سرورهای رده پایین و متوسط : زمانی که سخن از سرورهای کامپیوتری به میان می‌آید، عده فراوانی به یاد اتاقک‌هایی با تهویه‌ای قدرتمند می‌افتند که مملو از برج سرورها بوده و بدین ترتیب هزاران گیگا بایت اطلاعات را در خود نگهداری کرده یا به اشتراک می‌گذارند.

اگرچه نمونه مذکور نیز یک سرور روم بوده و عضوی از این خانواده بزرگ می‌باشد، اما حقیقت اینجاست که همه سرورها دارای چنین ابعاد و مشخصاتی نبوده و نمونه‌هایی نیز وجود دارند که در عین کوچکی جثه، سادگی ساختار و کاربردهای محدودی که دارند، باز هم مورد استقبال افراد و مجموعه‌هایی قرار گرفته و به وظایف یک سرور عمل می‌کنند .

این محصولات که به سرورهای رده پایین مشهور هستند، تجهیزاتی در رده Value یا ارزان قیمت بوده که تنها از یک پردازنده استفاده می‌کنند . شاید بتوان اینگونه سرورها را به عنوان ابتدایی و ارزان‌ترین سرورهای موجود در بازار معرفی کرد، جایی که انتظار چندانی از این محصولات نرفته و از آن‌ها تنها برای به اشتراک گذاشتن یا ارسال فایل و سخت‌افزارهایی مثل چاپگر در گروهی کوچک استفاده می‌شود.

سرورهای رده پایین و متوسط

بررسی ساختار سرور رده پایین

سرورهای رده پایین با توجه به کاربرد نچندان حساسی که دارند ، دارای ساختار پیچیده‌ای هم نیستند و می‌توان بدنه ظاهری آن‌ها را در یک سرور ایستاده یا رکی دارای یک یونیت تعریف کرد .
در رک‌های موجود امکان گنجاندن حداکثر ۴ هارد دیسک SATA وجود دارد که حداقل ۴ و حداکثر ۳۲ گیگابایت فضا برای کاربرانش فراهم می‌کند، با این حال عدد ایده‌آل برای این محصولات ۸Gb می‌باشد . لازم به ذکر است که به منظور رسیدن به بیشینه بازدهی استفاده از درایورهای نوع SAS یا Serial ATA) SATA) در دستور کار قرار دارد .

زمانی که نظر متخصصین فاواجم در خصوص نکات مهم به هنگام خرید این محصولات را جویا می‌شویم، اجماع بر روی انتخاب مدلی دارای سه یا چهار محل برای نصب درایورهای اضافی می‌باشد . استفاده این سامانه از اترنت ۱۰۰۰/۱۰۰/۱۰ Mbps و وجود ۵ اسلات PCI که قابلیت دربرگرفتن آداپتورهای پر سرعت یا کنترلرهای مخصوص RAID ‌های ۶۴ بیتی را دارد نیز از عوامل دیگریست که خرید این محصولات را توجیه‌پذیر می‌کند .

با عنایت به نوسانات دلار نمی‌توان قیمت ریالی مشخصی از این سامانه‌ها داد اما به طور کلی می‌توان گفت که خرید تجهیزات آن هزینه‌ای ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ دلاری را روی دست متقاضیانش می‌گذارد . این سیستم در حالت پایه خود دارای یک پردازنده Xeon ، ۴ گیگابایت حافظه و یک ترابایت حافظه در قالب هارد دیسکی SATA می‌باشد .

سرورهای رده پایین و متوسط

بررسی ساختار سرور رده متوسط

پیرو توضیحات فوق، گاهی تعداد کاربران یک مجموعه بیش از ۱۰ نفر شده، اطلاعات حساسیت بیشتری پیدا کرده و لازم است تا از آن‌ها پشتیبان داشته باشیم، بودجه در دسترس تا سقف ۱۰٫۰۰۰ دلار بالا رفته، استفاده یکپارچه از نرم‌افزارها اساس کار یک مجموعه بوده و فعالیت بی وقفه و تحرک همیشگی این اطلاعات الزامیست، در اینجاست که فروش سرور اچ پی و خرید سرور اچ پی رده پایین و متوسط با یکدیگر جابجا شده و وظیفه رسیدگی به این اطلاعات به این ساختار پیچیده و مجهزتر محول می‌شود .

این محصولات علاوه بر انجام وظایف نمونه‌های رده پایین به عنوان بانک‌های اطلاعاتی، سرویس فایل و محلی برای راه‌اندازی نرم‌‌افزارهای سرویس‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نتیجه علاوه بر کسب و کارهای کوچک در گروه‌های کاری بزرگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند . در خصوص ساختار سرورهای رده متوسط می‌توان گفت که سرورهایی ایستاده هستند که می‌توان آن‌ها را در رک‌های ۱U تا ۴U جای داد .

از نکات جالب استفاده از این محصولات در میان همه سرورهای رده پایین و متوسط می‌توان به پیکربندی خوشه‌ای این محصولات اشاره کرد، جایی که دو یا چند سرور میان رده وظیفه به اشتراک گذاری اطلاعات را بر عهده داشته و در صورت خرابی یا وجود مشکلاتی در سازوکار دستگاه‌های متصل به خود وظیفه سرویس‌دهی را بر عهده گیرد .

بر خلاف نمونه‌های رده پایین که یک پردازنده‌ای بودند، این محصولات دارای ۲ الی ۴ پردازنده هستند . از مهمترین تجهیزات موجود در این سامانه‌ها می‌توان به وجود ۸ الی ۴۰ عدد هارد SATA و SAS و امکان افزودن ابزارهای ذخیره‌ سازی بیرونی، بیشینه حافظه ۳ ترابایتی، ۸ گیگا بایت رم، Chipset مدیریتی خاص سرور و آداپتور SAS اشاره کرد .
نهایتاً وجود یک یدکی و منبع تغذیه Hot Plug سبب می‌شود تا بتوانیم قطعات معیوب این سامانه را بدون خاموش کردن دستگاه تعویض کنیم .

سرورهای رده پایین و متوسط

کدامیک بهتر است؛ نمونه‌های رده پایین یا متوسط ؟!

طرح این سوال نظیر این است که بپرسیم یک ون شهری بهتر است یا یک اتوبوس! یک اتوبوس قادر است تا وظیفه ون مذکور را که همان جابجایی مسافران است در مقیاسی بزرگتر انجام دهد، پس از این نظر بهتر است؛ اما این به معنی برتری مطلقش نیست!

فراموش نکنید که سرمایه اولیه، مخارج نگهداری و تعمیرات و هزینه‌های عدم استفاده از همه پتانسیل‌های اتوبوس (وجود صندلی‌های خالی در هر بار حرکت) از جمله دلایلیست که داشتن آن را همیشه هم بهتر از داشتن وسیله‌ای کوچکترنکرده،فلذا عده‌ای به سراغ خرید ون می‌روند .
همه اینها در حالیست که همین کوچکی نسبی ون به عنوان محصولی رده پایین‌تر سبب می‌شود تا در زمینه‌هایی (مثلاً ترافیک سنگین یا عبور از معابر تنگ) حتی بازدهی بیشتری نیز نسبت به اتوبوس داشته باشد.

باعنایت به این مثال (که صد البته در آن جای مناقشه نیست) ، سرورهای رده پایین و متوسط نیز هرکدام در موقعیتی خاص و سرجای خود دارای مزایا و کاربردهایی هستند که سبب می‌شود تا انتخاب نمونه بهتر از میان آن‌ها به سطح کاربری، انتظار و بودجه متقاضیانش بازگردد!