هارد سرور hp : در این مطلب قصد داریم تا به ویژگی های هارد سرور hp بپردازیم. همانطور که می دانید هارد دیسک ها محل ذخیره تمام اطلاعات موجود در یک کامپیوتر هستند و هارد سرور نیز به همین شکل محل ذخیره سازی انواع اطلاعات مختلف کاربران یک شبکه است که در سرور ذخیره سازی می شود. از آنجایی که اطلاعات موجود در یک سرور متعلق به چند یا چندین نفر می باشد به همین جهت انتخاب یک هارد مناسب برای سرور همیشه از دغدغه های ذهنی مدیران سرور و شبکه است. دو مشخصه بسیار مهم در هارد دیسک ها وجود دارد که می توان با در نظر گرفتن این دو مشخصه یک هارد مناسب برای سرور خود انتخاب کنید ؛ این دو مولفه مهم ظرفیت و سرعت هارد هستند که در ادامه به بررسی این دو می پردازیم.
ظرفیت هاردها امروزه عموماً بر اساس واحد گیگابایت مشخص می شود و طبیعتاً هر چه مقدار عددی این واحد بیشتر باشد ظرفیت هارد برای ذخیره سازی اطلاعات مختلف نیز بیشتر است. هارد ها در ابتدا با ظرفیت های محدودی مانند ۴۰ گیگابایت و ۸۰ گیگابایت در دسترس عموم قرار گرفتند اما روز به روز با پیشرفت تکنولوژی این عدد بالاتر رفت تا جایی که امروزه هارد های اچ پی با ظرفیت های ۲ ترابایت ( تقریباً معادل ۲۰۰۰ گیگابایت) و بالاتر به سادگی در بازار یافت می شوند. عموماً افرادی که در حرفه های فیلم سازی ، گرافیک و ساخت موسیقی یا جمع آوری آرشیو های مدیا فعالیت می کنند بیشتر از سایر مردم به فضای بزرگ برای ذخیره اطلاعات خود نیازمندند.
نکته ای که در اینجا بهتر است بیان کنیم این مطلب می باشد که برای بهره وری بیشتر و بهتر از هارد سرور hp خوب است که به جای استفاده از یک هارد با ظرفیت بالا از دو هارد با ظرفیت پایین تر بهره بگیریم. این کار می تواند مزیت خوبی برای ما داشته باشد ؛ مهمترین امتیازی که استفاده از این روش به ما می دهد بالا رفتن سرعت پردازش در عملیات های سنگین است و علت این موضوع نیز جدا بودن هاردی که ویندوز درون آن نصب شده از هاردی است که محل ذخیره اطلاعاتتان می باشد. البته می توان با استفاده از اطلاعات موجود در یک هارد به اطلاعات ذخیره شده در هارد های دیگر نیز دسترسی پیدا کرد که این نیز مزیت قابل توجهی برای این روش محسوب می شود.
مولفه دومی که برای خرید مناسب ترین هارد سرور باید مورد توجه قرار دهید سرعت هارد است و هارد هایی که امروزه در بازار کامپیوتر در دسترس هستند عموماً با سرعت های ۵۴۰۰ تا ۷۲۰ دور در دقیقه عمل می کنند که متناسب با تکنولوژی امروز بوده ، استاندارد هستند و سرعت مطلوبی دارند ؛ اما هارد هایی که سرعتی کمتر از ۵۴۰۰ دور در دقیقه دارند سرعت کمتر و در نتیجه کارایی ضعیف تری دارند.
پس از سرعت و ظرفیت ، زمان جستجو مهمترین آیتمی است که باید برای خرید یک هارد سرور hp مناسب ، آن را مورد توجه قرار داد. زمان جستجو یا همان Seek Time مدت زمانی است که معمولاً بر حسب واحد میلی ثانیه می باشد و این موضوع را مشخص می کند که چند میلی ثانیه زمان می برد تا هد خواندن و نوشتن هارد بر روی دیسک های سخت هارد عقب و جلو شود تا بتواند اطلاعات مورد نظر را از داخل هارد خوانده یا تغییر دهد. این زمان به طور معمول بر اساس میزان متوسط بیان می شود و در هارد هایی که سرعت آنها ۷۲۰۰ دور بر دقیقه است اغلب زمانی در حدود ۹ میلی ثانیه می باشد.
موارد مختلف دیگری نیز در انتخاب هارد مناسب برای سرور وجود دارد که به عنوان مثال می توان به تراکم ناحیه ای اشاره کرد. Area Density یا همان تراکم ناحیه ای به مقدار داده و اطلاعاتی که در یک اینچ مربع از سطح دیسک مغناطیسی درون هارد ذخیره می شود تعلق می گیرد. هرچه داده ها و اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد نزدیکتر و فشرده تر باشند تراکم ناحیه ای مقدار بیشتری خواهد داشت. این مقدار بر اساس واحد گیکابایت بر اینچ مربع تعیین می گردد. تراکم بالا نشان دهنده وجود درایو های پر سرعت تر در هارد است به این شکل که اگر تراکم ناحیه ای را دو برابر نماییم هد درایو برای انجام عمل خواندن یا نوشتن میزان داده یکسان بر روی صفحه ( نسبت به قبل از دوبرابر کردن تراکم) ، تنها نیاز به حرکت در نیمی از صفحه را خواهد داشت و در نتیجه این عمل کارایی بیشتر می شود. لازم به ذکر است که بالا رفتن مقدار عددی تراکم باعث کوچکتر شدن حجم و ابعاد فیزیکی هارد نیز می شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱