هارد سرور دست دوم : در این قسمت از مقالات به بررسی هارد سرور دست دوم پرداخته می شود و اینکه می بایست چه مواردی را جهت هارد سرور دست دوم لحاظ نمود .
از جمله مهمترین بخشی که در هر سازمان و شرکتی وجود دارد یک سیستم مرکزی می باشد که می بایست تمام درخواست های کاربران را در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دهد ، لازم به ذکر است که این سیستم می بایست همیشه روشن باشد و همچنین علاوه بر سرعت پردازش بسیار بالا باید ظرفیت حافظه ای بالایی را همراه داشته باشد که به سیستمی که تمام شرایط فوق را دارا باشد سرور گفته می شود .
از جمله هارد سرور دست دوم که در بازار موجود می باشد هاردهای سرور hp می باشد .

هارد سرور دست دوم

هارد سرور hp به حافظه ی درون سرور گفته می شود که تمام اطلاعات و داده های موجود در شبکه درون این هارد قرار دارد که می توان بدین صورت بیان نمود که هارد یک فضای امن جهت نگهداری اطلاعات موجود در شبکه می باشد ، تمام افرادی که نسبت به خرید یک هارد سرور hp اقدام نموده اند توانسته اند حجم اطلاعات خود را با سرعت بسیار بالایی ذخیره پردازش و یا ویرایش نمایند که در این صورت از مزایای دارا بودن یک هارد سرور مطلوب برخوردار هستند .
تفاوت های بسیاری در هارد دیسک معمولی و یا یک هارد سرور وجود دارد که از جمله تفاوت های آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود .
و اما ویژگی هایی که یک هارد سرور می تواند داشته باشد می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
۱) رابط هارد که می تواند sata,sas,scsi
۲) سرعت چرخش دیسک
سرعت چرخش دیسک با سرعت خواندن و نوشتن رابطه مستقیم دارد به گونه ای که هر چه سرعت چرخش دیسک بیشتر باشد سرعت خواندن و نوشتن نیز بیشتر خواهد بود و هر چه سرعت چرخش دیسک کمتر باشد سرعت خواندن و نوشتن در دیسک کمتر خواهد بود بنابراین هاردی مطلوب تر است که دارای سرعت خواندن و نوشتن بالایی باشد .
همانطور که پیش از این مطرح شد سرور به عنوان یک عضو حیاتی و مهم در یک سیستم شبکه نقش دارد و بدون شک در تمام قسمت های یک سرور هارد سرور به جهت نگهداری حجم زیاد اطلاعات و جایگاه آن نقش بسیار مهمی را در سرور بر عهده دارد ، در زمانی که از یک هارد hp جهت نگهداری و ذخیره سازی اطلاعات در یک شبکه استفاده میشود علاوه بر افزایش سرعت در زمان ثبت و پردازش اطلاعات می توان حجم بسیار وسیعی از اطلاعات را ثبت نمود .
انواع هارد hp عبارتند از :
۱) هارد hp sata
۲) هارد hp ssd
۳) هارد hp ide
۴) هارد hp sas یا scsi
امروزه عموما از هارد های hp نوع sata و sas استفاده می کنند که هر دو نوع آن از کنترلر های کاملا مشابهی استفاده می نمایند و در مورد هاردهای ide نیز می توان گفت که هاردهایی هستند که امروزه زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرند و سرعت انتقال در آنها مطلوب نمی باشد .
در ابتدا هاردهای ide تولید شدند و پس از آن در سال ۲۰۰۲ هاردهای sata تولید شدند که آنها دارای سرعت انتقال بسیار بالاتری بودند به همین جهت هاردهای ide کنار گذاشته شدند .
سرعت هاردهای اچ پی نوع sata عدد ۶۰۰ مگ است که از جمله بزرگترین علت های استفاده از این نوع هاردها قیمت بسیار به صرفه ان و کارایی و امکانات بالا آنها سبب استفاده از این نوع هاردها شده است .
خروجی هارد سرور مدل ssd نیز بسیار کوچک تر از مدل ide می باشد بنابراین استفاده از این مدل هارد جایگزین استفاده از هارد ssd گردید .
هاردهای scsi توسط شرکت اپل تولید گردیده و دارای سوکت جداگانه جهت اتصال به چاپگر و هاردهای دیگر می باشد از هاردهای scsi جهت انتقال و ذخیره سازی اطلاعات در حجم گسترده استفاده می شود و برای کاربرد های خانگی گزینه مطلوبی نمی باشد .
در صورتیکه از هاردهای sas در شبکه و سایت های خود استفاده نمایید بیشتر سولوشن ها در تک تک سایت ها اجرا می شود این سولوشن ها عبارتند از :
Increased reliability,flexibility,performanced,security, …
هارد سرور دست دوم :
در صورتیکه که تصمیم به خرید یک هارد سرور با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب را دارید می توانید از هارد سرور دست دوم اچ پی استفاده نمایید که در این صورت شما می توانید با داشتن یک هارد سرور دست دوم اچ پی می توانید از امکانات و قابلیت های یک هارد سرور با مناسب ترین قیمت مطلوب بهره مند شوید .
در زمان خرید یک هارد سرور دست دوم می بایست به نکات بسیاری دقت نمایید ، انتخاب یک هارد سرور دست دوم و یا استوک یک انتخاب بسیار حیاتی و مهم می باشد که می بایست نکاتی را در زمان خرید آن مد نظر قرار دهید .
نکات لازم جهت انتخاب هارد سرور دست دوم :
۱) مهم ترین نکته در زمان خرید هارد سرور انتخاب یک فروشنده و یا فروشگاه معتبر می باشد که می بایست هاردی دست دوم بدون هیچ گونه معایب و نقصی باشد .
۲) در نظر گرفتن نوع هارد نقش مهمی دارد .
۳) زمان استفاده از هارد نیز نقش مهمی دارد .
۴) از ILO برای چک کردن پارت نامبر و فرکانس و … استفاده شود .
هاردهای دست دوم نیز به دو نوع هارد دست دوم رده پایین و هارد دست دوم رده متوسط تقسیم میگردد ، که رده متوسط آن در حالت ایستاده به صورت یک تا چهار یونیت موجود است که از جمله قابلیت های بسیار مهم آنها امکان انجام عملیات به صورت همزمان می باشد .
جهت انجام عملیات در شبکه می توان از چندین سرور به صورت خوشه ای استفاده نمود که در صورت خرابی یک سرور مابقی سرور ها عملیات خود را انجام می دهند .
در ادامه به بررسی هاردهای اچ پی پرداخته می شود :
۱) هارد ssd اچ پی ۱۲۰ گیگ و ۶g :
این حافظه های ssd مشابه هارد دیسک عمل کرده به گونه ای که داده ها دقیقا روی هارد ssd ذخیره می شود به گونه ای که به نحو مطلوب از آنها محافظت می نماید .
در واقع حافظه های ssd همانند فلش مموری ها جهت ذخیره سازی اطلاعات عمل می کند و اجزای آنها غیر مکانیکی هستند و این دقیقا بر خلاف هارد دیسک ها هستند که آنها از اجزای مکانیکی تشکیل شده اند و البته لازم به ذکر است که حافظه ssd نسبت به حافظه ی هارد دیسک دارای سرعت بسیار بالاتر و قیمت گران تری می باشد و همچنین هارد دیسک ها در برابر ضربه حساس می باشند در حالی که حافظه های ssd دارای مقاومت بیشتری در برابر ضربه هستند .
چنانچه نیازمند اخذ مشاوره در مورد هارد سرور دست دوم هستید می توانید با کارشناسان فاواجم تماس حاصل نمایید .