سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰ سری x:در این قسمت از مقالات به بررسی جامع و کامل در مورد سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰ سری x پرداخته می شود و اینکه جهت خرید سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰ سری x به چه مواردی می بایست توجه نمود .

سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰ سری x

پیش از هر چیز به بررسی نکاتی پرداخته می شود که جهت خرید سوئیچ سیسکو می بایست لحاظ نمود و در واقع راهنمای خرید سوئیچ سیسکو می باشد :
از جمله مهمترین قطعات در شبکه های lan یا همان محلی سوئیچ شبکه می باشد ، در زمان خرید سوییچ می بایست به نیازهای حال و آینده کاری دقت نمود که در این صورت خریدی با خیال راحت و با ارامش و همچنین صد در صد ایمن و مطمئن را برای شبکه و‌محیط کاری فراهم نموده اید .
یکی از بزرگترین نکات در زمان خرید سوئیچ سیسکو در نظر گرفتن پارامترهای فنی می باشد به گونه ای که سوییچ خریداری شده پاسخگوی نیازهای آینده در شبکه باشد در غیر این صورت جهت خرید سوییچ متضرر خواهید شد .
در این قسمت به بررسی برخی مواردی پرداخته می شود که می تواند از این قابلیت ها پشتیبانی نکند و در اینده شخص را متضرر نماید :
در صورتیکه سوییچ از قابلیت پشته سازی پشتیبانی نکند در آینده نمی توان سوییچ ها را به یکدیگر متصل نمود و یا در صورت برخورداری سوئیچ از پورت های محدود جهت برخورداری از پورت های جدید می بایست یک سوییچ جدید خریداری نمود که در این صورت هزینه بیشتری را متحمل می نماید .
و‌اما مواردی که می بایست در زمان خرید سوئیچ سیسکو آنها را لحاظ نمود :
۱) تعداد یونیتی که اشغال می شود :
در زمان خرید سوییچی که می بایست درون رک قرار گیرد علاوه بر در نظر گرفتن ارتفاع سوییچ می بایست به تعداد یونیت ها که رک اشغال می نماید دقت نمود که در سوئیچ های رکمونت یک یونیت از رک را اشغال می نماید .
۲) هزینه :
قیمت در سوییچ ها به عوامل مختلفی از جمله تعداد پورت ، سرعت رابط، مشخصات فنی ، امکان ارتقا که در چه حدی می توان سوئیچ را ارتقا داد و همچنین اینکه آیا از فناوری poe پشتیبانی می نماید یا خیر ؟
۳) تعداد پورت ها :
در سوئیچ سیسکو هر چه تعداد پورت ها در آن سوئیچ بیشتر باشد هزینه ها نیز بیشتر خواهد بود .
۴) سرعت پورت ها :
سرعت پورت نیز در زمان خرید سوئیچ سیسکو بسیار مهم می باشد به گونه ای که در صورتیکه یک سوئیچ سیسکو fast ethernet خریداری می نمایید به همان میزان سرعت را در اختیار شما قرار می دهد و دیگر نمی توان انتظار سوییچ با سرعت گیگابایتی را داشت .
۵) پشتیبانی از فناوری poe :
از جمله بزرگترین ویژگی ها در سوییچ ها پشتیبانی از فناوری poe می باشد که در واقع انتقال انرژی در این بستر در شبکه انجام می شود که نکته قابل توجه اینکه در بیشتر سوییچ ها این بستر فراهم شده است و در صورتی که سوئیچ بتواند از هر دو فناوری poe و poe+ پشتیبانی کند امر مهمی محسوب می گردد .
یک سوئیچ ایده آل سوییچی است که علاوه بر پشتیبانی از این استاندارد ، توان خروجی نهایی سوییچ نیز زیاد باشد که در این حالت دوربین ها،تلفن ای پی و نیز اکسس پوینت ها مشکلی در زمینه برق نخواهند داشت .
۶) بافر فریم :
در صورتی که سوئیچ بتواند فریم و بسته ها را به درستی ذخیره نماید در این حالت هیچ مشکلی در زمینه از دست رفتن بسته و به وجود آمدن بن بست وجود نخواهد داشت .
۷) پیکربندی ثابت در سوئیچ سیسکو :
در سوییچ های سیسکو دو نوع تنظیمات وجود خواهد داشت که آنها عبارتند از :
سوئیچ سیسکو با پیکربندی ثابت:
در این نوع پیکربندی سرپرست شبکه به هیچ وجه نمی تواند هیچ گونه ماژولی را به شبکه اضافه و یا از آن کم نماید . تعداد پورت در این نوع پیکربندی ۴۸ تا می باشد که علاوه بر این پورت ها پورت های آپلینک با تعداد ۴ تا نیز می تواند قابلیت متصل شدن دستگاه های دیگر به سوئیچ سیسکو را فراهم نماید . در واقع تعداد پورت در سوئیچ می تواند توانایی و قابلیت های سرپرستان شبکه را در مدیریت شبکه بیشتر نماید . در برخی مواقع و متناسب با نیازی که سرپرست شبکه دارد میتوان دو سوئیچ با با ۲۴ پورت را به یکدیگر متصل نمود که پر این حالت تعداد پورت هایی که میتوان از آن استفاده نمود تنها ۴۶ پورت می باشد که در این حالت یک پورت جهت اتصال سوئیچ ها به یکدیگر اشغال می نماید که علاوه بر این ها به دو پریز برق نیز نیاز می باشد و این در حالی است که در صورت استفاده از یک سوئیچ با تعداد پورت ۴۸ تا امکان استفا‌ه از ۴۷ پورت در آن فراهم می شود که در آن از یک پورت جهت اتصال سوئیچ به شبکه و یک پریز برق جهت اتصالات آن نیاز می باشد .
و از این نوع سوئیچ ها با تعداد پورت ها محدود تنها در شرکت هایی استفاده می شود که نیازمند تعداد محدودی پورت به دستگاه می باشند و برای سازمان های بزرگ که محدودیت پورت ها در آن لحاظ نمی شود مناسب نمی باشد .

سوئیچ سیسکو با پیکربندی ماژولار :
در این‌ نوع پیکر بندی سرپرست شبکه می تواند به راحتی ماژولی را در شبکه اضافه و با از آن کم نماید به عنوان مثال می تواند یک ماژولی همچون منبع تغذیه را به سوئیچ اضافه نماید . از این مدل از سوییچ های سیسکو برای سازمان های بزرگ استفاده می شود که به هیچ وجه محدودیت در آنها هیچ گونه جایگاهی نخواهد داشت که البته لازم به ذکر است که پرداخت هزینه در این گونه سوییچ ها بیشتر می باشد که در این سوییچ ها با افزودن برخی ماژول ها می توان پورت های بیشتری را در اختیار قرار داد که دقیقا این مدل از سوئیچ ها به علت استفاده از فضای فیزیکی بهتر و انرژی مطلوب تر برای سازمان های بزرگ مناسب می باشند .
بنابراین در سازمان های بزرگ بهتر است تنها از سوییچ های ماژولار سیسکو بهره مند شد به عنوان مثال سوئیچ ماژولار سیسکو مدل Modular switch cisco ws-4506 e یک نمونه از سوئیچ های ماژولار می باشد .
چنانچه نیازمند اخذ مشاوره در مورد سوئیچ سیسکو ۲۹۶۰ سری x هستید می توانید با کارشناسان و متخصصان فاواجم تماس حاصل نمایید .