تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی : اکثر مردم به پانچ کارت ها تنها به عنوان محصولاتی که به منظور ثبت ورود و خروج کارکنان یک مجموعه از محل کارشان مورد استفاده قرار می گیرند نگاه می کنند، این در حالیست که کاربرد این محصولات بیش از سطح انتظار بوده و می توان از آن ها به عنوان واسطه هایی برای بارگزاری یک سیستم عامل – برنامه دهی به یک سخت افزار – استفاده کرد . لازم به ذکر است که این محصولات نیز همانند بسیار دیگری از تجهیزات کامپیوتری دارای نخسه ابتدایی بسیار ساده ای بوده‌اند، اما به مرور زمان پیشرفت کرده و تکامل یافته اند.

در سال ۱۷۲۵یک کارگر صنعت نساجی به نام Basile Bouchon از کارت پانچ ها به منظور کنترل دستگاه های نخ ریسی و بافندگی استفاده کرد . این عمل وی که در حقیقت نخستین استفاده از کارت های حافظه و خواندن کدی فیزیکی برای اجرای یک فرآیند عملیاتی بود سبب می شد تا دستگاه های مذکور طبق الگویی که روی این کارت ها وجود داشته، تنظیمات مشخصی دریافت کرده و اعمال تعریف شده ای را انجام دهند.

تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی

لازم به ذکر است که این سازوکار تا قریب به ۱۶۰ سال بعد تغییر محسوس یا کاربرد جدیدی پیدا نکرد تا اینکه در سال ۱۸۹۰، Herman Hollerith به منظور ضبط و خواندن داده های سرشماری از آن استفاده کرد . نکته جالب در مورد استفاده از این محصول این است که سرشماری سال ۱۸۸۰در انگلستان هشت سال به طول انجامید، در حالی که این عملیات با کمک روش مذکور یکساله جمع شد.

تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی

اگرچه همانطور که در مطالب فوق ، خرید هارد سرور و فروش هارد سرور بدان اشاره شد قابلیت فرمان دهی به یک ماشین با کمک کدهای آماده تاریخچه‌ای قدیمی تر از حافظه های آنالوگ و دیجیتالی امروزی دارند اما شاید بتوان نخستین بارقه های تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی را پس از اختراع دوربین های فیلم برداری و عکاسی، دستگاه های ضبط و پخش صدا و همچنین کامپیوترها یافت .

جایی که روز به روز به کیفیت و حجم مدیای ذخیره شده افزوده شده، افراد بیشتری به آن ها دسترسی یا علاقه پیدا کرده و بواسطه راه‌های انتقال سریع این اطلاعات نظیر سامانه های بلوتوثی یا نتورکی با سرعت و حجم بیشتری هم در اختیار دیگر کاربران قرار می گرفتند .

در همین رابطه وجود واسطه هایی متناسب با سطح نیاز افراد که بتوانند این اطلاعات را در خود نگه دارند روز به روز بیشتر شده و به سیری تکاملی که در ادامه به مهمترین آن‌ها خواهیم پرداخت منجر شد .

پیش از دهه ۷۰ میلادی

تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی

Williams tube یا لامپ ویلیامز

لامپ ویلیامز یا لامپ ویلیامز-کیلبورن یک لامپ پرتو کاتدی بود که به عنوان حافظه رایانه برای ذخیره داده‌های دودویی الکترونیکی مورد استفاده قرار می گرفت . این لامپ اولین واحد ذخیره سازی دیجیتال با دسترسی تصادفی بود که سرعت آن ۱٫۲ میلی ثانیه در ازای هر دستور بود .

Drum memory یا طبله

این محصول که معادل دیسکی با نوک ثابت و تک استوانه‌ای با شیارهایی خارجی بوده و معمولاً برای هر شیار یک نوک خواندن / نوشتن دارد، طرح اولیه هارد دیسک های یک پلاتر مدرن می باشد .

می توان UNISERVO I را اولین استفاده تجاری از حافظه های نواری دانست . IBM 350 نخستین هارد دیسک مدرن با پنجاه عدد دیسک ۲۴ اینچی، دارای سرعت چرخش ۱۲۰۰ دور در دقیقه می باشد.

دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی

تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی

نوار کاست ها زمانی به عنوان محصولاتی ارزان قیمت برای نگهداری از اطلاعات مورد استفاده قرار می گرفتند اما کم کم جای خود را به فلاپی دیسک هایی که از آن‌ها هم ارزانتر بودند دادند.

یکی از اولین واسطه های ذخیره سازی تولید انبوه شده برای مصرف همه کاربران که برای ذخیره اسناد و حتی بارگذاری سیستم های عامل استفاده می شد فلاپی دیسک ها بودند .

در تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی اولین دستگاهی که به محدوده گیگابایت رسید IBM 3380  بود. ST-506 اولین درایو ۵٫۲۵ اینچی لقب گرفته و به پیش زمینه‌ای برای تولید هارد دیسک های رایانه ای امروزی تبدیل شد .

فرمت DAT قرار بود یک حافظه برای ضبط موسیقی در سطحی بالا باشد ، اما بعداً به ذخیره سازی برای رایانه ها تبدیل شد.

سی‌دی ها هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. ظرفیت ذخیره سازی زیاد و قیمت پایین آن سبب شد تا از فلاپی پیشی گرفته و در عین حال به هنگام ظهور دیسک های Zip و Jaz جان سالم به در ببرد.

دهه ۹۰ میلادی

تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی

سونی قصد داشت MD Data را جایگزین فلاپی دیسک ها به عنوان پلت فرم ذخیره سازی مصرف کنندگان کند ، اما قیمت زیاد آن مانع از استقبال زیاد از این وسیله شده و نهایتاً توسط زیپ دیسک که نمونه های محبوب تری بودند از دور خارج شدند .

زیپ ها برای ذخیره اسناد بزرگ و طراحی های گرافیکی مناسب بوده و و به دلیل قابل بازنویسی بودن نسبت به یک CD-R (دیسک ذخیره‌سازی نوری با فرمت دیجیتال) در اولویت انتخاب کاربران قرار گرفتند .

به عنوان نقطه عطف دیگری در تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی ، باراکودای سیگیت اولین درایو ۷۲۰۰ دور در دقیقه ‌ای بود! محصولی که تعداد چرخش های آن در دقیقه سرعت استانداردی شد که امروزه در اکثر درایورهای مدرن مشاهده می کنیم.

قبل از اینکه فلش مموری ها ارزان شده و به اندازه کافی گنجایش یابند ، این درایوهای کوچک IBM 170 بودند که با استفاده شدن در قالب آیپدها انقلابی در حوزه ذخیره اطلاعات به وجود آوردند . اپل تا همین اواخر از این محصولات در ساختار  ipodهای خود استفاده می کرد .

ورود به قرن و هزاره جدید

تاریخچه ذخیره سازهای دیجیتالی

IBM با عرضه این وسیله کوچک و ارزان کیفیت و میزان انتقال اطلاعات توسط کاربران عمومی را وارد مرحله جدیدی کرد . با ترویج استفاده از این جاسوییچی ها، فلاپی و زیپ دیسک ها به سرعت از دور خارج شده و زمینه برای تولید فلش های کوچک و پر گنجایش تر زده شد .

معرفی SD کارت ها همزمان با اوج گرفتن استفاده از تلفن های همراه هوشمند و دوربین های دیجیتالی بود ، فلذا به طریقی گسترده مورد استفاده قرار گرفتند . گفتنیست که حجم یک چهارمی و ضخامت کم آن ها عاملی بود که هیچ وسیله ای برای پذیرش آن ها مشکل فضای خالی در طراحی را نداشته باشد .

امروزه SSD ها بدون وجود قطعه ای متحرک، زمان بوت سریعتر و اشغال فضای کمتر رایج ترین واسطه های نگهداری اطلاعات هستند . برای دانستن مقدار واقعی گنجایش این محصولات کافیست به این نکته توجه داشته باشید که تنها یکی از این محصولات دارای حجمی برابر با ۱۴۹۸۵ حافظه IBM 350S می باشد .

کاربران حافظه های ابری با کمک اینترنت می توانند در هر کجای دنیا با هر وسیله ای که آنلاین می شود به فضای ذخیره سازی تقریباً نامحدود و شخصی خود دسترسی داشته باشند .

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱