کارشناس پسیو شبکه : تقریباً همه ما با مفهوم شبکه های کامپیوتری آشنایی داریم اما تنها آشنایی ما در حد استفاده از آنها می باشد. اما چه کسانی این شبکه ها را می سازند؟ پاسخ این سوال این مفهوم واقعی کاشناس پسیو شبکه است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

پسیو کار شبکه به افرادی گفته می شود که با راه اندازی زیرساخت های شبکه و نصب تمامی تجهیزات فیزیکی مانند کابل های شبکه ، سوئیچ ها و دیگر سخت افزار های مورد نیاز ، آن را برای استفاده کاربران محیا می کنند. البته لازم به ذکر است که تفاوتی میان پسیو کاران شبکه و کارشناسان اکتیو شبکه وجود دارد و آن تفاوت این است که کارشناسان پسیو شبکه زیر ساخت شبکه را راه اندازی می کنند و تجهیزات را نصب می کنند و کارشناسان اکتیو شبکه همان تجهیزات نصب شده را راه اندازی می کنند و پس از آن شبکه برای استفاده کاربران فراهم است ؛ پس به خاطر داشته باشید تا مفهوم کارشناس پسیو شبکه را با کارشناس اکتیو شبکه ( هرچند که معمولاً یک نفر هر دو کار را انجام می دهد ) اشتباه نگیرید.

پسیو کار شبکه وظایف معینی دارد . او باید تمام تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه را به خوبی شناخته و کارهایی همچون ترانکینگ ، کابل کشی و نصب رک ها و تجهیزات درون آن ها را به صورت کاملاً حرفه ای انجام دهد. پسیو کار شبکه اغلب کارهای فنی آن را انجام می دهد و تمام تجهیزات را بر طبق برنامه ریزی استاندارد نصب می نماید. همچنین علاوه بر تسلط کامل بر شبکه کابلی او باید اطلاعاتی نیز در مورد شبکه بی سیم و وایرلس داشته باشد زیرا نصب تجهیزات وایرلس نیز به عهده او می باشد. البته امروزه با پیشرفت های گسترده در ارتباطات نیاز است تا پسیو کار شبکه با تجهیزات فیبر نوری نیز آشنا باشد زیرا در صورت نیاز به آنها او مسئول نصبشان خواهد بود.

اولین مرحله ای که پسیو کار شبکه انجام می دهد برآورد و تخمین زدن تجهیزات شبکه است ؛ به این معنی که در محل پروژه باید قدم بزند و تمام ساختمان را به صورت کلی و ریزبینانه بررسی کند ، مسیر کابل کشی را مشخص نماید و با نقشه برداری از کلیت پروژه تجهیزات لازم را برآورد کند. این قسمت از مهمترین قسمت های کار است زیرا باید برآورد تجهیزات به درستی انجام شود ، در غیر این صورت اگر تجهیزات خریداری شده کمتر از تخمین فرد باشد در میانه کار باز هم نیاز به خرید پیدا می کند و اگر بیشتر باشد برخی قطعات روی دست کارشناس پسیو شبکه خواهد ماند .

برای یک برآورد دقیق و حساب شده باید ابتدا از همه اتاق ها و جای پریز ها نقشه برداری کرد و همه پریزها را در نقشه شماره گذاری نمود. همچنین مشخص کردن مکان نصب رک نیز از کارهای مهم در تخمین و برآورد دقیق است زیرا همه کابل ها در نهایت به رک ختم می شوند. در این مرحله مشخص کردن تعداد پریزهای شبکه ، پچ پنل ها ، متراژ کابل و همچنین متراژ داکت ها انجام می گیرد.

در مرحله بعد پس از مشخص شدن نقشه و خریداری لوازم مورد نیاز کار با نصب یکی از تجهیزات پسیو شبکه یعنی داکت ها آغاز می شود. نصب داکت بسیار لازم و ضروری است زیرا بدون آن امکان کابل کشی وجود ندارد. البته در برخی ساختمان های جدید که به منظور کارهای اداری ساخته می شوند اغلب درون دیوار ها لوله کشی های خاصی برای کابل کشی شبکه انجام می شود که در این صورت نیازی به داکت کشی وجود ندارد.

پس از این مرحله کارشناس پسیو شبکه باید کابل کشی را انجام دهد. در کابل کشی باید کابل ها از پریز شروع شده و به رک برسند و در تمام طول مسیر از داخل داکت ها و یا لوله های توکار عبور کنند. از نکاتی که می توان در کابل کشی به آن اشاره کرد این موضوع است که کابل ها نباید بیشتر از ۱۰۰ متر طول  داشته باشند زیرا این کار در مرحله تست شبکه با خطا مواجه می شود. نکته بعدی این است که کابل ها از پریز تا رک باید به صورت یکپارچه و بدون قطع شدگی کشیده شوند و به هیچ عنوان نمی توان تکه تکه آنها را نصب کرد ( لزوم محاسبه دقیق محصولات مصرفی ) .

به خاطر داشته باشید که کابل های شبکه نباید ضربه خورده و یا صدمه ببینند و پیچ و تابی در آنها ایجاد شود. همچنین با شماره گذاری در دو سر هر کابل ، پس از نصب به راحتی می توانید بفهمید که کدام کابل متعلق به کدام اتاق و کدام پریز است .

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱