راه اندازی شبکه های کامپیوتری : می دانیم که شبکه های کامپیوتری به  مجموعه ای متشکل از رایانه های کاربران و سخت افزارهای هوشمند آن ها (تلفن های همراه یا ماشین آلات اداری ) گفته می شود که با اتصالی منطقی و اصولی به یکدیگر ، می توانند با سرعت و دقت بیشتری به تبادل اطلاعات میان خود بپردازند .

 در همین رابطه لازم به ذکر است که با وجود اینکه حتی به اتصال دو کامپیوتر شخصی نیز شبکه کامپیوتری می گویند ، اما منظور از راه اندازی شبکه های کامپیوتری عموماً استفاده از سروری مرکزی به عنوان حافظه ای که همه دستگاه های مذکور به آن متصل شده‌اند می باشد که به عنوان ریسمان نگه دارنده این عوامل کنار یکدیگر ، به انتقال داده های دیجیتالی اعم از فرمت های نوشتاری ،  صوت و تصویر ، برنامه‌های کاربردی و … می پردازد .

راه اندازی شبکه های کامپیوتری

در ادامه گفتنیست که این شبکه های کامپیوتری که نقشی غیر قابل جانشین در بهبود کارایی وایرلس ، فیبرهای نوری و امنیت اطلاعات دارند ، مسبب استفاده مشترک از منابع ، بهبود امنیت اطلاعات ، سهولت در انتقال آن ها ، صرفه‌جویی در زمان ، کاهش هزینه‌های کسب و کار و افرایش توسعه پذیری می شود .

راه اندازی شبکه کامپیوتری

راه اندازی شبکه کامپیوتری شامل طراحی اولیه ( طراحی دیتاسنتر بنا به تعداد کارکنان یا نقشه ساختمان مورد نظر) ، نصب تجهیزات و پیاده سازی بخش های اصلی این سامانه می باشد . از آنجایی که راه اندازی شبکه همانند نصب کابل های یک کامپیوتر یا استفاده از یک وسیله برقی بواسطه فشردن دکمه پاور آن – برپایه سازوکاری ساده یا دستور العملی مشخص – نیست ، بهره‌گیری از تجارب یک مجموعه باسابقه و متخصص در این امر اجتناب ناپذیر است ، این در حالیست که حتی با وجود در اختیار داشتن سخت افزارهای مورد نیاز ، عبور از مراحل پسیو و اکتیو کردن شبکه بسیار قانون‌مند بوده که تنها از عهده متخصصان این امر بر می آید.

پیش از ورود به سلسله اقدامات صورت پذیرفته در راستای راه اندازی شبکه  لازم به ذکر است که مجموعه فاواجم به عنوان یکی از مجریان نامدار این حوزه قادر به ارائه و راه اندازی شبکه می باشد .

راه اندازی شبکه های کامپیوتری

 

  1. مرحله پسیو یا آماده سازی زیرساخت شبکه و سخت افزارهای آن

در این سلسله اقدامات زیرساخت های شبکه جهت نصب و شروع فعالیت در کنار یکدیگر قرار می گیرند که این اقدامات با طراحی و برآورد ویژگی های کلی محل مورد نظر (مثلاً دفتر یک شرکت و فضای دردسترس) آغاز می شود . بدیهیست که شرایط عمرانی یک سازه همواره در بهینه ترین حالت خود برای پذیرش سخت افزارهای مورد نظر قرار ندارند ، در نتیجه اعمال تغییراتی جزئی برای نصب آرمانی این محصولات اجتناب ناپذیر است .

هدف از این طراحی اولیه در این مرحله برپایی شبکه های کابلی و وایرلس برای ادارات دولتی ، شرکت های خصوصی ، سازمان ها و موسسات ، مراکز آموزشی و پزشکی ، بانک ها ، هتل ها و … می باشد ، سلسله اقداماتی که در صورت نیاز به برپایی یک اتاق مانیتورینگ نیز لازم الاجرا می باشند .

راه اندازی شبکه های کامپیوتری

چه محصولات و سامانه هایی در مرحله پسیو شبکه نصب و دایر می شوند ؟

  • شبکه های مسی یا فیبر نوری که به عنوان کابل کشی یا ترنکینگ جزء جدایی ناپذیر راه اندازی شبکه های کامپیوتری هستند .
  • برپایی سامانه Uninterruptible power supply یا UPS به معنای منبع تغذیه اضطراری که سبب می شود تا نوسانات یا قطع برق به از بین رفتن اطلاعات ، آسیب رسیدن به داده ها یا ریست شدن تغییرات منجر نشود . گفتنیست که مجموعه های متخصص این حوزه علاوه بر فروش سخت افزارهای لازم ، دستی بر آتش فروش تجهیزات ، کابل کشی برق و پیاده سازی برق اضطراری دارند .
  • طراحی ، نصب و پیاده سازی سامانه مرکز تلفن سانترال
  • نصب شبکه های وایرلس
  • نصب اصولی و بهینه رک ، سرور ، سوئیچ ، روتر و …
  • انجام تست های فلوک ، کابل، کیستون، سوکت، پچ کورد و عیب یابی قسمت‌های دارای ایراد
  • آماده سازی اتاق سرور که خود این مرحله شامل ساخت سقف کاذب ، زیر سازی کف ، نصب دیوارپوش ها ، نصب درب‌های ضد حریق و ضد سرقت اتاق سرور ، تعبیه سیستم تهویه و مبردسازهای اتاق سرور به همراه تجهیزات هشدار دهنده و اطفاء حریق این مکان ، نصب سامانه کنترل ورود و خروج – تشخیص هویت و سنسورهای کنترلی و نظارتی – می شود .
  • نصب دوربین های مدار بسته
  • قرار دادن سامانه های مانیتورینگ شبکه و سیستم های امنیتی

 

  1. مرحله اکتیو شبکه یا برپایی نرم افزارها و سرویس‌های شبکه

اگر سلسله اقداماتی که برای پسیو یک شبکه انجام دادیم را به سخت افزار یک رایانه شخصی تشبیه کنیم ، اکتیو آن حکم سیستم عامل و سلسله برنامه هایی که در آن نصب شده است را دارد . در همین رابطه پر واضح است که این دو قدم بدون دیگری معنای خاصی نداشته و کاربردی نمی باشند .

در نتیجه پس از اینکه بستر لازم برای فعالیت نرم افزارها و سرویس های شبکه آماده شد ، نوبت اجرایی شدن مرحله اکتیو شبکه است .  به طور خلاصه می توان اکتیو شبکه را اجرای نرم افزارهای شبکه بر روی بستری که در مرحله قبل برپا شد دانست .

راه اندازی شبکه های کامپیوتری

 

 

چه محصولات و سامانه هایی در مرحله اکتیو شبکه نصب و دایر می شوند ؟

  • در نخستین گام سرورهای ویندوزی و لینوکسی پیکربندی شده و ویندوز سرور راه اندازی می شود .
  • نصب سوئیچ ها و پیکربندی روترهای مطرح ترین برندهای دنیا در این حوزه که می توانید محصولات سیسکو ، میکروتیک ، سیگیت و … را از فاواجم طلب نمایید .
  • نصب سرویس های Active Directory ،  DHCP ،DNS  و … بر روی شبکه
  • نصب برترین فایروال های نرم افزاری و سخت افزاری دنیا از قبیل UTM ، Kerio Control ، Mikrotik و دیگر محصولاتی که باز هم می توانید در فروشگاه فاواجم مشاهده نمایید .
  • نصب و راه اندازی سامانه های مدیریت پهنای باند ، مانیتورینگ ، پشتیبان‌گیری خودکار ، اتوماسیون اداری ، مجازی‌سازی سرور و کلاینت ، سرویس‌های ارتباطی تحت شبکه و همچنین نرم افزارهای کاربردی تحت شبکه که می توان از برنامه های حوزه حسابداری به عنوان یکی از مهمترین آن ها یاد کرد .

چرا فاواجم ؟

پس از دانستن مزایای راه اندازی شبکه  و سلسله اقداماتی که در این مسیر انجام می پذیرد ، اینک نوبت به پاسخ این سوال می رسد که چرا فاواجم گزینه مناسبی برای انجام این کار است ؟

  • رزومه قابل توجهی که با رضایت نامه مجموعه های سرشناس در حوزه های گوناگون پربار شده است .
  • بهره مندی از کادر فنی و تیم عملیاتی مجرب ، خلاق و مسلط به کوچکترین مفاهیم حوزه IT و شبکه
  • طراحی بهینه و اقتصادی با توجه به نیاز فعلی و آتی کارفرما
  • ارائه مشاوره و چند راهکار که دست کارفرما را برای انتخاب روشی متناسب وضعیت مجموعه خود باز می گذارد .
  • پشتیبانی از مشاوره تا خدمات پس از فروش ؛ فاواجم تنها فروشگاهی برای عرضه محصولات مرتبط با شبکه نبوده و از سویی دیگر تنها تیمی فنی متشکل از کارشناسان نصب و راه اندازی شبکه نمی باشد .

این مجموعه با داشتن هر دو ویژگی فوق علاوه بر توانایی در تأمین قطعات ، طراحی و نصب این سامانه ها قادر به بازرسی های دوره ای و رفع عیوب احتمالی آن ها حتی پس از چند سال می باشد .

به اتصال کامپیوتر ها و سخت افزار های هوشمندی که در یک مجموعه قرار دارند شبکه های کامپیوتری گفته می شود که در صورتیکه به صورت کاملا علمی و صحیح به یکدیگر متصل گردند می توانند بخش اعظمی از اطلاعات را به یکدیگر ارسال نمایند که در این حالت علاوه بر سرعت ، دقت فوق العاده زیادی را در شبکه می توان مشاهده نمود .
اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر نیز همان عملیات شبکه را انجام خواهد داد ، با این حال منظور از راه اندازی شبکه های کامپیوتری استفاده از سروری می باشد که می تواند اطلاعات را ذخیره و پس از آن بازیابی نمایند و در واقع کلیه عملیاتی که در شبکه انجام می شود تحت نظارت و مدیریت سرور صورت می پذیرد و سرور می تواند کلیه عملیات را به صورت نوشتاری و یا صوت و یا تصویری انتقال دهند و می توان بدین صورت بیان نمود که کارایی را در سیستم های فیبر نوری ، وایرلس و … را افزایش می دهد و سبب افزایش امنیت ،سهولت در انتقال اطلاعات و یا صرفه جویی در زمان انتقال می باشد .
راه اندازی شبکه کامپیوتری به چه صورتی می باشد ؟
جهت راه اندازی ابتدا با در نظر گرفتن تعداد کارکنان و همچنین نقشه ای که در ساختمان وجود دارد ، دیتاسنتر را طراحی نموده و پس از آن تجهیزات لازم را نصب نموده و در نهایت سامانه های لازم را پیاده سازی می نماییم .
پیاده سازی و راه اندازی شبکه های کامپیوتری علاوه بر دارا بودن پایه های علمی می بایست شامل تجربیات عملی فراوانی باشد که در خروجی و نهایی شدن شبکه های کامپیوتری خود را به صورت دقیق تری نشان می دهد ، بنابراین جهت راه اندازی شبکه های کامپیوتری می بایست به مجموعه هایی مراجعه نمود که علاوه بر دارا بودن معلومات علمی در این حیطه تجربیات دقیق و کافی را داشته باشند که فاواجم با بهره مندی از متخصصین و کارشناسان مجرب و کارآزموده مفتخر به کسب بیشترین میزان رضایتمندی در نحوه ی پیاده سازی شبکه های کامپیوتری از سوی مشتریان محترم می باشد .
راه اندازی شبکه های کامپیوتری نیازمند داشتن معلومات عمیقی در خدمات پسیو و اکتیو در شبکه می باشد ، و اما در نظر گرفتن برخی نکات در این حیطه راه اندازی بسیار مهم می باشد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته می شود :
مورد اول اینکه تعداد افرادی که می توانند به شبکه متصل شوند می باشد که در ابتدا می بایست مدیر شبکه و یا شرکت مورد نظر در این مورد اطلاعات جامعی را در اختیار قرار دهد که این تعداد کاربر می تواند ۴ نفر و یا بیشتر باشند که تعداد کاربران نقش بسیار مهمی در انتخاب و تعیین تجهیزات برعهده دارد به عنوان مثال برای ۴ نفر نیازمند سوئیچ ۸ پورت می باشیم .
مورد دوم اینکه سیستم ها در کدام قسمت ساختمان قرار خواهند گرفت و همچنین در چه فاصله ای از سایر سیستم های دیگر قرار خواهند گرفت بنابراین فاصله سیستم ها نیز نکته مهم دیگری می باشد که پیش از راه اندازی سیستم ها می بایست لحاظ نمود .

در پایان لازم به ذکر است که چنانچه به دریافت مشاوره یا اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی شبکه های کامپیوتری علاقه‌مندید می توانید در ساعات اداری با کارشناسان فاواجم تماس حاصل فرمائید !

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی شبکه های کامپیوتری با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱