انواع روتر میکروتیک : از یادداشت‌های پیش به یاد داریم که روتر به تجهیزی در حوزه IT و شبکه گفته می‌شد که با داشتن یک سیستم عامل اختصاصی، حافظه فلش، پردازشگر و RAM بسته‌های داده در یک شبکه را به نقطه مقصدشان هدایت می‌کرد . در همین رابطه مسیریابی مورد نظر ما در لایه سوم مدل مرجع OSI صورت پذیرفته و موجب اتصال چند شبکه محلی یا ادغام تعدادی خط شبکه بزرگ به یکدیگر می‌شوند .

در بسط و تشریح توضیحات فوق باید گفت که این محصولات واسطه‌ای برای برقراری سخت‌افزارهای مختلف به شبکه (یا اینترنت) هستند که با کدگذاری هریک و اعطای یک IP منحصر بفرد به آن‌ها، مشخص می‌کند که یک داده از کجا برخواسته و پاسخ آن به کدامیک باید بازگردد . مثالی که برای این مفهوم استفاده می‌شود نحوه عملکرد اداره پست است که در آن پستچی‌‌ها «بسته‌های اطلاعاتی»، آدرس یک کوچه یا خیابان «شبکه محلی» و پلاک خانه‌ای خاص «IP آدرسی خاص» می‌باشد . نقش روتر در این مثال همان بازرس ارشد و آگاهیست که به همه تبادلات نظارت داشته و اجازه نمی‌دهد بسته‌ای به خانه اشتباهی برود .

با عنایت به این مقدمه ، مجموعه میکروتیک (که سیستم عاملی با همین نام نیز روانه بازار کرده است ) دارای مدل‌های مختلفی از این محصولات است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت .

انواع روتر میکروتیک

 

انواع روتر میکروتیک

با عنایت به اینکه خرید میکروتیک و فروش میکروتیک دارای ابعاد، تعداد پورت، کاربرد و مکانیزم‌های متفاوتی هستند، به چهار دسته کلی تقسیم شده و دیگر محصولات این مجموعه در زیر گروه عناوین ذیل قرار می‌گیرند . در همین رابطه از مهترین انواع روتر میکروتیک در نمایندگی میکروتیک می‌توان به DIGIT3، DIGIT4، Naming و Cloud Core Router اشاره کرد که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت :

نام دسته محصول شاخص این دسته ویژگی خاص تصویر
DIGIT3 RB951Ui-2HnD دارای معماری MIPSBE ،SMIPS | نام‌گذاری سه رقمی که صدگان سری ساخت، دهگان تعداد پورت Ethernet و یکان تعداد کارت شبکه وایرلس را نشان می‌دهد . (مثلاً در این محصول ۹۵۱) انواع روتر میکروتیک
DIGIT4 RB2011Ui-2HnD نامگذاری بر اساس سال ساخت (مثلاً در این محصول ۲۰۱۱) انواع روتر میکروتیک
Naming SXT مناسب برای برقراری ارتباط‌های وایرلسی انواع روتر میکروتیک
Cloud Core Router CCR1009-8G-S-ST از معماری TILE بهره برده و با داشتن قدرت پردازش بالا ، مناسب شبکه‌های بزرگ می‌باشد . انواع روتر میکروتیک

نکات نامگذاری محصولات میکروتیک

زمانی که به نام انواع روتر میکروتیک نگاه می‌کنیم، پرواضح است که این نامگذاری‌ها بر اساس قانون مشخصی بوده که خود دست‌اندرکاران تولید به آن واقفند، اما ما به عنوان کاربران انتهای زنجیره تأمین نیز می‌توانیم با شناسایی الگوهای این مجموعه و همچنین کدهایی که یافتنشان چندان هم دشوار نیست علاوه بر اینکه به علت نام خاصی که روی یک محصول گذاشته‌اند پی ببریم، بلکه از روی همان نام (بی آنکه محصول را از قبل دیده باشیم) به ماهیت و توانایی‌های آن پی ببریم .

در همین رابطه وجود هر حرف در بطن نام این محصولات معنای خاصی دارد که به شرح آن‌ها می‌پردازیم :

حرف توضیحات حرف توضیحات
U دارای پورت USB L نسخه سبک و معمولی | دستگاهی با قدرت کاسته‌شده و قیمتی مناسب
P دارای قابلیت Power Injection و کنترلر G پورت گیگابیت (دارای اینترفیس گیگابیت)
i وجود Power Injection تنها روی یک پورت و فاقد کنترلر

(معمولاً زرد رنگ بوده و به ما قابلیت POE می‌دهد)

S دارای پورت SFP تا سرعت ۱ گیگابیت
A دارای حافظه بیشتر (رم دستگاه ارتقاء یافته) – نیازمند لایسنس لول بالاتر e دارای درگاه توسعه PCle
H دارای پردازنده‌ای قویتر از حالت عادی (معمولاً AH باهم هستند) x تعداد هسته های پردازنده
RM امکان نصب در رک IN محصول داخلی یا INDOOR

تقسیم‌بندی بر اساس معیارهای دیگر

با عنایت به اینکه معیار قرار دادن یک ویژگی‌خاص می‌تواند دو محصول کاملاً مشابه را در گروه‌های مختلفی قرار دهد، در ادامه به چند نمونه دیگر از روش‌های مرسوم تقسیم‌بندی انواع روتر میکروتیک اشاره می‌کنیم :

 

انواع روتر میکروتیک

در تقسیم‌بندی بر اساس نوع اتصال، برخی روترها کابلی و دسته‌ای از آن‌ها نیز وایرلس هستند ، این در حالیست که نمونه‌های جدید این محصولات که دارای CPU های قدرتمندی بوده و با سرعت زیادی به پردازش اطلاعات می‌پردازند از دو تکنولوژی وایرلس و اتصالات اترنت به طور توأمان بهره می‌جوید .

جالب است بدانید در مدل‌هایی هم این روترها دارای پورت‌های USB هستند که سبب می‌شوند تا بتوانیم بواسطه آن‌ها تجهیزات متعددی را به شبکه پرسرعت متصل کنیم .

از سویی دیگر می‌توان روترها را بر اساس ساختار فیزیکیشان حین فروش تقسیم کرد، جایی که برخی از آن‌ها به صورت پکیجی دارای برد، باکس Box، آداپتور PoE ، آنتن و … بوده و برخی دیگر تنها در قالب یک برد ارائه می‌شوند . در انتها لازم به ذکر است که برخی روترهای میکروتیک نیز قابلیت استفاده به عنوان اکسس پوینت یا کلاینت در ارتباطات وایرلس دارند که این امر به گسترش کاربرد آن‌ها منجر می‌شود .

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱