تجهیزات پسیو شبکه : بسیاری از پدیده ها و مفاهیمی که در زندگی و محیط پیرامون ما وجود دارند ، بواسطه سخت افزارهای ساخت دست انسان معنا یافته و آثار این اقدامات تنها و تنها در پس وجود ادوات پیشنیاز آن ها تعریف می شوند . به بیانی ساده تر این ابزار و وسایل جانبی هستند که امکان انجام هرچه ساده تر امور را برایمان فراهم آورده و با صرف نظر از آن ها ، فعل مورد نظرمان دیگر مصداقی عینی ندارد .

به عنوان مثال انسان قادر به شنا کردن است ، اما این تجهیزات غواصی یا زیردریایی های غول پیکر هستند که اجازه نفوذ به عمق اقیانوس ها را به ما می دهند و یا پرواز بدون وجود هواپیما ، هلی کوپتر یا سایر ادوات پروازی برای انسان تعریف نشده می باشند . در نتیجه اینکه شناسایی و ابتیاع  ابزار و وسایل ایده آل و کاربردی برای تحقق هر هدفی لازم و ضروری بوده و بدون وجود آن ها نمی توان در مسیر رسیدن به مقصد نهایی ، قدم از قدم برداشت .

با توجه به این مقدمه قصد داریم تا در ادامه کار به بررسی تجهیزات پسیو شبکه – تجهیزاتی که برای ادامه فعالیت خود به جریان برق نیاز نداشته اما شالوده به وجود آمدن یک شبکه می باشند – بپردازیم .

رک

همانطور که مغز ما به عنوان فرمانده بدن توسط یکی از سخت ترین سپرهای دفاعی موجود در جسم انسان ها با نام جمجمه محافظت می شود ، مغز متفکر یک شبکه نیز نیاز به جمجمه ای سفت و سخت دارد که علاوه بر در کنار هم نگه داشتن قسمت های مختلف آن ، از تاثیر عوامل نامطلوب محیطی روی کارکرد این بخش نیز جلوگیری کند .

این پدیده که رک نام دارد ، با تولید و عرضه در ابعاد و ویژگی های متنوع مأمنی برای نگهداری از سرور و سایر تجهیزات وابسته به آن از جمله روتر، مودم ، سوئیچ و … می باشد . این محصولات که با واحد اندازه گیری Unit (تعداد واحد های مجزا در دل این پدیده) طبقه بندی می شوند ، با عرضه در مدل های سروری ، دیواری ، ایستاده ، آزمایشگاهی و … به نیاز همه متقاضیان با هر سطح نیازی پاسخ می دهند .

در ادامه گفتنیست که یک رک می تواند دارای بخش هایی مانند سینی های ثابت و متحرک به عنوان جداکننده بخش ها ، بلانک پنل ، فن یا خنک کننده ، پاور ماژول ، قفل حفاظتی ، چرخ یا پایه و دربی از جنس های گوناگون باشد .

پچ پنل (Patch Panel)

وقتی مجموعه ای ارتباطات داخلی خود را شبکه می کند بدین معناست که دارای چند کاربر فعال بوده و به اقتضای حجم و حوزه کارشان احتمال ورود کاربران تازه وارد دیگری هم وجود دارد . این افراد برای استفاده از سرور مستلزم اتصال به آن هستند ، اما اتصالی که چنانچه طبقه بندی و اصولی نباشد مشکلات متعددی در کار پدید می آورد .

هدف ما از شبکه کردن سخت افزارهای هوشمند یک مجموعه اتصال آن ها به یکدیگر در بستری استاندارد و هماهنگ است . می دانیم که برای تحقق این هدف ، همه کلاینت ها باید بواسطه کابلی به رک متصل شده و از آنجا به این سامانه یکپارچه وصل شوند ، اما در رک چه اتفاقی می افتد ؟

بدیهیست که چنانچه قرار بود به ازای هر کاربر تجهیزات منحصر به فردی برای اتصال به شبکه وجود داشته باشد ، باید برای یک مجموعه کوچک اتاقی را تنها برای برپایی سرور تخصیص می دادیم ؛ در نتیجه در این مورد خاص پچ پنل ها به کمک ما آمده و می توانند به یکپارچه شدن مصرف کاربران کمک کنند .

کار این محصولات که قطعه ای مملو از پورت های کابل شبکه بوده و از سوی دیگرش به تجهیزاتی همچون هاب ، روتر، سوئیچ و … متصل می شود ، به زبان ساده مرتب کردن و توزیع کابل های شبکه در رک می باشد و سبب می شود تا انتهای تمامی کابل های کشیده شده شبکه وارد این محصول شده و ارتباط های شبکه شکل گیرد . در نتیجه اینکه کاربران تازه وارد نیز در صورت نیاز با اختصاص دادن یکی از همین پورت ها به شبکه وصل می شوند .

پچ کورد (Patch Cord)

گاهی در پروژه های کابل کشی عمومی لازم است تا اتصال سریع میان بخش های ثابت و تجهیزات اکتیو برقرار شود که این فعل با کمک پچ کوردها محقق می گردد .

این محصولات که از جمله مهمترین ملزومات پیاده سازی یک شبکه هستند ، در هیاهو و تجمع کابل های در هم تنیده و پر تراکم (به ویژه در پروژه هایی که کابل کشی فراوانی دارند) سبب می شوند تا سرعت انتقال داده ها افزایش یافته و برقراری ارتباطی سریع و دسترسی آسان به اطلاعات که هدف اصلی برقراری این شبکه ها هست محقق گردد .

دو سر پچ کورد سوکت شبکه یا RJ 45 خورده و عموماً برای اتصال پچ پنل به سوئیچ استفاده می شود .

نهایتاً گفتنیست که این محصولات در صورت داشتن اندازه ای کوتاه کاربرد بهتری داشته (۱ ، ۳ و ۵ متری) و پایداری عملکرد در کنار اعتمادپذیری به عملکرد صحیحشان از جمله مهمترین پیشنیازهای انتخاب آن ها می باشد .

کابل

کابل هایی که به عنوان تجهیزات پسیو شبکه استفاده می شوند با نام Cat شناخته شده که Cat 1 همان سیم معمولی تلفن ، Cat 2 تا Cat 4 برای شبکه های Token Ring که به ترتیب حداکثر سرعت ۴ ، ۱۰ و ۱۶ مگابیتی در ثانیه برای انتقال اطلاعات را دارند و Cat 5 و Cat 6 برای شبکه های Token Ring و Ethernet که برای مسافت های کمتر از ۱۰۰ متر بوده و به ترتیب سرعتی برابر با ۱۰۰ و ۱۰۰۰ مگابیتی در ثانیه برای انتقال اطلاعات را دارند استفاده می شوند .

گفتنیست که Cat 7 نیز در دیتا سنتر کاربرد دارد .

 

داکت

این محصولات که یا با نمره ای استاندارد یا اندازه عرض و عمقشان مشخص می گردند ، بستری برای هدایت کابل و محافظت از آن ها می باشد ، در حالی که مانع از ایجاد آلودگی های بصری محیط کار نیز می گردند .

ترانک

ترانک داکتی بزرگ و شکیل تر است که علاوه بر امکان جای دادن حجم بیشتری از کابل ها در دل خود ، امکان اعمال پریز برق یا شبکه هم روی آن وجود دارد .

همانطور که گفتیم کابل ها از مهمترین تجهیزات شبکه محسوب می شوند که بدون آنها ایجاد شبکه غیر ممکن است.

تجهیزات پسیو شبکه

اگرچه امروزه استفاده از فن آوری بیسیم و وای فای بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته و با پیشرفت های زیادی روبرو شده است اما کابل های شبکه همچنان با اقتدار یکی از تجهیزات پسیو شبکه محسوب می شوند و به خصوص در مواردی که کاری از دست وای فای و شبکه بی سیم بر نمی آید این کابل ها هستند که نشان می دهند دوران آنها هنوز به پایان نرسیده و ما همچنان به وجود آنها نیازمندیم.

استفاده های زیادی از کابل ها در شبکه می شود؛ کارهایی مانند انتقال فایل ، استفاده از اینترنت ، استفاده از چاپگر های درون شبکه برای چاپ و بسیاری کارهای دیگر به واسطه حضور کابل ها در شبکه امکان پذیر است .

در واقع کابل ها هدایت کننده اطلاعات و دیتای درون شبکه هستند. به صورت کلی برای انتقال اطلاعات و استفاده در شبکه از سه نوع کابل می توان بهره گرفت.

کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال یکی از انواع اصلی کابل های شبکه هستند که قدمت زیادی به نسبت دیگر کابل ها دارند. اگر چه این روزها بیشترین استفاده از کواکسیال ها فقط در آنتن تلویزیون ها و گیرنده های ماهواره ای و همچنین در شبکه دوربین های مدار بسته به عمل می آید اما در گذشته برای راه اندازه شبکه های کامپیوتری با پهنای باند بسیار پایین ( ۱۰ مگابایت بر ثانیه ) مورد استفاده قرار می گرفتند.

استاندارد ۱۰base2

در ساختار شبکه های کامپیوتری که از کابل های کواکسیال در آنها به عنوان یکی از الزامات پسیو شبکه استفاده می شد دو استاندارد وجود داشت؛ اولین استاندارد موجود ۱۰base2 نام داشت که به شبکه thinnet نیز شهرت داشت و کابل مورد استفاده در آن از نوع RG59  بود و حداکثر طول کابل کشی در آن می توانست تا ۲۰۰ متر باشد ؛ ضمن اینکه سرعت این شبکه نیز همانطور که گفتیم ۱۰ مگابایت بر ثانیه بود که به نسبت سرعت شبکه های امروزی می توان آن را فاجعه نامید !

استاندارد ۱۰base5

دومین استانداردی که با استفاده از کابل های کواکسیال اقدام به ایجاد شبکه می کرد ۱۰base5 نام داشت که تنها اختلاف آن با استاندارد قبلی نوع کابل مورد استفاده بود. در این استاندارد از کابل کواکسیال RG58  استفاده می شد و تفاوت این کابل با RG59 باعث می شد تا بتوان تا ۵۰۰ متر از این کابل ها در شبکه استفاده کرد. ناگفته نماند که کانکتور یا اتصال دهنده این کابل ها فیش BNC نام دارد که توسط آچار مخصوص BNC به کابل متصل می شود.

در ادامه معرفی انواع کابل های شبکه در حوزه تجهیزات پسیو شبکه پس از صحبت در مورد کابل های کواکسیال که در دوره ای از زمان برای انتقال اطلاعات در شبکه های کامپیوتری استفاده می شدند و امروزه تنها در آنتن تلویزیون و سیستم انتقال تصویر دوربین های مداربسته کابلی مورد استفاده قرار می گیرند نوبت به یکی از پرکاربردترین تجهیزات پسیو شبکه می رسد که آن کابل با زوج سیم های به هم تابیده است که اصطلاحاً کابل زوجی نامیده می شوند. ( Twisted pair )

استاندارد ۱۰Base-T

پس از کابل های کواکسیال در اوایل دهه نود میلادی کابل های زوجی به عنوان جدیدترین تکنولوژی در انتقال اطلاعات در شبکه های کامپیوتری درخشیدند. این کابل ها در ابتدا با استانداردی به نام ۱۰Base-T که سرعت انتقالی به اندازه ۱۰ مگابایت بر ثانیه را داشت وارد عرصه شبکه های کامپیوتری شدند که در اصطلاح به این استاندارد Cat 3 گفته می شد. به مرور زمان نسخه های بالاتری از این استانداردها وارد بازار شدند که انتقال اطلاعات را تا مقدار حیرت انگیز ۱۰ گیگابایت بر ثانیه در کابل هایی که از جنس مس تهیه شده بودند اعمال می کردند.

استانداردهای CAT

Cat1 و Cat2

شاید مرور کلی استانداردهای این سیم ها برایتان جالب باشد. اولین استانداردی که در کابل های زوجی مورد استفاده قرار گرفت cat1 بود که حداکثر تا ۱ مگابایت در ثانیه را با پهنای باند ۰٫۴ مگاهرتز می توانست انتقال دهد . از این استاندارد در سیستم های قدیمی تلفن ، ISDN و مودم استفاده می شد. استاندارد Cat2 که در شبکه های Token Ring مورد استفاده قرار گرفت دومین استاندارد کابل های زوجی بود که می توانست در پهنای ۴ مگاهرتز تا ۴ مگابایت اطلاعات را جابجا نماید.

Cat3 و Cat4

پس از ورود Cat3 به شبکه های کامپیوتری سرعت پیشرفت این استانداردها افزایش پیدا کرد و این مولفه از تجهیزات پسیو شبکه هر روز جای خود را بیشتر در صنعت آی تی باز کرد. Cat4 اندک زمانی بعد با سرعت انتقال ۱۶ مگابایت بر ثانیه وارد بازار شد و توانست پهنای باند ۲۰ مگاهرتز را به کاربران ارائه دهد ؛

اما این پایان کار نبود و ورود Cat5 به بازار تحولی بزرگ در شبکه های کامپیوتری به وجود آورد و سرعت انتقال داده ها در آنها که به ۱۰۰ مگابایت در ثانیه در شبکه های اترنت می رسید و پهنای باند ۱۰۰ مگا هرتز آنها باعث شد تا کابل های زوجی جای پای خود را در صنعت شبکه های کامپیوتری و آی تی محکم تر کنند.

Cat5 الی Cat7

پس از جا افتادن CAT5 در بازار لوازم و ابزار شبکه های کامپیوتری و در مجموع جایگزین شدن این کابل های شبکه به جای دیگر نمونه های های قدیمی در صنعت آی تی ، کابل های شبکه زوجی به سرعت رو به پیشرفت گذاشتند و نسخه های بالاتر و نسل های جدیدتری از آنها خیلی زود در دسترس عموم قرار گرفتند .

CAT5e ، CAT6 ، CAT7 و در نهایت CAT8 نسل های جدیدی بودند که به مرور پا به عرصه دنیای آی تی و شبکه های کامپیوتری نهاده و توانستند سرعت انتقال اطلاعات را تا حجم ۴۰ گیگابایت بر ثانیه بالا ببرند و این شروع یک تحول عظیم در تجهیزات پسیو شبکه و مقوله انتقال اطلاعات و نقطه عطفی در دنیای I.T بود.

کابل های زوجی

کابل های زوجی شبکه از رشته سیم هایی تشکیل شده اند که به صورت زوجی به دور یکدیگر تابیده شده اند. این موضوع بدین دلیل انجام می گیرد که تابیده شدن سیم ها به هم باعث کاهش تداخلات الکترومغناطیسی می شود و همچنین در طول مسیر مقدار افت سیگنال به کمترین میزان خود خواهد رسید.

کابل های شبکه عموماً دارای پهنای باند مختلفی می باشند که این پهنای باند به دلایل و عوامل مختلفی ایجاد می شود. به عنوان مثال یکی از عواملی که باعث ایجاد پهنای باند بیشتر در سیم می شود جنس مغزی سیم است.

جنس کابل های زوجی

از آنجایی که کارخانجات مختلفی این روزها اقدام به تولید سیم می کنند و درصد مس به کار رفته در آنها بنا به دلایل مختلف متفاوت است باید به این نکته آگاه باشید که هر چه مس به کار رفته در مغزی سیم بیشتر و خالص تر باشد پهنای باند بیشتری از کابل عبور خواهد کرد.

بنابراین همانطور که متوجه شدید کابل هایی که مغزی آنها از جنس مس خالص است برای استفاده به عنوان تجهیزات پسیو شبکه مناسب تر از کابل هایی هستند که مغزی آنها فقط روکشی از مس است و در داخل آن آلومینیوم به کار رفته است. عامل دیگری نیز در مقدار پهنای باند سیم موثر است و آن موضوع تداخل الکترومغناطیسی سیم است.

این تداخل به میزان تابیدگی سیم ها به یکدیگر مربوط می شود و قاعدتاً هرچه این به هم تابیدگی ها بیشتر و ریزتر باشد سیم مورد نظر تداخل الکترومغناطیسی کمتری خواهد داشت و به این ترتیب پهنای باند بزرگتری را انتقال خواهد داد.

یکی دیگر از عوامل موثر در میزان پهنای باند یکپارچگی قطر سیم از ابتدا تا انتها می باشد. این موضوع را نمی توان در تمام سیم ها مشاهده کرد اما در سیم هایی که برند های معتبر و معروفی دارند این خصوصیت در آنها رعایت شده و افت سیگنال در طول سیم بسیار کم می باشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱