انواع سوئیچ های سیسکو : اگرچه این اصل در همه ادوار تاریخ وجود داشته و نیاکان ما نیز نیم نگاهی به آن داشته‌اند، اما شاید در هیچ برهه‌ای از زمان نظیر دوران معاصر ما کاهش زمان و هزینه‌های انجام یک کار، بهبود کیفیت ، تقلیل حجم سخت‌افزارها و تجهیزات و همچنین سهولت و ساده‌سازی سازوکارهای مرتبط با یک شغل در دستور کار افراد مختلف قرار نداشته است .

در همین رابطه در شبکه‌های کامپیوتری به عنوان پدیده‌هایی نوظهور و دارای سنی ناچیز (در مقایسه با تاریخ بشر) که امروزه کسب و کارهای فراوانی با آن‌ها گره خورده‌اند، وجود عواملی که بتوانند به تحقق اهداف فوق کمک کنند از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ محصولاتی نظیر انواع سوئیچ های سیسکو که با قرارگیری در یک شبکه نودها و دیوایس‌های تحت شبکه را از طریق پروسه Packet Switching به یکدیگر ارتباط می‌دهند .

با وجود اینکه در یادداشت‌های دیگر به تفصیل به بررسی کارکرد و ویژگی‌های این محصولات پرداخته‌ایم، اما جای دارد بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که سوئیچ‌ها که وظیفه متمرکز کردن ارتباطات بین دستگاه های مختلف متصل شده در یک شبکه محلی را بر عهده دارند، به کاهش پهنای باند مصرفی یک شبکه پرداخته و با پردازش سوئیچ فریم‌های دریافتی، مقصد آن‌ها را مشخص می‌کنند .

در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه این مطلب به بررسی انواع سوئیچ های سیسکو پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را بیان کنیم؛ پس چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سوئیچ های سیسکو هستید با ما همراه باشید :

انواع سوئیچ های سیسکو

  • سوئیچ هایی لایه Access

در لایه دسترسی، همانطور که از نامش می‌توان دریافت سخت افزارهای انتهایی و کلاینت‌هایی قرار دارند که با ارتباطات لایه دو به کار خود ادامه می‌دهند . از مهمترین ویژگی‌های این سطح و این نوع سوئیچ‌ها می‌توان به تعریف مفاهیمی نظیر Port Security ، Qos  و ARP Inspection اشاره کرد. لازم به ذکر است که در این لایه نودهای اختصاصی برای VLAN تعریف و تنظیمات POE انجام می‌شود .

از مهمترین انواع سوئیچ های سیسکو که در این دسته جای می‌گیرند می‌توان به نمونه‌های ۲۹۶۰ سری X، ۲۹۶۰ سری XR، ۳۸۵۰، ۳۷۵۰، Catalyst 9400، Catalyst 9300 و Catalyst 9200 اشاره کرد .

انواع سوئیچ های سیسکو

  • سوئیچ های لایه Core وDistribution

سوئیچ‌های لایه Distribution یا توزیع واسطه‌هایی هستند که سوئیچ‌های «دسترسی» را به «هسته» متصل می‌کنند . از جمله مهمترین عملیاتی که در این لایه انجام می‌شود می‌توان به روتینگ ، فیلترینگ ، فایروالینگ ،NAT ، تعریف ACLها و همچنین پروتکل‌ها و اتصالات WAN اشاره کرد .از مهمترین محصولات این دسته نیز می‌توان به سوئیچ سیسکو سری کاتالیست ۴۵۰۰ ، ۶۵۰۰ و۶۸۰۰ اشاره کرد .

موارد خاص

گاهی سوئیچ‌هایی با اهداف مشخصی طراحی و تولید می‌شوند که هم قادر به فعالیت در لایه توزیع هستند و هم لایه هسته! سوئیچ cisco کاتالیست سری ۳۸۵۰ با ماژول های فیبرنوری و سری ۳۸۵۰ اترنت گیگابیت که جایگزین ‌۳۷۵۰ ها شده‌اند، قابلیت اتصال به شبکه های وایرلس را از طریق wireless LAN controller داخلی داشته و به منظور جلوگیری از Power Failure  از قابلیت انباشتن پاور چندین سوئیچ خود استفاده می‌نماید .

انواع سوئیچ های سیسکو

در ادامه لازم به ذکر است که این سوئیچ‌ها که قادر به ارائه پهنای باند ۴۸۰ گیگابیت در ثانیه هستند، با تکنولوژی StackWise خود برای اتصال چندین سوئیچ به هم و تشکیل یک سوئیچ منطقی بزرگ کاربرد دارند .

  • سوئیچ های Nexus

این نوع سوئیچ‌ که در یادداشتی جداگانه به آن‌ پرداخته‌ایم محصولی دیتاسنتریست در شبکه های بزرگ و سازمانی که با حجم بسیار بالایی از دیتا سروکار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد . از شاخص‌ترین ویژگی‌های این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع سوئیچ های سیسکو

  • فقدان پروتکل STP یا Spanning Tree Protocol در آن ؛ این پروتکل از به وجود آمدن لوپ در شبکه جلوگیری می‌کرد، اما در عین حال تعدادی از لینک های با ارزش بین سوئیچ ها را نیز از بین می‌برد که در سری نکسز (نکسوس) این مشکل برطرف شده است .
  • قابلیت استفاده از ظرفیت تمامی لینک‌ها بین سوئیچ
  • معرفی مفاهیم جدیدی نظیرVXLAN ، vPC ، vDC و FEX
  • پشتیبانی از ابزارهای اتوماسیون مانند Ansible و Puppet
  • پشتیبانی از VXLAN
  • پشتیبانی از NX-API در دسترسی به خط فرمان سوئیچ از طریق پروتکل http و https که از JSON و XML پشتیبانی می‌کند.

 

  • سوییچ های صنعتی

از سوئیچ های صنعتی به منظور توزیع انرژی در شعبه های الکتریکی و نظارت و کنترل عملکرد دوربین‌های امنیتی استفاده می‌شود. این محصولات وظیفه اتصال شبکه بین محیط صنعتی و اپلیکیشن‌های یک کسب و کار را بر عهده دارند.

از دیگر ویژگی‌های شاخص این محصولات می‌توان به کارایی آن‌ها در دماهای صنعتی بسیار سرد و بسیار گرم اشاره نموده و همچنین این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند ابزارهایی که در یک دپارتمان کار می کنند را به صورت یک گروه در نظر بگیرند .

  • سوئیچ‌های MDS

پیش از آشنایی با این نوع سوئیچ سیسکو لازم است تا اندکی در خصوص SAN بدانیم . SAN که خلاصه شده عبارت Storage Area Network است ، یک شبکه متصل شده به یک شبکه برگتر است و امکان ذخیره‌سازی مشترک اطلاعات را بین همه اجزای آن ممکن می‌سازد . این سازوکار به عنوان مجموعه‌ای متشکل از دیسک‌های ذخیره‌سازی اطلاعات به کمک WAN و LAN با دیگر اجزای شبکه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مذکور را به صورت Block-Level Access در اختیار دیگر اجزای این شبکه قرار می‌دهد .

با عنایت به این توضیحات، سوئیچ‌های MDS محصولاتی هستند که در محیط‌های مبتنی بر SAN کاربرد داشته و با پشتیبانی از NVMe (Non-Volatile Memory Express یا حافظه غیر فرار سریع) به کاربرد بهینه‌تر آن کمک می‌کنند .

از انواع سوئیچ های سیسکو که در این دسته جای می‌گیرند می‌توان به دو سوئیچ ۳۲ گیگابایتی ۴۸-Port MDS 9148T و ۹۶-Port MDS 9396T اشاره کرد که دارای قابلیت خودکارسازی منطقه‌ای هستند.

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱