قصد داشته باشد تا فقط و فقط یک قطعه آن را با هدف خاصی تعویض کند (مثلاً تعویض کارت گرافیک به منظور اجرای یک بازی ویدئویی) ، احتمالاً سیستم بالا نیامده، در صورت بالا آمدن بسیار کند و با اشکال کار می‌کند، ما را به اهدافمان نرسانده و در بهترین حالت به اندازه توان محدودکننده‌های خود (یعنی دیگر قطعات) مشابه تجهیز قبلی فعالیت خواهد کرد .

در نتیجه اینکه توجه به قطعات در ارتباط با  HDD در نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور مؤثر است! در همین ارتباط معمولاً سرعت هارد دیسک‌های از زیاد به کم و از گران به ارزان بدین ترتیب می‌باشد :

  • SAS 15k , SSD و SAS 10k (مناسب برای دیتابیس‌هایی نیازمند به سرعت بالا با حجم و درخواست زیاد انتقال اطلاعات )
  • SATA 7.2k و SATA 5.4k (مناسب برای دیتابیس‌هایی که وظیفه ذخیره و بازیابی اطلاعات با حجم زیاد اما دسترسی معمولی را برعهده دارند )

 

توجه به RAID

RAID یا Redundant Array of Inexpensive Disks را می‌توان «چینش مضاعف دیسک‌های ارزان» معنا کرد. این تکنیک به زبانی ساده به تکنولوژی ترکیب کردن چند هارد دیسک (عموماً در یک سرور)  با هدف افزایش سرعت، کارایی و امنیت سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی گفته می‌شود .

نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور

زمانی که از این تکنیک برای نخستین بار رونمایی شد، ابداع‌کنندگان آن عقیده داشتند که ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک‌های گوناگون می‌تواند باعث بالا رفتن کارایی سیستم، کمتر شدن هزینه‌ها و همچنین کاهش میزان انرژی مصرفی انجام کار شود که جملگی عواملی مفید و مطلوب برای برپایی یک سامانه کامپیوتری تلقی می‌شدند .

در همین رابطه یکی دیگر از عواملی که در نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور مؤثر است توجه به تکنیک‌ها و انواع ذخیره‌سازی RAID (مثلاً Mirroring، Parity و Striping ) می‌باشد. RAID به عنوان عملی که در اقدامی پیشگیرانه مانعِ از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده در یک هارد دیسک می‌باشد، در نحوه انتخاب هارد دیسک برای سرور و تعداد، نوع و سطح این محصولات مرتبط با هم تأثیرگذار است .

در نهایت لازم به ذکر است که به عنوان کاربری با اطلاعات محدود نباید نگران برآورد نوع و تعداد هارد دیسک‌های مورد نظرتان باشید، چرا که پیش از همکاری با مجموعه‌هایی نظیر فاواجم، مشاوره‌ای کامل به شما داده شده و پس از مشورت با کارفرما یکی از راه‌های پیش روی برگزیده می‌شود .

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱