خدمات پشتیبانی شبکه : پشتیبانی ، ساپورت ، مظاهرت ، یارمندی ، حمایت و جمله عبارات و اصطلاحات مترادف با آن ها ، در مجموع به ماهیت کمک کردن به فردی که در کاری ناتوان بوده و نیازمند مدد است اشاره دارد . با توجه به این تعریف می توان گفت که وقتی از پشتیبانی شبکه صحبت می کنیم ، در حقیقت موضوع بحث ما مقوله رفع مشکلات به وجود آمده برای فرد در تنگنا قرار گرفته (مشتریانی که خود قادر به رفع نارسایی های پدیدار شده نیستند) توسط افراد کاربلد و توانای این رشته  (متخصصینی که به جزء جزء شبکه ، عکس العمل ها ، عیوب احتمالی ، نقط ضعف و قوت و کلیات آن آشنا بوده و قادر به تعمیر آن می باشند) است .

می دانیم که شبکه های مورد نظرمان از بخش هایی فیزیکی و سخت افزاری تشکیل شده اند که در بطن هریک اطلاعات به صورت بایونری و نرم افزاری در جریان می باشد . این سامانه همانند یک کامپیوتر شخصی ، همانطور که می تواند در برابر صدمات فیزیکی آسیب پذیر بوده و عملکرد آن با اختلال روبرو شود ، در برابر آسیب های نرم افزاری نیز مصون نبوده و می تواند با نفوذ بدافزارها و برنامه های مخرب ، عملکرد بهینه این سامانه را مختل کند . با توجه به این توضیحات خدمات پشتیبانی شبکه هم که به منظور مقابله با مشکلات احتمالی اعمال می شوند به طور کلی به دو دسته سرویس دهی در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می گردند .

در همین راستا نصب یا نگهداری از انواع نرم افزارها ، رفع عیوب احتمالی و بک آپ گیری از جمله مهمترین اقدامی هستند که در راستای تحقق خدمات پشتیبانی شبکه محقق می گردند . دپارتمان پشتیبانی فاواجم و به طور ویژه تر تیم پشتیبانی نرم افزاری آن ، با به روز کردن نرم افزارهای سرور ، رفع مشکلات در ساعات کاری به صورت آنی و ذخیره سازی اطلاعات ، علاوه بر اینکه اجازه نفوذ عاملی نامطلوب و خارجی را به درون شبکه نمی دهند ، از این اطلاعات نیز محافظت کرده و سبب می شوند تا حتی اگر ویروس یا عملی ناخواسته به فایل خاصی صدمه زده یا آن را پاک کرد ، بتوانند اطلاعات آن را بازیابی نمایند .

از سویی دیگر بدیهیست که بروز مشکلاتی که گاه برای کاربران غیر حرفه ای و عام یک مجموعه ترسناک و دلهره آور به نظر می رسد ، همواره از نرم افزارها نشأت نگرفته و عوامل سخت افزاری نیز می توانند در این نارسایی ها شریک باشند . با توجه به این توضیحات ، حتی اگر در مرحله قبل امکان رفع مشکلات با راهنمایی های پشت تلفنی و رهنمون های غیر حضوری اپراتور متخصص مجموعه امکان پذیر بود ، خدمات پشتیبانی شبکه به صورت کلامی در دردسرهایی که ریشه در ساختار و قالب فیزیکی آن دارند موثر نبوده و حضور یک نماینده از مجموعه فاواجم در محیط دیتا سنتر یا سایر زیرساخت های مرتبط با شبکه الزامیست .

در ادامه گفتنیست که نگهداری ، تعمیرات و پشتیبانی از سخت افزارهای شبکه از جمله همه تجهیزات پسیو ، رک ، سرور ، روتر و سوئیچ ها ، مانیتورینگ و نظارت بی وقفه بر روی قسمت های فیزیکی پر اهمیت و حتی رسیدگی به وضعیت ماشین آلات اداری مانند همه سیستم های موجود در مجموعه ، اسکنر ، پرینتر ، فکس و دیگر محصولاتی که با شبکه کار می کنند از مهمترین خدمات پشتیبانی شبکه ارائه شده توسط فاواجم می باشد .

به طور کلی مجموعه ای از فعالیت هایی که در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری شبکه به منظور حفظ، نگهداری ، رفع مشکلات پیش آمده و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات آتی در شبکه انجام می گیرد خدمات پشتیبانی شبکه نامیده می شود. مشکلاتی که کارکرد درست و کاربری مطلوب شبکه را تهدید کرده و در کار آن اختلال ایجاد می کنند می توانند به دلایل مختلفی ایجاد شده باشند ؛ این مشکلات می توانند در حوزه سخت افزار شبکه به وجود آمده باشند که به عنوان مثال منبع این مشکلات می تواند کامپیوتر ها ، سرورها و دیگر تجهیزات اکتیو شبکه باشد؛ همچنین احتمال اینکه مشکلات به وجود آمده در سطح زیرساخت شبکه ایجاد شده باشد و تجهیزاتی مانند کابل های شبکه ، رک ها ، پچ پنل ها و دیگر تجهیزات پسیو شبکه عامل به وجود آمدن آنها باشند نیز وجود دارد. از سوی دیگر حوزه نرم افزاری شبکه نیز خود به تنهایی می تواند عامل بروز مشکلاتی باشد که ممکن است در سرویس های شبکه ، نرم افزارهای کلاینت ، سرورها و همچنین سیستم های عامل نمود پیدا کنند.

از آنجایی که رشد فن آوری و تکنولوژی گسترش فراوانی یافته و تقریباً این روزها بسیاری از مجموعه ها و کسب و کارها ، سازمان ها و ادارات دارای شبکه های کامپیوتری مختلف با ابعاد متفاوت اما هدف های مشترک هستند حفظ و نگهداری از تجهیزات و سیستم ها و به طور کلی مراقبت از شبکه کامپیوتری برای آنها از دغدغه های بزرگ محسوب می شود زیرا اولاً وجود مسائل امنیتی مانند درز اطلاعات محرمانه از یک سو شبکه های آنان را تهدید می کند و از سوی دیگر در صورت بروز مشکلات فنی در شبکه احتمال ایجاد اختلال در کسب و کار آنها و به مراتب به خطر افتادن درآمد و همچنین وجهه کاری آنها در جامعه وجود خواهد داشت. به همین دلیل خدمات پشتیبانی شبکه از نیازهای مبرم و اساسی این صاحبین شبکه های کامپیوتری محسوب می شود و از آنجایی که استخدام نیروی متخصص به صورت کارمند دائمی به دلایل مختلفی همچون کمبود نیروی کاربلد و متبحر و همچنین هزینه بالایی که در این زمینه به کارفرما تحمیل می شود امکانپذیر نیست نیاز به شرکت های خدمات شبکه یک امر اجتناب ناپذیر برای صاحبان شبکه های کامپیوتری جلوه می کند. مجموعه های ارائه خدمات آی تی و شبکه همچون فاواجم که با داشتن نیروهای متخصص در امور مختلف شبکه و تجربه بالا در ارائه خدمات مختلف برای شبکه های متعدد کارنامه درخشانی در این حوزه دارند با امضای قراردادهای بلند مدت و کوتاه مدت با کارفرمایان خیال آنها را از بابت حل مشکلات فعلی و آتی شبکه هایشان با هزینه های مقرون به صرفه راحت می کنند .

همانطور که پیش تر گفته شد وظایف پشتیبان شبکه که در قالب شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه ، I.T و خدمات پشتیبانی شبکه در بازار بزرگ آی تی حضور دارند نظارت ، حفظ و مراقبت از شبکه ها و رفع ایرادات و مشکلات شبکه های کامپیوتری شرکت ها ، سازمان ها ، ادارات و دیگر اماکنی است که به واسطه قرارداد با آنها وظیفه حراست از شبکه هایشان را بر عهده دارند.
به طور کلی این وظایف شامل سرفصل هایی است که در ادامه آنها را نام می بریم و سپس به بررسی جزئیات آنها خواهیم پرداخت. نگهداری و حفاظت از شبکه یکی از این وظایفی است که بر خلاف کوتاه بودن این عبارت شامل کارها و فعالیت های متعددی می شود که برای مراقبت از شبکه مورد نظر در مقابل مشکلات ، تهدید ها و ایرادات مختلف انجام می گیرد.
حفاظت از تمامی سیستم های سازمان ، اداره یا شرکت طرف قرارداد نیز از دیگر وظایف پشتیبان شبکه است. این بدان معناست که مراقبت از شبکه تنها محدود به حفاظت از تجهیزات پسیو و اکتیو آن نشده و سیستم هایی که به آن متصل هستند نیز باید در دایره محافظت پشتیبان شبکه قرار گرفته و به صورت منظم مورد چکاپ قرار گیرند و نرم افزارهای موجود در آنها به خصوص فایروال و آنتی ویروس های آنها به روز رسانی شوند.
از دیگر وظایف خدمات پشتیبانی شبکه ارتقاء زیرساخت ارتباطات شرکت یا سازمان مورد نظر است که این موضوع می تواند شامل موارد اساسی و پایه ای مهمی باشد که البته باید با مشورت کارفرمایان و هماهنگی آنها انجام گیرد. نصب و راه اندازی نرم افزار و سخت افزار های جدید مانند انواع آنتی ویروس ها و فایروال ها و نرم افزارهای امنیت شبکه و تجهیزاتی مانند سرور، پرینتر و دیگر تجهیزات لازم برای آن شبکه نیز از وظایف پشتیبان شبکه محسوب می شود.
از دیگر وظایف پشتیبان شبکه می توان طراحی ، نصب و نگهداری ارتباطات ، اشتراک فایل و منابع اطلاعاتی ، رفع ایرادات شبکه و آینده نگری برای رفع ایراداتی که در آینده احتمال پدید آمدنشان وجود دارد را برشمرد که در ادامه مطلب تلاش می کنیم تا به جزئیات هر کدام از این وظایف بپردازیم و این سرفصل ها را از حالت کلی خود خارج کرده و به زبان ساده بگوییم که دقیقاً چه وظایفی بر گردن متخصصان پشتیبان شبکه است و کارفرما چه توقعاتی می تواند از آنها داشته باشد.

حفظ و نگهداری شبکه

یکی از سر فصل های وظایف پشتیبان شبکه حفظ و نگهداری شبکه می باشد که اکنون قصد داریم در مورد آن صحبت کرده و بگوییم که حفظ و نگهداری یک شبکه دقیقاً چه معنایی دارد و یک پشتیبان برای عمل به این وظیفه باید چه کارهایی را انجام دهد. حفظ و نگهداری در واقع حوزه ای از وظایف پشتیبان شبکه است که در حیطه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه تعریف می شود؛ این بدان معناست که خدمات پشتیبانی شبکه در این بخش بر پایه اصول و استانداردهای بین المللی انجام می شود.
در این کار تجهیزات مختلف شبکه از جمله تجهیزات پسیو و زیرساختی آن مانند پچ پنل ، داکت ، پریزهای شبکه ، کابل ها ، کیستون ها و رک و همچنین تجهیزات اکتیو شبکه مثل کامپیوتر ها ، اکسس پوینت ، سرورها ، مودم ، روتر ، سوئیچ و غیره به طور کامل ثبت شده و نقشه کامل شبکه که دارای تمام جزئیات است تهیه می گردد.

شاید بتوان گفت که این کار از مهمترین وظایف پشتیبان شبکه است زیرا داشتن نقشه و اطلاعات کتبی می تواند در زمان رخ دادن مشکلات به خصوص در شبکه های بزرگ یاری رسان مدیران و کارشناسان پشتیبانی باشد. مدیران شبکه ای که اطلاعات و نقشه های شبکه را به صورت مکتوب در اختیار دارند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه خود خواهند داشت . در موارد مختلفی پیش آمده است که نبود اطلاعات مکتوب و مستند سازی شده از شبکه مورد نظر ، باعث بروز معضلات زیادی در حوزه خدمات پشتیبانی شبکه برای شرکت های مختلف شده است.لازم به ذکر است که هر چه وسعت شبکه بیشتر باشد و در واقع جزئیات بیشتری در شبکه موجود باشد نیاز به وجود چنین نقشه ها و اسنادی نیز بیشتر خواهد بود. شاید عجیب به نظر برسد اما نبود چنین اطلاعاتی از شبکه برای شبکه های بزرگ گاهی می تواند روزها و یا حتی ماه ها وقت ، انرژی و هزینه را برای رفع ایرادات به وجود آمده هدر بدهد. بنابراین شاید برای یک شبکه خانگی کوچک که تعداد انگشت شماری کامپیوتر به آن متصل است چنین موضوعی یک امر بی اهمیت جلوه کند و به سادگی بتوان مشکلات به وجود آمده در آن شبکه را تشخیص داد و رفع کرد اما در شبکه هایی که مثلا بیش از صد کامپیوتر در یک ساختمان به شبکه متصل می باشد تشخیص دلایل به وجود آمدن ایرادات و مشکلات شبکه امری بسیار سخت خواهد بود.

کارشناسان پشتیبانی شبکه

تمام کارشناسانی که در بخش پشتیبانی شبکه مشغول به کار هستند وظیفه دارند که از لوازم ، تجهیزات و سیستم های به کار رفته در شبکه به نحوی نگهداری و حفاظت کنند که مدیران اصلی این شبکه ها که اغلب مدیران شرکت ها و صاحبین کسب و کارهای دیگر بوده و این امر را برون سپاری کرده اند ، کمترین مشکلات ممکن و مناسب ترین هزینه ها را برای نگهداری سیستم ها و تجهیزات در این بخش داشته باشند. لازم به ذکر است که عموماً کارشناسان واقعی خدمات پشتیبانی شبکه دیدگاه ژرفی در مورد مزیت ها و معایب زیربنایی شبکه های متنوع دارند. در ادامه تلاش می کنیم مهم ترین وظایف کارشناسان شبکه را بررسی نماییم.
یکی از وظایفی که کارشناسان بخش پشتیبانی شبکه بر عهده دارند شناسایی مشکلات موجود در شبکه است. این موضوع شامل مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد می شود اما این کارشناسان با تجربه بالای خود می توانند مشکلاتی که احتمالاً در آینده نزدیک بر اساس ساختار شبکه کامپیوتری مورد نظر در آن پیش می آید را نیز پیش بینی کرده و برای جلوگیری از آنها اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین کارشناسان پشتیبانی باید به صورت مداوم و در بازه های زمانی مشخص بر روی شبکه نظارت داشته باشند و آن را پس از ایجاد به حال خود رها نکنند. از دیگر وظایف آنها بررسی وضعیت امنیتی شبکه و به روز رسانی آن در دوره های منظم است. پشتیبانی از سخت افزار های موجود در شبکه و همچنین آموزش سیستم های جدید به افرادی که پای کامپیوتر ها می نشینند نیز از کارهایی است که کارشناسان خدمات پشتیبانی شبکه اقدام به انجام آنها می کنند.

خدمات پشتیبانی پس از راه افتادن شبکه

برخی دیگر از وظایف این افراد مانند ثبت تجهیزات و سرویس هایی که در شبکه فعال هستند و همچنین تهیه گزارشات مستند از وضعیت کنونی شبکه و تجهیزات از آن دسته وظایفی هستند که پس از راه افتادن شبکه ، تازه آغاز می شوند. سرویس ها و نرم افزارهای شبکه باید در بازدید های دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند که از نظر سالم بودن و عملکرد صحیح مورد تایید کارشناسان باشند. نکته ای که جالب توجه است این موضوع می باشد که کارشناسان پشتیبانی باید در حد کارمندان آن شرکتی که مدیریت پشتیبانی شبکه اش را بر عهده دارند در مورد نوع کسب و کار مدیران درک درستی داشته باشند و نیازهایی که هر کاربر دارد را به خوبی متوجه شوند و بتوانند با نصب نرم افزارهای لازم و دسترسی های مناسب نیاز همه آنها را پاسخ دهند.

 

اگر بنا به هر دلیلی مشکلات و ایراداتی در شبکه به وجود بیاید ، این وظیفه کارشناسان این حوزه است که به مشکلات مذکور رسیدگی نموده و آن را برطرف نمایند. از موارد مهمی که در این بخش از خدمات پشتیبانی شبکه بسیار اهمیت دارد ، موضوع رفع ایرادات در سریع ترین زمان ممکن است. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که بروز ایرادات مختلف در شبکه باعث می شود که یک یا چند نفر و بلکه در برخی مواقع چندین نفر در مسائل کاری خود دچار مشکل شده و نتوانند به صورت درست و کامل به مسائل کاری خود بپردازند که این امر می تواند موجب به وجود آمدن ضرر ها و خسارات فراوانی برای برخی از مجموعه ها شود. بنابراین رفع ایرادات در سریع ترین زمان ممکن از مهمترین خدماتی است که کارشناسان پشتیبانی شبکه می توانند به مدیران و صاحبین آن ارائه کنند.

روش های رسیدگی به مشکلات شبکه 

ذکر این موضوع نیز لازم به نظر می رسد که رسیدگی و رفع مشکلات شبکه می تواند از دو طریق انجام گیرد. در اولین روش که بررسی حضوری مشکلات است کارشناسان پشتیبان در اولین فرصت با حضور در محل برپایی شبکه از نزدیک به بررسی مشکلات پیش آمده می پردازند و فعالیت های لازم را جهت رفع این مشکلات انجام می دهند . در روش دوم اما کارشناس پشتیبانی شبکه از راه دور اقدام به برطرف کردن مشکلات می کند.

شاید این کار کمی عجیب جلوه کند اما این افراد با استفاده از نرم افزار هایی که مختص کار از راه دور هستند و گاهی با استفاده از ریموت این کار را عملی می کنند . کارشناسان می توانند با این روش از هر نقطه در دنیا اقدام به بررسی و رفع مشکلات شبکه مورد نظر نمایند.

از دیگر مواردی که از وظایف کارشناسان پشتیبانی در حوزه خدمات پشتیبانی شبکه است آینده نگری و شناسایی نیاز های آتی شبکه می باشد. در واقع کارشناسان و شرکت های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی موظف هستند که با بررسی دقیق شبکه ، نیازهای پیش روی آن و مشکلاتی که ممکن است در آینده برای آن به وجود بیاید را پیشبینی کرده و آنها را به مدیران شبکه اعلام نمایند. به عنوان مثال ممکن است در آینده نیاز به تغییرات کوچک و بزرگی مانند ارتقاء یا تعویض سیستم ها ، جابجایی تجهیزات ، تعویض تجهیزات زیرساخت ، بالا بردن سطح امنیت شبکه ، وارد کردن سیستم ها و سرویس های جدید و برخی موارد دیگر وجود داشته باشد.

مشکل اشتراک گذاری فایل در شبکه

یکی از مشکلاتی که کاربران شبکه های مختلف کامپیوتری در بسیاری از مواقع با آن روبرو هستند ایراداتی است که در زمینه اشتراک گذاری فایل های مختلف به وجود می آید و این کار را نا ممکن می سازد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مشکلات رایجی که در زمان تنظیم اشتراک گذاری peer to peer فایل در شبکه‌ مایکروسافت ویندوز به وجود می آیند پرداخته و راه های رفع آنها را بر شمریم.

نام گذاری کامپیوترها

اولین مطلبی که باید در حوزه خدمات پشتیبانی شبکه و موضوع مشکلات اشتراک گذاری فایل ها در ویندوز عنوان کنیم این است که در زمان اسم گذاری هر کامپیوتر دقت لازم را انجام دهید . در یک شبکه کامپیوتری ، همه کامپیوترها باید دارای نام های متفاوتی باشند. بنابراین برای رفع این مشکل ابتدا از این موضوع اطمینان حاصل کنید که نام تمام کامپیوترها متفاوت بوده و از نام هایی با کاراکترهای مجاز برای اسم گذاری سیستم ها استفاده شده است. در این زمینه توصیه می شود از اسامی که مایکروسافت به عنوان پیشنهاد در همان قسمت ارائه می کند استفاده کنید.

در برخی موارد همین بررسی اسامی کامپیوترها می تواند باعث رفع مشکل شود زیرا مثلاً برخی ویندوزهای قدیمی مانند ۹۸ قادر به اشتراک گذاری فایل با کامپیوترهایی که در نام آنها از فاصله ( اسپیس ) استفاده شده است نیستند. این نمونه ای از نکات ریزی است که در خدمات پشتیبانی شبکه وجود دارد ؛ بنابراین در زمان نامگذاری کامپیوترها دقت لازم را اعمال کنید و ترجیحاً از اسامی ساده تر و کاراکترهای معمول مثل حروف و اعداد استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از حروف فارسی می تواند در برخی موارد مشکل ساز باشد ؛ پس از آنها استفاده نکنید و همچنین در مورد بلندی و کوتاهی بیش از حد نام ها نیز حساسیت به خرج دهید.

اطمینان از نصب file and printer sharing

File and Printer Sharing for Microsoft نام سرویسی در شبکه های ویندوز است که باید در یکی از network adaptor ها نصب شده باشد . نصب این سرویس باعث می شود تا کامپیوترها بتوانند فایل ها را با هم به اشتراک بگذارند. برای اینکه از نصب این سرویس مطمئن شوید، بر روی properties کلیک کرده و ابتدا از قرار گرفتن این سرویس در فهرست سرویس‌ها اطمینان حاصل کنید ؛ پس از آن گزینه‌ ای که در کنار نام این سرویس قرار دارد را بر روی وضعیت on ( به معنای روشن ) قرار دهید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱