خرید هارد سرور : با در نظر گرفتن سازوکار همه سخت افزارهای هوشمند یا دیجیتالی که قابلیت ذخیره سازی اطلاعات بایونری ما را دارند ، می بینیم که همه آن ها دارای حافظه ای به فراخور کاربردشان هستند که داده های مورد نظر را روی خود ذخیره کرده و بدین ترتیب در صورت نیاز کارفرما به نمایش یا ارسال آن ها کمک می کنند .

بدیهیست که سلسله روابطی منطقی باعث همسان شدن قطعات مختلف این محصولات و وسایل شده و به طور مشخص تطابق هارد با سایر اجزای یک سیستم است که به خروجی ایده آل آن منجر می شود . در همین رابطه سرورها نیز به عنوان تجهیزاتی که وظیفه ذخیره سازی و حراست از اطلاعات دیجیتالی را دارند ، مستلزم داشتن ویژگی هایی هستند که عدم توجه به آن ها می تواند به کاهش سرعت ، کارایی و عمر مفید این مجموعه منجر شود .

خرید هارد سرور

خرید هارد سرور

با توجه به این توضیحات باید گفت که خرید هارد سرور تنها ابتیاع یک محصول فیزیکی نبوده و توجه به ویژگی های ساختاری این واسطه های ذخیره سازی اطلاعات – یعنی دیسک های سخت یا HDD ها – تأثیر مهم و مستقیمی روی عمر مفید ، بازدهی ، میزان ساعات کارکرد پیوسته ، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات و تجهیزات در بردارنده آن دارد .

هارد سرور با وجود داشتن کاربردی مشابه هاردهای دسک تاپی یا کامپیوترهای شخصی دارای تفاوت هایی نیز نسبت به آن می باشد که از مهمترین آن ها می توان به لزوم کارکرد این محصول به صورت شبانه روزی ، ۷ روز هفته ای و ۳۶۵ روز سالی اشاره کرد . در ادامه لازم به ذکر است که شاید برخی از ناهمخوانی و کاستی های یک هارد دسک تاپی برای برخی کاربران قابل چشم پوشی باشد اما حداقل کردن تأخیر در پاسخگویی در کنار حداکثر کردن سرعت ، اطمینان و کارایی آن از اهمیت بالایی برخوردار است .

در بسط این عوامل نیاز به تأکید است که چنانچه یک هارد دیسک قابل اطمینان نبوده ممکن است اطلاعاتی که پایه و اساس یک کسب و کار یا پروژه باشد از بین رفته ، دیگر بازیابی نشده و بدین ترتیب خسارتی سنگین به تناسب این اهمیت این حرفه روی دست کارفرما بگذارد .

از این گذشته با توجه به اینکه چند کاربر قصد انجام چند کار متفاوت را دارند ، داشتن سرعتی بالا بسیار پر اهمیت می باشد ؛ در همین رابطه کوتاه بودن زمان پاسخگویی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است .

خرید هارد سرور

چگونه هارد دیسک مناسب سرور را انتخاب کنیم؟

به طور کلی در هنگام خرید هارد سرور به عنوان یکی از ارکان طراحی دیتاسنتر باید به این توجه داشته باشیم که این محصولات در دسته های زیر یافت می شوند :

ردیف نام هارد سرور ویژگی های شاخص
۱ SATA نوع معمولی سرعت ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه
۲ SATA با قابلیت پشتیبانی از RAID سرعت چرخش دیسک‌ ۷۲۰۰ دور در دقیقه – قابللیت پشتیبانی از RAID
۳ SAS Near Line سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه
۴ SAS Enterprise سرعت چرخش ۱۰۰۰۰ یا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه

خرید هارد سرور

 

 فرق هارد درایوهای SATA و SAS در چیست ؟

SATA مدل ارتقاء یافته IDE بوده و در ابتدا به منظور استفاده در رایانه های شخصی یا سرورهایی با تجهیزاتی محدود طراحی می شدند ، حال اینکه SAS در حقیقت نسل بعدی هاردهای SCSI می باشند .

در مدل های اولیه این محصولات ، به طور عمومی پهنای باند محصولات زیر شاخه SAS از SATA بیشتر بود که با گذشت زمان و معرفی نسل سوم SATA  ها ، اینک SATA III با داشتن سرعتی در حدود ۶ Gb/s قدرتی هم ارز نسل دوم هارد سرورهای SAS دارد . شاید برایتان جالب باشد که بدانید نسل سوم هارد های SAS قادر به انتقال داده ها با سرعتی ۱۲ گیگابیت بر ثانیه می باشند .

با جویا شدن نظر کارشناسان در خصوص اینکه کدامیک از این محصولات مناسب استفاده به عنوان هارد سرور می باشند ، معمولاً  مدل های اینترپرایز SAS به منظور خرید هارد سرور انتخاب می شوند .

در همین رابطه باید گفت که مقاومت کم SATA در برابر لرزش ، وجود خطاهای زیاد بدون بازگشت و عدم پشتیبانی از دستورات مدیریت RAID به صورت سخت ‌افزاری از مهمترین عواملی می باشند که سبب می شود تا شانس انتخاب این نوع هارد دیسک در سرور کاهش یابد .

خرید هارد سرور

بررسی جنبه های دیگر

از سویی دیگر هارد سرورهای SAS که قابلیت پشتیبانی از دو نسل قدیمی و همچنین هاردهای SATA را دارند از سیستم های ارتباط دوگانه پشتیبانی می کنند که سبب می شود تا بتوانند به صورت همزمان و در تعداد زیاد یک دستور را خوانده و دستور دیگری را بنویسد .

به طور کلی می توان گفت که هارد دیسک های SATA توانایی ذخیره اطلاعات در گنجایش بالاتری را داشته ، امنیت داده ها را تضمین کرده و دارای یکپارچگی بیشتری نسبت به گزینه دیگرمان هستند ، اما سرعت SAS ها بسیار در داخل سرور بیشتر می باشد!

 با توجه به این توضیحات این نظر کارشناسان شبکه و سلیقه کارفرماست که از کدامیک از آن ها استفاده شود ولی چنانچه نظر آن ها روی هاردهای SATA باشد حتماً دیسک های اینترپرایز را پیشنهاد خواهند داد ، چرا که این محصولات در برابر رویدادهای خارجی مقاومت بیشتری داشته ، سطح تکنولوژی آن ها جدیدتر از محصولات معمولی هم خانواده خود می باشد ، لرزش را کنترل کرده و پیش از خرابی هارد دیسک اخطار را برای کاربران ارسال می کند .

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱