سوئیچ سیسکو ۱۰g:در این قسمت از مقالات به بررسی جامع و کامل در مورد سوئیچ سیسکو ۱۰g پرداخته می شود و همچنین به مدل n3k-c3064pq-10gx پرداخته می شود :

سوئیچ سیسکو ۱۰g

سوئیچ سیسکو N3K-C3064PQ-10GX :
این مدل از سوییچ در رک نصب می گردد و همچنین دارای ۶۴ پورت شبکه ۱۰ گیگ می باشد که در واقع ۴۸ پورت sfp+ که این پورت ها به عنوان ۱ و یا ۱۰ گیگابیت در ثانیه قابل استفاده میباشند و همچنین ۴ پورت + QSFP که هر کدام به عنوان ۴ پورت ۱۰ گیگ و یا ۱ پورت ۴۰ گیگ مورد استفاده قرار گیرد.
لازم به ذکر است که این‌مدل از سوئیچ دارای دو منبع تغذیه می باشد و همچنین دارای ۱ فن می باشد که می توان یک فن اضافی نیز مجددا نصب نمود ، این مدل از سوئیچ دارای پورت ورودی برای مدیریت سوئیچ، کابل کنسول ، حافظه فلش مموری usb می باشد .
لازم به ذکر است که این سوییچ یک سوییچ لایه ۳ می باشد که سیستم عامل مورد استفاده در ان cisco NX-OS می باشد که این سوییچ از سری سوئیچ های  Nexus 3064-X می باشد ، که می تواند سبب توسعه شبکه گردد و همچنین تاخیری که در آن وجود دارد را بهبود ببخشد ، برخی از سوییچ های سیسکو دارای عملکرد و ظرفیت بالایی می باشند که از جمله آنها می توان به سوئیچ های ۳۰۶۴-T , Nexus 3064 -x، ۳۲t-3064 اشاره نمود .
شرکت سیسکو در این مدل از سوییچ قابلیت low latency را قرار داده که سبب می گردد شبکه ای با زیر ساخت پیشرفته و همچنین همراه با فرکانس بالا که در آنها می توان از کابل های cat7 , cat8 استفاده نمود را پیاده سازی نمود .
با استفاده از این سوییچ می توان در لایه های ۲ و ۳ با سرعت ۱.۲ ترابایت در هر ثانیه می توان عملیات سوئیچینگ را انجام داد که در این حالت می توان در هر ثانیه ۹۵۰ میلیون بسته داده را ارسال نمود ، برای نصب این سوییچ تنها به یک یونیت فضای خالی نیاز می باشد که این مبحث از جمله بزرگترین مزیت ها محسوب می گردد .
در این مدل از سوییچ سیسکو می توان ۴۸ پورت sfp را بر روی هر پورت اترنت ۱۰ گیگابیت در ثانیه فراهم نمود ، همچنین در این مدل از سوییچ سیسکو ۴ پورت QSFP وجود دارد که در هر کدام از پورت ها یک ماژول ۴۰ گیگابیت در ثانیه و چهار ماژول ۱۰ گیگابیت در ثانیه وجود دارد .
جلوی سوئیچ cisco یک دکمه جهت وضعیت سوئیچ ، ۴۸ پورت sfp و ۴ پورت qsfp وجود دارد ، در نمای پشتی این سوییچ نیز منبع تغذیه و فن دستگاه ، پورت های مدیریت سوئیچ ، پورت کنسول دستگاه ، پورت usb وجود دارد .
در این قسمت به بررسی برخی از تجهیزات جانبی این مدل از سوئیچ سیسکو پرداخته می شود :
۱) ماژول فیبر نوری سیسکو sfp-10g-sr :
این ماژول که از جمله تجهیزات جانبی در این مدل از سوییچ سیسکو محسوب می گردد که یک ماژول سیسکو sfp+ می باشد که می توان جهت  ارسال و دریافت داده ها با سرعت ۱۰ گیگا بیت در ثانیه به کار برده می شود که در این حالت از کابل فیبر نوری مالتی مود استفاده شده است ، لازم به ذکر است که با استفاده از این ماژول می توان دیتا را بر روی کابل فیبر نوری انتقال نمود ، دیتا در این حالت در کابل فیبر نوری مالتی مود om2 تا ۸۲ متر که در این حالت طول موج ۸۵۰nm می باشد .
در فواصل بیشتر از کابل فیبر نوری om4 تا متراژ ۴۰۰ متر و همچنین کابل om3 تا متراژ ۳۰۰ متر می توان استفاده نمود ، از این ماژول در تمام سوئیچ های سیسکو که دارای پورت sfp 10g می باشند می توان استفاده نمود ، به این ماژول کانکتور نوع lc/pc که از نوع داپلکس می باشد وصل میگردد .
در این قسمت به بررسی برخی مشخصات ماژول فیبر نوری سیسکو sfp-10g-sr پرداخته می شود :
الف) توان مصرفی در این ماژول تنها ۱ وات می باشد که این امر سبب می گردد هیچگونه بار اضافی به توان مصرفی سوئیچ اضافه نمی شود .
ب) طول موجی که با استفاده از این ماژول می توان ارسال و دریافت نمود از ۸۴۰ نانو متر تا ۸۶۰ نانومتر می تواند متفاوت باشد . 
ج) وزن این ماژول کمتر از ۷۵ گرم می باشد .
۲) ماژول فیبر نوری سیسکو GLC-LH-SM :
پیش از پرداختن به این ماژول به بررسی ماژول فیبر نوری پرداخته می شود ، ماژول های فیبر نوری از جمله ابزار های لازم برای شبکه ها می باشد ، پیش از آنکه از ماژول ها در شبکه ها استفاده نماییم از رابط های ثابت استفاده می شد ، که آنها به صورت ثابت بر روی سوئیچ ها نصب می شدند به همین جهت ماژول های فیبر نوری دارای طرفداران زیادی می باشد ، در واقع با استفاده از فیبر نوری می توان سیگنال دیجیتال را به نور تبدیل نمود که در این حالت آنها به عنوان متصل کننده سخت افزاری مورد استفاده قرار می گیرند که در این حالت به عنوان یک متصل کننده سخت افزاری مورد استفاده قرار می گیرند که دستگاه فرستنده به کابل مسی و یا فیبر نوری متصل می گردد در این حالت از ماژول ها جهت اتصال شبکه و یا کابل به دستگاه استفاده می شود .
ماژول فیبر نوری در مدل های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن سبب می گردد عملکرد دستگاه به بهترین وجه ممکن ارتقا یابد ، با استفاده از ماژول فیبر نوری سیگنال ها تقویت شده و در این حالت کاربران اطلاعات و داده ها را با سرعت دلخواه و کیفیت مطلوب انتقال می دهند ، با استفاده از ماژول ها می توان سرعت شبکه و انتقال اطلاعات افزایش می یابد به همین علت از اینگونه ماژول ها در سطح گسترده تری استفاده می شود و همواره دارای طرفداران خاص خود می باشد  ، در واقع از ماژول ها جهت افزایش سرعت انتقال داده و بهبود کارها استفاده می گردد  ، ماژول ها همچنین دارای قیمت مناسبی می باشند و همچنین از جمله بزرگترین کاربردهای این ماژول ها می توان به رادیوهای دو طرفه ، موبایل ها و وایرلس اشاره نمود و همچنین می توان به تجهیزاتی اشاره نمود که نیازمند تقویت سیگنال ها می باشند .
در صورتی که نیازمند اخذ مشاوره در مورد سوئیچ سیسکو ۱۰g می باشید می توانید با کارشناسان و متخصصان فاواجم تماس حاصل نمایید .