کابل کشی شبکه : در یادداشت های پیشین خواندیم که وجود یک شبکه کامپیوتری در یک مجموعه سبب می شود تا انتقال داده های دیجیتالی با سرعت بیشتری انجام پذیرفته و بدین ترتیب افرادی که به منظور تحقق یک هدف مشترک گرد یکدیگر جمع شده اند بتوانند کار خود را با کیفیت ، دقت و سرعت بیشتر ، استفاده از منابع ( بالاخص منابع مالی ) کمتر و در بستری با امنیت بالاتر پیش گیرند .

در همین رابطه شرط اولیه استفاده از چنین سامانه هایی برپایی فیزیکی آن ها می باشد ، لذا قصد داریم تا در این یادداشت نحوه کابل کشی شبکه را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم ؛ با ما همراه باشید!

کابل کشی شبکه

منظور از کابل کشی شبکه چیست ؟

همانطور که از نام این سلسله عملیات برمی‌آید ، کابل کشی شبکه به برقراری ارتباط میان کاربران، تجهیزات شبکه ، سوئیچ ها و جمله درگاه هایی که حاوی اطلاعات دیجیتالی هستند گفته شده و بدین ترتیب این اعضا با کمک در بستری غیر فعال، منظم و منطقی به یکدیگر متصل می شوند .

بدیهیست که همه مجموعه هایی که نیازمند برقراری چنین ارتباطاتی میان کارکنان خود هستند چه از نظر تعداد کارمندان و چه از نظر وسعت فضای در دسترس دارای اندازه های همیشه یکسانی نیستند . از سویی دیگر با وجود اینکه داده های هر مجموعه در حد و اندازه های خود برای دست اندرکاران یک حرفه خاص مهم و ارزشمند است، اما می توان ادعا کرد که همه مجموعه ها نیز دارای اطلاعاتی با اهمیت یکسان نبوده و طبعاً این تفاوت ها به حساس شدن برخی پروژه ها می انجامد .

به عنوان عامل بعدی شاید بتوان ویژگی های خود سازه مورد نظر را به عنوان عامل مهم دیگری که در نحوه کابل کشی شبکه تأثیرگذار است معرفی کرد ، جایی که گاه سامانه های مورد نظر با ساختار یک بنا همخوانی نداشته و این کار مستلزم ایجاد تغییراتی بنیادی در نقشه مورد نظر است .

با گذر از این توضیحات ، تهیه نقشه کابل کشی شبکه نخستین گام برای برپایی این سازوکار می باشد .

کابل کشی شبکه

تهیه نقشه پسیو

زمانی که قصد انجام اصولی یک کار را داریم ، تهیه یا تدوین یک نقشه نخستین کاریست که انجام می دهیم !  کابل کشی شبکه نیز به عنوان مصداقی از اموری که نیاز به دانش و تجربه مهندسی دارد ، با کشیدن نقشه ای کلی از ساختار مورد نظر آغاز می شود .

در همین رابطه کارشناسان ما در مجموعه فاواجم به عنوان اولین گام برپایی این شبکه ، محل نود (Node) یا گره‌های شبکه به همراه مسیرهای عبور کابل را مشخص می کنند . پرواضح است که با مشخص شدن مسیر کابل کشی، علاوه بر اینکه نیروهای اجرایی می توانند محل دقیق عبور سیم ها ، پریزها یا پچ پنل ها را (که روی نقشه شماره‌گذاری شده‌اند) را مشخص نمایند ، این کار سبب می شود تا کارفرما نیز از میزان دقیق محصولات مصرفی یا تعداد آن ها آگاه شده و بدین ترتیب مقدار دقیقی از هزینه های این کار را به دست آورد .

انتخاب مسیر

در انتخاب مسیرهای بهینه کابل کشی شبکه دست هیچ کارشناسی باز نیست ، چرا که اولاً ممکن است انتخاب مسیر با زیبایی محیط در تضاد بوده و ثانیاً احتمال اینکه از نزدیکی کابل های برق (به عنوان اصلی ترین منابع تولید کننده نویز روی شبکه) عبور کند بسیار زیاد است ، لذا در کابل کشی مسیری انتخاب می شود که علاوه بر عدم خدشه‌دار کردن زیبایی یک محیط و داشتن فاصله ای حداقل ۳۰ سانتی متری با کابل های مورد نظرمان، دور از دسترس کاربران نیز بوده و برای تردد آنان دردسری را به وجود نیاورد .

کابل های شبکه متصل به فایروال سوفوس و سرور اچ پی معمولاً با کمک ترانک و داکت ، لوله های فلزی و فلکسی یا سینی های فلزی و پلاستیکی از محیط جدا می شوند ، راه کارهایی که آن ها را از دسترس کاربران و آسیب دیدن دور می کند ، اما فراموش نکنید که این ایزولگی نباید به حدی زیاد باشد که تعمیر ، تعویض یا ازیاد کابل ها را در بلند مدت به چالشی بزرگ و دردسرساز تبدیل کند .

در ادامه گفتنیست که در مواقعی که فاصله مذکور کمتر و اجتناب ناپذیر باشد استفاده از کابل های روکش دار FTP ضرورت می‌یابد .

کابل کشی شبکه

چه نوع کابلی برای شبکه ما مناسب است ؟

همانند اکثر سخت افزارهای پسیو شبکه که در بازار وجود دارد این محصولات نیز در انواع اروپایی یا آمریکایی باکیفیت، تولید شده توسط برندهایی نوظهور با کیفیت های متوسط و کپی های چینی با خروجی نچندان ایده آل وجود دارد که طبعاً میزان بودجه ، سطح انتظار کارفرما و نیاز شبکه نوع آن را تعیین می کند . با این حال می توان گفت که گروه اول پیشنهاد ما برای برپایی یک شبکه با طول عمر مفید و طولانی می باشد .

نکات مهم در نصب کابل های شبکه

کابل کشی شبکه

  • نحوه نصب کابل شبکه

نکته اصلی در نصب کابل ها استفاده از آن ها به نحویست که سرعت انتقال اطلاعات در آن ها پایین نیاید ، در نتیجه وجود هرگونه زاویه تند و حتی ۹۰ درجه در آن ها ، له شدگی ، پارگی ، پیچش شدید و هرگونه صدمه فیزیکی در آن ها جایز نبوده و مستلزم تعویض کلی (و نه ترمیم موضعی) می باشد . گفتنیست که کشیده شدن کابل و قرار داشتن فشار روی آن به تشدید این عوامل نامطلوب کمک می کند .

  • طول مجاز کابل ها

کابل های شبکه به طور معمول دارای طول هایی ۹۰ متری می باشند ، در نتیجه محل سوئیچ ها به نحوی انتخاب می گردند تا دورترین کاربر فاصله ای کمتر از این مقدار با هسته شبکه داشته باشد . بااین حال گاهی محدودیت هایی سبب می شود تا نتوان اندازه های مذکور را رعایت کرد ، به همین دلیل استفاده از کابل های ارتباطی و چند رک میانی اجتناب ناپذیر می شود .

مزایای کابل کشی شبکه

تا بدین جای کار دانستیم که کابل‌کشی شبکه ساختارمند یا Structured Cabling به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور گسترش شبکه کامپیوتری میان کاربران و اجزای یک محدوده مشخص (مثلاً یک ساختمان) انجام می‌پذیرد .

در همین رابطه در یادداشت‌های مختلفی که در این وبسایت تقدیم حضورتان شد به این مطلب نیز اشاره کردیم که عملیات مذکور به مراحل نقطه علامت گذاری، اتاق سرور یا ارتباطات، کابل‌کشی شبکه عمودی، کابل‌کشی شبکه افقی و محیط کار تقسیم‌بندی شده و در پی اتمام این مراحل کابل‌کشی مد نظر آماده بهره برداری می‌شود.

کابل کشی شبکه

با گذر از این توضیحات نوبت به بررسی مزایای پسیو شبکه و کابل‌کشی اصولی آن می‌رسد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت :

ثبات طولانی مدت زیرساخت‌ها

زمانی که یک کار به طرزی اصولی انجام می‌شود، علاوه بر استفاده از بهترین متد و محصولات مورد نیاز زمان خود، سرشار از آینده‌نگری و توجه به نیاز‌های آتی می‌باشد ؛ در نتیجه نیازمند تغییرات پیوسته و آنی نخواهد بود .

در همین رابطه زمانی که کابل‌کشی شبکه با رعایت استانداردها و طبق اصولی مهندسی پیش رود، به همه چالش‌ها، مشکلات یا نیازهای احتمالی هم فکر شده است و بدین ترتیب تا سال‌ها نیاز به تغییر در بطن آن حس نمی‌شود .

لازم به ذکر است که این ثبات در تضاد با ویژگی‌هایی نظیر سهولت در جابجایی، اعمال تغییر یا کم و زیاد کردن تجهیزات نبوده، چرا که از پیش وقوع آن‌ها پیش بینی شده است .

هم‌خوانی با تجهیزاتی از برندهای مختلف

زمانی که قانون مدونی برای انجام یک کار وجود دارد، همه عوامل وابسته‌اش با آن همسو می‌شوند. به عبارتی دیگر زمانی که استانداردی برای برپایی شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد، همه مجموعه‌هایی که مشغول ساخت سخت‌افزارهایی در این حوزه هستند محصولاتی با قابلیت استفاده در این سازوکار می‌سازند.

با توجه به این توضیحات معمولاً تضاد و یا ناسازگاری خاصی را میان محصولاتی از سازندگان مختلف نمی‌بینیم و در موارد متعددی این قابلیت انطباق‌پذیری آن‌ها موجب مشاهده خروجی بهتری می‌شود .

عیب‌یابی آسان 

از دیگر مزایا نظمی که در کابل کشی شبکه مشهود است می‌توان به عیب‌یابی ساده آن اشاره کرد. وجود ساختاری منظم و اصولی سبب می‌شود تا خطاهای به وجود آمده به سرعت شناسایی شده و متعاقباً اصلاح شوند .

جداسازی خطا

شاید بتوان تفکیک یک شبکه به بلوک‌های مختلف را یکی از مهمترین نقاط قوت آن دانست؛ جایی که با بروز یک مشکل لزومی به بررسی کل سامانه نبوده و این امکان وجود دارد که با بررسی تنها یک واحد، مشکل در همان بخش شناسایی و برطرف شود .

سخن پایانی

در نهایت لازم به ذکر است که چنانچه در پی اخذ مشاوره در خصوص کابل کشی شبکه و استفاده از خدمات مذکور هستید می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما در مجموعه فاواجم تماس حاصل فرمائید!

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱