هارد سرور ssd : تا همین سال های اخیر که هنوز هارد های SSD به شکل امروزی در بازار پخش نشده بودند در تمام سرورها از هاردهای HDD استفاده می شد ، اما با ظهور نسل جدید هارد ها که به نام SSD شناخته می شوند کم کم استفاده از آنها در سرور ها رایج گشت به شکلی که این روزها سرورهایی که برای امور خاص ، مهم و تخصصی ایجاد شده اند از هارد های SSD استفاده می کنند . در این مقاله قصد داریم به معرفی بیشتر هارد سرور SSD بپردازیم و تاثیر آن را در سرعت و کارایی سرور مورد بررسی قرار دهیم .
همانطور که می دانید یکی از مواردی که پیش از راه اندازی شبکه باید به آن توجه ویژه ای شود مشخصات فنی سرور از جمله قطعات داخلی آن مانند هارد سرور است. این هارد محل ذخیره سازی تمام اطلاعات کاربران شبکه بوده و حجم و سرعت آن اهمیت ویژه ای برای کاربران و همچنین مدیران شبکه دارد.
هاردهای SSD نسل جدیدی از طراحی و اجرای قطعات ذخیره سازی داده می باشند. این هارد ها که نام آنها مخفف عبارت Solid State Disk به معنای دیسک حالت جامد می باشد ساختاری کاملاً متفاوت با نسل قبلی هارد ها دارند. طراحی آنها بر اساس ساختار فلش مموری ها بوده و اطلاعات داخل آنها بر روی میکرو چیپ ها ذخیره می شوند و در بدنه داخلی آنها بر خلاف هاردهای HDD هیچ قطعه مکانیکی متحرکی وجود ندارد. همانطور که می دانید در هارد های HDD صفحه های دیسک سخت همیشه در حال چرخش بودند و ساختار داخلی آنها چیزی شبیه دستگاه گرامافون بود که یک هد مکانیکی برای خواندن و نوشتن اطلاعات همیشه در حال حرکت روی دیسک های سخت بود ؛ همین امر باعث به وجود آمدن چنین تفاوتی در سرعت این دو نوع هارد می شود زیرا قطعه مکانیکی در هر شرایطی نمی تواند بیشتر از یک سرعت خاص و متوسطی حرکت کند.
در ادامه باید گفت که استفاده از هارد سرور SSD به جای نسل های قدیمی تر این هارد ها به واسطه بالا بودن سرعت آنها باعث افزایش کارایی سرور ها می شود. علاوه بر این درصد خرابی هاردهای SSD بسیار پایین تر از هاردهای HDD بوده و همین امر باعث می شود احتمال از بین رفتن اطلاعات کاربران کاهش یافته و در نتیجه امنیت اطلاعات در شبکه درجات بالاتری نسبت به حالت های قبل داشته باشد.
در ادامه به بررسی برخی مزایا و معایب استفاده از هارد سرور SSD می پردازیم. به عنوان مثال برای مزایای استفاده از این هارد ها می توانیم کاهش مصرف برق را نام ببریم . هاردهای SSD به دلیل استفاده نکردن از قطعات مکانیکی مصرف برق کمتری نسبت به نسل قبل خود دارند؛ همچنین حساسیتی که هاردهای HDD در مقابل ضربه داشتند و گاهی با کوچکترین ضربه ای می سوختند و تمام اطلاعات آنها نابود می شد و یا با خرج هزینه های گزاف بازگردانده می شد دیگر در هاردهای SSD وجود ندارد زیرا تمام حساسیت نسل های قبلی هارد ها به دلیل وجود قطعات مکانیکی مانند هد در آنها بود و اکنون به خاطر حذف آن ساختار هاردهای SSD مقاومت بسیار زیادی در مقابل ضربه از خود نشان می دهند. از مهمترین مزایای استفاده از هاردهای SSD سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این هارد ها است که تقریباً ۳ برابر از هاردهای HDD بیشتر است ؛ همچنین به دلیل عدم حضور قطعات مکانیکی در این هارد ها دیگر صدایی از داخل آنها شنیده نمی شود و کاملاً بی صدا کار می کنند.
در کنار مزایای زیادی که استفاده از هارد سرور SSD دارد معایبی نیز در آنها وجود دارد . به عنوان مثال ظرفیت پایین این هارد ها که حداکثر تا ۲ ترابایت در بازار موجود است را می توان از معایب آن در نظر گرفت ؛ همچنین تفاوت قیمت فاحشی که این هارد ها با انواع HDD دارند یک امتیاز منفی برای هاردهای SSD محسوب می شود. SSD ها در بازار قیمتی تقریباً ۵ برابر هاردهای معمولی دارند که همین امر باعث می شود تعداد زیادی از خریداران هارد که از نظر اقتصادی با مشکل مواجه هستند و یا به هر شکل به دنبال اجناس ارزان تر می گردند استفاده از HDD را به هارد های SSD ترجیح دهند اما در مجموع برای کاربران حرفه ای که مدیران شبکه ها و سرورها هستند قیمت بالای هارد های SSD تاثیری در طرز فکر آنها درمورد این هارد ها ندارد زیرا به قول معروف ” قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری ” !

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱