قطعات سرور اچ پی : یک سرور شبکه به عنوان حافظه جامع یک سازمان ، پدیده ایست که نه به صورت یک محصول واحد و خاص ، بلکه در کسوت مجموعه ای از سخت افزارها و تجهیزات به نگهداری از اطلاعات دیجیتالی کاربران می پردازد .

در همین رابطه این سطح نیازهای سازمان مورد نظر ماست که مشخص می کند این سرور چه ویژگی هایی باید داشته باشد . به عنوان مثال حجم سرور یا تعداد هارد دیسک هایی که در ساختار آن مورد استفاده قرار می گیرد ، ظرفیت و نوع هریک از آن ها ، محل قرارگیری سرور ، نحوه مبرد سازی یا تهویه آن ، نکات ایمنی در خصوص آتش سوزی ، لرزش ، پذیرش ضربه و به طور کلی ایزوله بودن آن در کنار ده ها عامل دیگر است که مشخص می کند از چه قطعاتی باید در برپایی این سامانه استفاده کنیم .

قطعات سرور اچ پی

سرور اچ پی نیز به عنوان نوعی حافظه فیزیکی که قوای اصلی خود را از هارد سرورهای این مجموعه می گیرد ، سامانه ایست که بنا به طرحی که پسیو کار شبکه کشیده و زیرساخت های برپایی آن را فراهم می کند مونتاژ شده و مورد استفاده قرار می گیرد .

در برپایی یک سرور برای یک اداره دولتی ، شرکتی خصوصی ، موسسه ای غیر انتفاعی و دیگر نهادها و سازمان هایی که به بهره‌مندی از یک سرور مشترک نیازمندند ، سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات در کنار حفظ امنیت آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است . این در حالیست که بودجه در نظر گرفته شده برای این کار نیز نقشی اساسی در انتخاب قطعات مختلف داشته و به عنوان اصلی ترین محدود کننده ما در انتخاب تجهیزات مورد نیاز می تواند مسیر انتخاب آن ها را تغییر دهد ، لذا آشنایی مشتری یا کارفرمایان با محصولاتی که قرار است وظیفه حفظ اطلاعات مهم و حیاتی کسب و کار ایشان را بر عهده بگیرند ضروریست .

در همین رابطه و با توجه به اینکه هریک از این سامانه ها دارای بخش هایی مشترک اما غیرهمسان می باشند ، تصمیم گرفتیم تا در این یادداشت به بررسی قطعات سرور اچ پی پرداخته و در خصوص خدمات یا محصولاتی که فاواجم قادر به ارائه و عرضه آن ها می باشد صحبت کنیم .

قطعات سرور اچ پی

شاسی

اگر سرورهای کامپیوتری را به یک خودرو تشبیه کنیم ، به این نکته پی می بریم که با وجود اهمیت فراوان موتور این وسیله در حرکت ، این بدنه ، پلتفرم یا شاسی خودروی مورد نظر ماست که باعث گرد هم آمدن قطعات مختلف این وسیله شده است . در همین رابطه شاسی سرور در کنار مادربرد آن بخش هایی هستند که با پذیرش دیگر قطعات، آن ها را کنار یکدیگر نگه داشته و در بستری مشخص باعث ایجاد ارتباط بین آن ها می شوند . پر واضح است که حجم تجهیزاتی که قرار است در داخل این محفظه قرار گیرد ابعاد آن را مشخص می کند .

پردازنده سرور

در مورد قبل که مادربرد را به بدنه یک خودرو تشبیه کردیم ، اشاره ای هم به موتور این وسیله به عنوان قلب تپنده و عامل اصلی حرکت آن داشتیم ، این در حالیست که قلب قطعات سرور اچ پی را مشخص نکردیم . با بررسی قطعات استفاده شده در دل یک سرور خواهیم دید که هیچیک از آن ها به اندازه پردازنده سرور اهمیت نداشته و نمی تواند به موتور این وسیله شبیه باشند .

در ادامه گفتنیست که در هنگام فروش سرور اچ پی لزوماً پردازنده آن با همین نام تجاری نبوده و ممکن است با نام هایی همچون اینتل یا AMD دیده شود .

قطعات سرور اچ پی

رم سرور

چنانچه با الفبای سخت افزارهای کامپیوتری آشنا باشید به خوبی می داتید که RAM یا Random Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی واسطه ای میان CPU و HDD بوده و بواسطه ظرفیت موقتی خود ، اطلاعات خواندنی و نوشتنی را تا قبل از ثبت دائمی روی هارد دیسک ها در خود نگه می دارد .

از مهمترین ویژگی های رم ها می توان به خازنی بودن آن ها اشاره کرد ، در نتیجه اینکه نسبت به قطع و وصل برق حساس بوده و در صورت قطع شدن جریان برق اطلاعات خود را از دست می دهد . ناگفته نماند که تا قبل از ثبت دائمی اطلاعات روی هارد دیسک ها ، این قطعه بنا به سرعت بالاتری که نسبت به HDD دارد به تسریع عملیات پردازشی سرور کمک می کند .

در خصوص رم های سرور باید گفت که پیشرفت صنایع سازنده این محصولات در سال های اخیر سبب شده است تا امروزه شاهد رم هایی چند صد گیگابایتی باشیم که این عامل در به جریان افتادن پرسرعت اطلاعات در سرورها کمک فراوانی می کند .

پاور

این مجموعه همانند یک PC معمولی نیازمند بهره مندی از نیروی برق برای شروع به کار و ادامه فعالیت های خود می باشد . این در حالیست که حساسیت ذخیره شدن و حفظ اطلاعات در یک سرور به مراتب بالاتر بوده ، در نتیجه علاوه بر تأمین انرژی نیازمند محصولی یا محصولاتی هستیم که قطعی برق نداشته و به صورت مستمر نیروی محرکه لازم برای ادامه فعالیت سرور را تأمین نماید .

به همین منظور منبع تغذیه انرژی مورد نیاز قطعات سرور اچ پی را بر اساس مصرف، ولتاژ و آمپراژ قطعات بکار رفته در آن تأمین کرده و به صورت مستقیم یا بواسطه مادربرد به آن ها منتقل می کند . لازم به ذکر است که در این راه استفاده از چند پاور باعث کاهش ریسک خاموشی مطلق و ناگهانی سیستم می شود .

قطعات سرور اچ پی

هارد سرور

این قطعات به عنوان مخزن جمع آوری اطلاعات ، مکانی برای گرد آمدن همه داده های دیجیتالی بوده و زمانی که کاربری هر نوع فایلی را در سرور ذخیره می کند ، در حقیقت بر روی هاردهای سرور آن را سیو کرده است . تعداد و ظرفیت هاردهای مورد نظر نیز همانند دگر اجزای قطعات سرور اچ پی که به آن ها پرداختیم به تعداد کاربران ، میزان مصرف و نیاز مجموعه ، صلاحدید طراح یا درخواست کارفرما بستگی دارد . با صرف نظر از گنجایش یک سرور باید گفت که امروزه استفاده از هاردهای SSD که در حقیقت حافظه های حالت جامد بوده و فاقد قطعات و حرکات مکانیکی هستند به شدت رو به افزایش بوده و در کنار آن هارد های HDD  نیز بنا به رسم دهه های اخیر مورد استفاده قرار می گیرند .

 راید کنترلر دارای باتری

زمانی که از چند هارد درایو در ساختار سرور شبکه کامپیوتری خود استفاده می کنیم ، تبادل اطلاعات و ذخیره سازی آن ها روی حافظه های مذکور با سرعتی بالا ، ترافیکی سنگین و ترتیبی غیر قابل پیش بینی انجام می پذیرد ، به همین دلیل به واسطه ای نیاز داریم تا این اطلاعات را با نظم بیشتری هدایت کرده و هاردهای موجود را بنا به طراحی صورت گرفته به یکدیگر متصل نماید .

علاوه بر این اطمینان از ذخیره شدن صحیح این اطلاعات و به وجود آمدن نسخه ای پشتیبان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که بررسی دستی و مستمر آن بسیار سخت ، وقتگیر و گاه ناممکن می باشد . به همین دلیل راید کنترلرها به عنوان سخت‌افزارهایی که وظیفه انجام این مهم را بر عهده دارند ، به نحوه ذخیره و بک آپ گیری اطلاعات در هارد های مختلف نظارت داشته و بدین ترتیب خیال کارفرما را از عدم حذف ناخواسته اطلاعات راحت می کند .

با توجه به اینکه قطعی برق می تواند به از دست رفتن اطلاعات منجر شود ، باتری های این قطعات سبب می شوند تا این محصول همواره دارای انرژی الکتریکی بوده و بدین ترتیب فایل‌های ذخیره شده را از دست ندهد .

قطعات سرور اچ پی

کارت شبکه

کارت های شبکه پل های ارتباطی یک سرور با سخت افزارهای کاربر هستند ، در نتیجه اینکه انتخاب موردی که با سرعت ، حجم ترافیک و قابلیت های شبکه همخوانی داشته باشد از اهمیت فراوانی برخوردار است .

دیگر قطعات سرور اچ پی

محصولاتی که تا بدین جا در خصوشان صحبت کردیم در حقیقت اجزای کاربردی ، غیر قابل جایگزین و بنیادین در ساختار یک سرور بودند ، این در حالیست که ممکن است فقدان یک کابل ساده نیز کارکرد این مجموعه ها را تحت الشعاع قرار دهد .

در همین رابطه کابل های مختلف ، هیت سینک ، کارت HBA ، رایزر کارت سرور ، برد I/O سرور ، ماژول مدیریت iLO ، ماژول رگولاتور ولتاژ ، دراور برد سرور ، مموری کارتریج و … از دیگر قطعاتی هستند که شاهد حضور آن ها در یک سرور هستیم .

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قطعات سرور اچ پی با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱