مدیریت امنیت شبکه : در وهله اول اجازه دهید از این سوال شروع کنیم که امنیت شبکه چیست ، چه اهمیتی دارد و مدیریت امنیت شبکه چه نقشی در روند به بار نشستن آن ایفا می کند؟ شبکه های کامپیوتری همانطور که می دانید و ما نیز قبلاً در مقالات مختلف در مورد آن بحث کرده ایم به مجموعه ای از اتصالات بین دو یا چند کامپیوتر گفته می شود که باعث بالا رفتن سرعت در تبادل اطلاعات ( بدون اهمیت فاصله بین کامپیوتر ها ) می شود. در هر جایی که چیز مهم و ارزشمندی وجود داشته باشد افرادی نیز هستند که با مقاصد مختلف اقدام به سرقت آنها می کنند. اطلاعات نیز امروزه از مهم ترین و با ارزش ترین پدیده هاست . همین امر باعث می شود شبکه های کامپیوتری عموماً مورد حمله هکر ها و سارقین اطلاعات قرار گیرند. به مجموعه کارهایی که برای جلوگیری از این اقدامات خرابکارانه و سرقت ها انجام می گیرد امنیت شبکه گفته می شود. این مجموعه کارها می تواند به صورت سخت افزاری و نرم افزاری صورت گیرد.

در ادامه سعی می کنیم به اساسی ترین اقدامات و راه کارهای امنیت شبکه بپردازیم و آنها را معرفی کنیم :

کنترل دسترسی ها یکی از اقداماتی است که در جهت افزایش امنیت شبکه باید انجام گیرد. این مفهوم بسیار ساده است زیرا هر چه دسترسی های عموم به شبکه محدود تر و کنترل شده تر باشد امکان سرقت اطلاعات و ایجاد اختلال در امنیت شبکه  کمتر می گردد. برای انجام هر چه بهتر این کار لازم است پورت هایی که مورد استفاده قرار نمی گیرند غیرفعال یا اصطلاحاً بسته شوند.

استفاده از آنتی ویروس ها و آنتی تروجان ها نیز از اقدامات اساسی و مهم در جریان مدیریت امنیت شبکه است . این روزها با ظهور انواع آنتی ویروس های قدرتمند و نرم افزارهای ضد بد افزار که مدام در حال بروز رسانی هستند لازم است که هر شبکه کامپیوتری حداقل یکی از این گونه نرم افزار ها رو دورن خود داشته باشد زیرا ویروس ها و بد افزارها همیشه با سرو صدا وارد نمی شوند. گاهی اوقات آنها با چراغ خاموش وارد سیستم و شبکه شما شده و باعث ایجاد مشکلات اساسی در امنیت آن خواهند شد. استفاده از این نرم افزارها سد بلندی پیش روی این بد افزار ها و ویروس هاست.

امنیت ایمیل ها نیز از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در امنیت شبکه است. ایمیل ها که از بهترین راه های ارتباطی در داخل شبکه ها هستند به راحتی می توانند توسط هکر ها مورد نفوذ قرار گیرند. آنان می توانند با استفاده از وارد کردن انواع ویروس ها و بد افزار ها به ایمیل ، آنها را به دورن شبکه منتقل کنند لذا تأمین امنیت ایمیل ها از موارد مهمی است در موضوع استفاده از خدمات امنیت شبکه باید به آن توجه خاصی شود.

فایروال ها که مانند دیوار های قلعه های باستانی دور تا دور سیستم و شبکه را می گیرند و مانع نفوذ و خروج اطلاعات به بیرون از شبکه می شوند نیز از راه های بسیار ضروری و مناسبی هستند که برای ارتقاء امنیت شبکه می بایست از آنها استفاده کرد. فایروال ها که در انواع سخت افزاری ، نرم افزاری و در مواقعی ترکیبی از هر دو نوع را شامل می شوند می توانند درخواست هایی را که با معیارها و قوانین و سطح دسترسی های تعریف شده شبکه مغایرت دارند مسدود سازی کنند .

از دیگر مواردی که این روز ها در موضوع امنیت شبکه اهمیت بیشتری یافته است مبحث امنیت تلفن همراه است. نفوذ به گوشی های همراه اغلب به دلیل متخصص نبودن کاربران آنها برای هکر ها راحت تر می باشد ، لذا مدیریت امنیت شبکه باید راهکار درست و مطمئنی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات امنیتی به کار گیرند.

امنیت وب نیز از موضوعاتی است که تاثیر بسزایی در امنیت شبکه دارد. وب سایت های بسیاری وجود دارند که هویت واقعی آنها بسیار مخرب بوده و باعث ایجاد مشکلات زیادی در بستر شبکه می شوند. مسدود سازی آنها و به روز نگاه داشتن لیست این نوع وب سایت ها و همچنین ارسال پیام های هشدار به کاربران در هنگام بازدید از سایت های مخرب می تواند از راهکار های مناسب برای این کار باشد. تامین امنیت وب سایت از مسائلی است که تیم مدیریت امنیت شبکه نباید به سادگی از آن بگذرد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱