قطعات سرور hp : برپایی یک شبکه کامپیوتری در یک مجموعه از جمله نیازمندی‌هاییست که دیر یا زود همه مدیران نکته سنج و ریز بین به آن پی برده و به منظور کاهش هزینه یا زمان های تلف شده در کار و افزایش سرعت انتقال، کیفیت و امنیت اطلاعات دیجیتالی خود در پی آن می روند .

در همین رابطه عدم داشتن اطلاعات فنی از سرورهای مذکور، نحوه کارکرد آن ها، طریقه برپایی، طرز نگهداری و سرویس های دوره ای و از همه مهمتر شیوه انتخاب سیستمی متناسب با نیازهای مجموعه امری طبیعی برای مجموعه هایی در حوزه هایی فعال به جز IT و مرتبط با کامپیوتر بوده که سبب می شود تا تصمیم‌گیران این مجموعه‌ها بسیار دست به عصا و با طمأنینه در پی برون سپاری برپایی شبکه مذکور بروند .

عدم ثبات قیمت ها ، عدم تناسب میان قیمت ها و کیفیت محصولات ، هراس از بکار بردن قطعاتی کار کرده در ساختار شبکه و ریسک همکاری با مجموعه ای فاقد دانش و توانمندی لازم برای راه اندازی یک شبکه در مجموعه های فوق الذکر از جمله دغدغه هایی هستند که پای ثابت مشکلات موجود پیش پای متقاضیان بوده و آنان را از مسیر استفاده از چنین سامانه هایی منحرف می کنند .

در همین رابطه شناخت قطعات بکار رفته در سرورها، وظیفه آن‌ها و آشنایی با شخصیتی حقوقی که به عنوان یکی از مجریان مطرح این حوزه سال ها به فروش تجهیزات، طراحی و راه اندازی شبکه های کامپیوتری مشغول بوده است می تواند به انتخاب گزینه های اصلح توسط متقاضیان کمک کند .

به همین دلیل بر آن شدیم تا در این یادداشت با ارائه توضیحاتی در خصوص قطعات سرور hp ، کمی بیشتر با مجموعه فاواجم به عنوان نامی آشنا در حرفه مذکور بپردازیم ؛ با ما همراه باشید !

قطعات سرور hp

هارد دیسک سرور

این محصول که بنا به میزان نیاز یک مجموعه و همچنین رعایت پروتکل های امنیتی معمولاً در بیش از یک عدد در ساختار سرورهای کامپیوتری دیده می شوند ، حافظه‌ایست که همه اطلاعات روی آن درج شده و داده های درون شبکه بر روی آن‌ها ثبت می شوند . این محصولات شبیه هارد دیسک های استفاده شده در PC یا کامپیوترهای رومیزی هستند که به دلیل لزوم استفاده از ساختاری قدرتمند و سریعتر می توانند اطلاعات را با سرعت بیشتری خوانده یا روی خود درج نمایند .

در خصوص هارد دیسک ها باید بدانیم که سرعت چرخش دیسک حافظه ، ابعاد استاندارد آن و رابط هارد از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در سرعت ، قیمت و کارایی آن می باشند .

قطعات سرور hp

کارت سرور HBA

با فرض کارکرد صحیح و بی نقص فروش سرور اچ پی ، سخت افزارهای دیجیتالی از قبیل کامپیوترهای شخصی ، تلفن های همراه ، ماشین آلات اداری مانند چاپگرها و … نیازمند بستر واحدی هستند تا بدین واسطه به سرور یا همان حافظه اشتراکی مجموعه متصل شوند. این وظیفه که توسط کارت های HBA انجام می شود ، سبب می شود تا همه کاربران بواسطه پروتکل FC به شبکه SAN متصل شوند. در ادامه لازم به ذکر است که روی این قطعات سرور hp آدرسی فیزیکی به نام WWN (مخفف World Wide Name ) وجود دارد با سرعت های ۸ و ۱۶ Gb/s به انتقال اطلاعات میان سرور وکاربران کمک می کنند .

قطعات سرور hp

کارت رید سرور 

در مقالات مرتبط گفته شد که معمولاً از یک هارد درایو برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده نمی شود ، چرا که ممکن است با آسیب دیدن این هارد سرور همه اطلاعات مجموعه در چالشی خطرناک قرار گرفته و به صورت یکجا از بین بروند . مثالی هم که برای این مورد بیان شد ارجحیت داشتن استفاده از دو هارد درایو ۱ ترابایتی به جای استفاده از یک هارد درایو ۲ ترابایتی بود که سبب می شد تا علاوه بر ذخیره بک آپ ها در هارد دیگر ، در صورت ایجاد مشکل برای یکی ، دیگری قادر به حفظ اطلاعات باشد .

با دانستن اهمیت استفاده ازچند هارد درایو در ساختار یک سرور اینک باید بدانیم که این بک آپ گیری های هوشمند ، هدایت ترافیک و انتقال سریع اطلاعات با کمک کارت های رید (RAID) انجام شده و این محصول با اتصال هاردهای مختلف به یکدیگر مقدمات ذخیره‌سازی اصولی ، یکپارچه و ایمن اطلاعات را فراهم کرده و همچنین به افزایش کارایی ، عملکرد و اطمینان این سامانه کمک می کند .

ماژول فیبر نوری

این ماژول به عنوان یکی از قطعات سرور hp که به افزایش سرعت انتقال اطلاعات کمک می کند ، در حقیقت وظیفه تبدیل سیگنال‌های دیجیتالی رابه پالس های نوری داشته و بدین ترتیب امکان ارسال اطلاعات را از طریق فیبرهای نوری تا ده ها کیلومتر دورتر فراهم می کند .

با وجود اینکه این مسافت با ابعاد یک سازمان ، اداره یا نهاد همخوانی نداشته و قطعاً از همه پتانسیل های آن استفاده نمی شود ، اما سرعت و کیفیت بالا در انتقال اطلاعات عواملی نیستند که بتوان به سادگی از کنار آن ها گذشت .

قطعات سرور hp

 CPU یا پردازنده

شاید بتوان واحد پردازش یا CPU یک سرور را مهمترین بخش آن دانست، چرا که این بخش در حکم یک قلب تپنده، وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های موجود را بر عهده دارد . چنانچه CPU در یک سیستم ضعیف بوده یا به اندازه دیگر بخش‌های یک کامپیوتر یا سرور پیشرفته نباشد، شاهد هنگ‌های متعدد و پیاپی خواهیم بود .

از مهمترین سازندگان CPU برای سرورهای HPE می‌توان به اینتل و AMD اشاره کرد که به ارائه قدرتمندترین محصولات خود در قالب سرورهای مجموعه مذکور پرداخته و بدین ترتیب در حیطه کار خود همواره پیشگام هستند . پردازنده‌‌ای با بازدهی بالا، دمای پایین و پایداری بیشتر نمونه‌ای مطلوب‌تر از سایر رقبایش است، در نتیجه بی دلیل نیست CPU زئون از اینتل یک سروگردن از سایر رقبای خود بالاتر است .

باتری

می‌دانیم که راید کنترلر وظیفه هدایت ترافیک ذخیره‌سازی و تهیه بک‌آپ را بر عهده دارد که در صورت قطع برق ممکن است اطلاعاتش از بین برود . به همین دلیل نیازمند یک منبع انرژی اضافی در میان قطعات سرور اچ پی در کسوت یک باتری هستیم که در صورت قطع برق هم به ادامه فعالیت این قطعه کمک کرده و اطلاعاتمان را ذخیره کند .

پاور یا منبع تغذیه

همه قطعات الکترونیکی موجود در یک سرور برای شروع یا ادامه فعالیت خود به نیروی برق نیازمندند، حال اینکه این نیروی برق از سوی منبع باید به طریقی خاص پخش شده و باید مصرف، ولتاژ و آمپراژ هریک مورد توجه قرار گیرد . پاور به عنوان قطعه‌ای که این وظیفه را بر عهده دارد موجب افزایش ضریب اطمینان شده و در صورتی که به جای یکی، چند عدد از آن‌ها در سیستم مورد استفاده قرار گیرند از قطعی برق جلوگیری می‌کنند.

قطعات سرور اچ پی

رم

RAM یا دستیابی تصادفی به حافظه، قطعه‌ای با قابلیت خواندن و نوشتن است که اطلاعات برنامه به منظور دسترسی سریع ابتدا به طور موقت روی آن قرار گرفته و سپس در سرور اجرا می‌شوند. در این حافظه‌ها اطلاعات به اولین آدرس خالی ارسال و به همین طریق هم بازخوانی می شوند.

نکته : در شیوه بازخوانی تصادفی اطلاعات، همانند قفسه‌های یک کتابخانه به راحتی می‌توان به سمت قفسه مربوطه رفته و کتاب مورد نظر را برداشت، حال اینکه در سوی مقابل که روش ترتیبی است، رسیدن به اطلاعات همانند گوش دادن به یک قطعه موسیقی از روی نوار است است که برای رسیدن به آن باید طول نوار را پیمود .

 رم سرور مهمترین عامل در زمان پاسخگویی این سامانه در میان قطعات سرور اچ پی  است، به ویژه زمانی که چند برنامه سنگین توسط چند کاربر و به طور همزمان باز شوند، فقدان یک رم قدرتمند می‌تواند به کاهش چشمگیر سرعت پردازش منجر شود . در سال‌های اخیر رم‌ها با سرعت بسیار (۵۱۲ گیگابایتی و بالاتر) طراحی و تولید می‌شوند که این عامل سبب شده است که قابلیت و توانایی شبکه‌های کامپیوتری به بیشترین حد خود تا این لحظه برسند . 

فن

پرواضح است که این قطعه وظیفه خنک‌سازی سرور را بر عهده داشته، هوای گرم داخل سرور را به یک سینک گرما هدایت کرده و بدین ترتیب منبع تغذیه عمر بیشتری خواهد یافت . نهایتاً لازم به ذکر است که با افزایش تعداد این قطعه در کنار چینش خاص آن‌ها (مثلاً قرارگیری دو فن در ابعاد ۸ سانتی‌متری مقابل هم) این عمل با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد .

مادربرد

در میان قطعات سرور اچ پی ،مادربرد در حقیقت بستر اصلی سرور بوده و پذیرای ماژول‌های مختلف می‌باشد . زمانی که در خصوص ویژگی‌های یک سرور صحبت می‌کنیم، در اصل در خصوص مدل قطعه مورد نظر، ویژگی‌های مادر برد آن و امکاناتی که این شاسی به وجود خواهد آورد صحبت می‌کنیم .

در این قسمت به بررسی موارد بیشتری از قطعات سرور hp پرداخته می شود و اینکه هر کدام از قطعات چه کاربردهایی در سرور hp دارد :
۱) سی پی یو سرور intel xeon platinum 8280 :
این سی پی یو جز سی پی یو های نسل دوم پردازنده های scalable می باشد که متعلق به شرکت اینتل است که این سی پی یو توانایی و سرعت فوق العاده ای دارد ، این سی پی یو تا ۴ الی ۵ سال آینده می تواند پاسخگویی لازم را برای کسب و کار شما فراهم نماید .
در این مدل شرکت اینتل پیشوند platinum رو در نظر گرفته است و در واقع این پردازنده ها جز پردازنده های رده بالا محسوب می گردد و پس از آن نیز به ترتیب مدل های گلد، سیلور و برنز دارای قدرت و سرعت بالایی می باشند .
۲) رم سرور hpe 32gb pc4 2400 server ram :
این رم سرور یک اسمارت مموری می باشد ، این رم توسط شرکت hpe عرضه می شود ، تمام ویژگی هایی که در مورد سرور hpe می باشد با این مدل از رم سازگار می باشد ، این رم دارای ۳۲ گیگ حافظه می باشد و این ram از نوع ddr4 می باشد و پهنای باند موجود در آن ۲۴۰۰ مگا هرتز می باشد ، مدار مجتمع ecc در آن وجود دارد که با استفاده از آن می توان تمام خطاها تشخیص و تصحیح گردد از این رم در اجرای برنامه ها و سیستم عامل هایی استفاده می شود که به حافظه بالا نیاز می باشد ، از این رم در سرور ها و کامپیوتر هایی استفاده می شود که نیازمند فضای بیشتری می باشند ، در این حالت دسترسی به داده ها بسیار سریع می باشد .
۳) هارد سرور hp 1.2tb sas 12g 10k sff :
با استفاده از هارد دیسک های hp کارها به صورت بهینه انجام می شود و اطمینان در انجام کارها نیز صورت می پذیرد و همچنین امنیت در داده ها و سازگاری با سرور ها نیز انجام می شود ، این هاردها جز هاردهای اینترنال می باشند و همچنین دارای ظرفیت ذخیره سازی فوق العاده ای می باشد و همچنین سرعت انتقال داده بسیار مناسب می باشد ، در این مدل از firmware استفاده می شود که در این حالت بهترین عملکرد سرورهای نسل نهم به بعد برای کاربران فراهم می شود .
از این مدل از هارد ها در فعالیت هایی مانند ماشین سازی و رایانش ابری استفاده می شود ، در این مدل هارد سرور در مقابل مدل قبلی دارای نرخ انتقال با سرعت دو برابری می باشد .

فاواجم

یکی از روش‌های شناسایی مجموعه‌ای با خروجی ایده آل توجه به رضایتنامه ها و حکم‌های حسن انجام کاریست که از کارفرمایان مختلف خود دریافت کرده اند .

 در همین رابطه مجموعه فاواجم با داشتن سابقه همکاری با ده ‌ها برند مطرح کشور در حوزه های مختلف و همچنین جلب رضایت همه آنان به خوبی ثابت کرده است که توانایی و امکانات طراحی و پیاده سازی یک شبکه را داشته و بواسطه انجام صفر تا صدی کار (از تأمین تجهیزات تا نصب و خدمات پس از فروش آن ) ، با هزینه ای مقرون بصرفه و در مدت زمانی کوتاه‌تر پروژه را به اتمام می رساند .

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داکت کشی شبکه با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱