تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه : شرکت کوچکی را در نظر بگیرید که در آن پنج عدد رایانه شخصی، دو پرینتر، یک مودم و تعدادی دوربین مدار بسته وجود دارد . در همین رابطه از یک سو رایانه‌های مذکور مستلزم ارتباط با دیگری بوده، از سویی دیگر کاربران هریک از آن‌ها نیازمند اتصال به اینترنت و جریان آزاد اطلاعات هستند، قرار است به صورت شریکی از این دو پرینتر استفاده شود، برنامه یا اطلاعاتی وجود دارد که مستلزم به اشتراک‌گذاری بوده و باید خروجی دوربین‌ها نیز روی دو سیستم به نمایش درآیند .

با عنایت به این توضیحات، برای ایجاد ارتباط مستقیم بین این سیستم‌ها باید چهار کابل شبکه از هرکدام خارج شود که به همراه دو کابل پرینتر و یک کابل شبکه (مودم) وضعیت غیرقابل تحمل و بسیاری شلوغی را به وجود می‌آورد . به جز این شلوغی و هزینه‌های خرید یا نگهداری این محصولات، کم و کاستی‌های فراوانی نیز در مسیر ایجاد ارتباط میان آن‌ها وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به لزوم نصب و جداسازی پلاگ‌هایی دارای محدودیت (مثلاً در پشت پرینتر) یا اتلاف وقت برای ارسال مطلبی مشترک به همه کاربران (به دلیل جداگانه انجام شدن آن) اشاره کرد .

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

شاید بتوان انجام چنین اموری را به همان میزان کم بازده، سخت و بی‌نظم توصیف کرد که برای انتقال مستمر اطلاعاتی سنگین از یک سیستم به دیگری از یک فلش مموری استفاده کنیم . همانطور که می‌بینیم در چنین مواقعی به یک وسیله ترمینالی نیاز داریم تا همه سخت‌افزارهای مذکور بدان متصل شده و در ساختاری یکپارچه و مشترک اطلاعاتشان را با دیگری به اشتراک بگذارند.

استفاده از سوئیچ‌ها

سوئیچ‌ها به عنوان چنین واسطه‌هایی به ویژه در اماکن کوچک، این امکان را برای کاربران حاضر در یک شبکه به وجود می‌آورند که در ساختاری اصولی، پربازده و ساده‌تر با یکدیگر LAN شده و بدین ترتیب نتورکی لوکال را تشکیل دهند . در تکمیل مثال فوق اینک باید گفت که با ورود یک سوئیچ به این مجموعه، همینک از سیستم‌های موجود، پرینتر و دوربین‌ها تنها با یک کابل به سوئیچ سیسکو یا سوئیچ cisco متصل شده و سخت‌افزارهای مذکور نیز بواسطه اینکه یک مودم با سوئیچ در ارتباط است، به اینترنت وصل می‌شوند .

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

با گذر از کاربرد سوئیچ‌ها، این محصولات می‌توانند مدیریتی یا Managed Switches و غیر مدیریتی یا Unmanaged Switches باشند . در همین رابطه سوئیچ‌های مدیریتی محصولاتی با قابلیت Configure یا پیکربندی می‌باشند، بدین ترتیب که می‌توانیم با کمک آن‌ها حجم یا سرعت دریافت و ارسال پایانه‌های مختلف را تغییر داده، پایانه‌ای را از دور خارج کنیم یا با اولویت‌بندی اطلاعات، مورد مهم و اساسی‌ را در دستور کار اجرا قرار دهیم.

این در حالیست که در تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه ، نمونه‌های غیر مدیریتی از نوع Plug & Play بوده و سازوکارشان بدین ترتیب است که پس از اتصال آن‌ها به برق، روشن نمودن و اتصال سخت‌افزارهای حاضر در شبکه به آن‌ها ، همه آن‌ها با کیفیت و سرعت یکسانی به انتقال و اشتراک اطلاعات می‌پردازند .

کدامیک از این دو بهترند؟ سویچ‌های مدیریتی یا غیر مدیریتی!

طبعاً هریک از این دو نوع محصول دارای ویژگی‌هایی بوده که استفاده از آن‌ها را برای نوع خاصی از کاربران مطلوب می‌کند، پس این سطح نیاز مجموعه یا انتظار کاربران، محل مورد نظر برای استفاده، بودجه در نظر گرفته شده برای آن یا میزان تسلط به شبکه‌های کامپیوتری اپراتورهای آن‌هاست که مشخص می‌کند کدامیک بهتر است .

با این حال باید بدانیم که سوئیچ‌های غیر مدیریتی به دلیل اینکه نیاز به تنظیمات خاصی ندارند، به سرعت نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند ، در نتیجه برای استفاده در محیط خانه، کسب و کارهای کوچک و مجموعه‌هایی که از نرم‌افزارهای پیشرفته ، تخصصی و سنگین استفاده نمی‌کنند گزینه بسیار خوبی می‌باشد . ناگفته نماند که قیمت این نوع محصولات از نمونه‌های مدیریتی کمتر است .

پر واضح است که عدم پشتیبانی از پنل‌های مدیریتی و فقدان کنترل حداقلی بر روی داده‌های موجود در شبکه از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید .

در نقطه مقابل ، سویچ‌های مدیریتی این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا کنترل بهتری روی ترافیک عبوری در شبکه LAN داشته باشند . علاوه بر اینکه این نوع سوئیچ‌ها قادر به شبیه‌سازی عملکرد سوئیچ‌های غیرمدیریتی هستند، امکان داشتن انتخاب و کنترلی حرفه‌ای‌تر را به کاربران خود داده و به مانیتورینگ تجهیزات داخل شبکه یا بازرسی وضعیت سلامت همه قطعات و اجزا توسط آن‌ها (بواسطه پروتکل‌هایی مثل SNMP) کمک می‌کند .

نکات تکمیلی

از دیگر تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه و مزایای نمونه‌هایManaged Switches می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

• قابلیت پشتیبانی از VLANING و جدا کردن ترافیک بخش‌های مختلف
• توانایی از بین بردن لوپ شبکه و افزایش امنیت آن
• اولویت دادن به داده‌های حیاتی
• امکان انتقال داده‌هایی با محدوده زمانی
• در اولویت قرار دادن صدا که سبب می‌شود تا تأخیر از بین رفته و در یک مکالمه صوت به صورت کاملاً واضح، شفاف و بدون نویز به گوش کاربر برسد .

 

 لازم به ذکر است که چنانچه در خصوص خرید سوئیچ cisco و دیگر محصولات این مجموعه نیاز به مشاوره یا اخذ راهکار دارید، همکاران بنده در مجموعه فاواجم به صورت آنلاین و تلفنی آماده پاسخگویی به شما می‌باشند .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱