خرید سوئیچ cisco : چهارراه شلوغی را در نظر بگیرید که در هر سوی خود دارای مسیرهای رفت و برگشتی می‌باشد . در همین رابطه چنانچه همه وسایل نقلیه موجود در این چهارراه بخواهند با یکدیگر و به طور همزمان حرکت کنند، بی تردید تصادف کرده و یا در بهترین حالت در یکدیگر گره خورده و به سختی و کندی راه خود را پیش می‌گیرند .

در چنین مواقعیست که چراغ راهنما یا نماینده اداره راهنمایی و رانندگی در این مکان حاضر شده و با نظم و ترتیب دادن به این چهارراه، مانع از بروز بی‌نظمی یا برخورد این عناصر به یکدیگر می‌شوند .

خرید سوئیچ cisco

در همین رابطه یک چراغ راهنمایی دارای دستورالعمل‌های مشخص و عمومی بوده، بدین ترتیب که مثلاً مسیر را برای یک راه مشخص باز نگه داشته و اجازه تردد مسیر دیگر را با گذشت زمانی مشخص می‌دهد. این در حالیست که عامل انسانی، بنا به هوش و موقعیت‌شناسی بیشتر خود به اولویت‌ها نیز توجه می‌کند، بدین طریق که مثلاً راه را برای مسیر پر ترافیک‌تر بیشتر باز نگه داشته یا اجازه عبور یک آمبولانس یا ماشین آتش نشانی را بنا به حساسیتی که دارند در اولویت قرار می‌دهد .

خرید سوئیچ cisco

اما این توضیحات چه ارتباطی با خرید سوئیچ cisco دارد ؟

چنانچه تعاملاتی که در یک شبکه کامپیوتری وجود دارد را در نظر بگیریم و به این نکته عنایت داشته باشیم که همه سخت‌افزارهای متصل به این هسته امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند، دقیقاً به یاد این چهارراهی که هر خودرو توانایی حرکت در مسیرهای مختلفش را دارد می‌افتیم .

در همین رابطه اگر چهارراه نمادی از شبکه کامپیوتری باشد، اتومبیل‌ها در حقیقت بسته‌های اطلاعاتی، سرعت جابجایی آن‌ها همان سرعت انتقال داده‌ها، چراغ راهنمایی “هاب” و افسر حاضر در محل نیز حکم یک “سوئیچ شبکه” را دارد، حال اینکه با خرید سوئیچ cisco ، گویی یکی از بهترین افراد ممکن برای رسیدگی به اوضاع این چهارراه را استخدام کرده‌ایم .

نکته: هاب‌های شبکه‌های کامپیوتری فاقد قدرت تشخیص و آنالیز اولویت‌ها و خواندن اطلاعات بسته‌ها هستند، به همین دلیل به چراغی راهنمایی تشبیه شده‌اند که همه راه‌ها را باز گذاشته تا این خودرو به هرکجا که می‌خواند بروند و در ضمن بین هیچ یک از مرکب‌ها نیز تفاوتی قائل نمی‌شوند؛ در حالی که سوئیچ‌ها قادر به بررسی شرایط و اعطای اجازه تردد به بسته‌های پر اهمیت‌تر بوده و تنها یک مقصد را برای آن‌ها باز می‌کنند .

خرید سوئیچ cisco

از آنجایی تعداد کاربران متصل به یک شبکه، سطح و میزان اطلاعات انتقال داده شده توسط آنان، میزان بزرگی و کوچکی سازمان، میزان حساسیت اطلاعات و ده‌ها عامل دیگر در نحوه انتقال آن‌ها موثر است، بدیهیست که نیازمند سوئیچ‌هایی با ویژگی‌های مختلف به منظور پوشش دادن خواسته همه متقاضیان این محصول هستیم .

خرید سوئیچ cisco

در همین رابطه مجموعه سیسکو با ارائه سوئیچ‌هایی از نوع Campus LAN که در لایه Access استفاده می‌شوند گرفته تا نمونه‌هایی که در در لایه  Core and Distribution قرار می‌گیرند، از سری MDS که در شبکه های SAN کاربرد داشته تا سوییچ های صنعتی و همچنین زیرگروه نکسوس و دیتاسنتری، ارائه دهنده طیف وسیعی از این محصولات بوده و بدین ترتیب به نیاز مجموعه‌های خواهان این تجهیزات رسیدگی می‌کند .

در ادامه گفتنیست که مجموعه فاواجم به عنوان ارائه‌دهنده محصولات فوق و عامل فروش سیسکو و خرید سوئیچ cisco آماده است تا با ارائه پرکاربردترین محصولات این مجموعه، گام موثر و بلندی را در راستای تأمین تجهیزات شبکه در داخل کشور بردارد .

سوئیچ‌های مدیریتی

همانطور که از نام فروش سوئیچ cisco مدیریتی بر می‌آید، این محصولات سخت‌افزارهایی هستند که کاربر قادر به کنترل و تنظیم جزئی‌ترین بخش‌ها و ترافیک آن‌ها می‌باشد . از این محصولات معمولاً به منظور کنترل و نگهداری شبکه های بزرگ و همچنین آن‌هایی که نیاز به پهنای باند زیاد و کنترل شده دارند استفاده می‌شود .

در همین رابطه یک سوئیچ سیسکو مدیریتی دارای ویژگی‌های زیر است :

  • از نظر فیزیکی رکمونت بوده، دارای بدنه فلزی هستند، حداقل ۱۶ پورت داشته، از طریق وب قابل مدیریت بوده و پاورهای اینترال دارند،
  • امکان سازگاری هر پورت با تنظیمات دستی کاربر و منحصر بفرد وجود دارد،
  • قابلیت نظارت و پیکربندی شبکه با شیوه‌های مختلف را دارند،
  • امکان کنترل بر نحوه انتقال داده ها و همچنین کاربران شبکه را داشته و نهایتاً
  • ارائه دهنده پروتکل مدیریت ساده شبکه یا  Simple Network Management Protocol و نظارت بر ظرفیت پذیرش ترافیک، خطاهای شبکه و وضعیت پورت بدین واسطه هستند .

پر واضح است که سوئیچ‌های غیر مدیریتی فاقد چنین ویژگی‌هایی می‌باشند .

سوئیچ cisco در لایه‌های ۲ و ۳

زمانی که به بررسی سوئیچ‌های سیسکو می‌نشینیم، یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که روی آن مانور زیادی داده می‌شود همه فن حریف بودن نمونه‌های لایه ۳ در مقابل محصولات لایه ۲ می‌باشد. در همین رابطه این محصولات بدون داشتن محدودیت پورت روتر، با داشتن فناوری ASIC موجب لود کمتر و سرعت بیشتر انتقال اطلاعات می‌شود و از سویی دیگر به دلیل روتینگی لایه سه ، قادر به Route نمودن VLAN ها هستند که از جمله خواسته‌های مهم کاربران می‌باشد.

با توجه به این توضیحات این سوال برای کاربران نچندان حرفه‌ای و مسلط به مفاهیم این حوزه پیش می‌آید که اصلاً لایه دوم و سوم چیست؟ سوالی که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد!

تفاوت لایه ۲ و ۳

در ابتدا باید گفت که این دو لایه در حقیقت دو بخش از ۷ بخش OSI یا مدل Open Systems Interconnection به معنی « اتصال متقابل سامانه‌های باز» هستند که نحوه اتصال دو یا چند سیستم مخابراتی یا شبکه کامپیوتری را تبیین می‌کنند . در تکمیل این توضیح باید گفت که به دلیل اینکه هیچ سرویس یا پروتکلی در این مدل تعریف نمی‌شود نمی‌توان آن را یک معماری شبکه دانست، بلکه می‌توان آن را سازوکاری برای طراحی یا توصیف شبکه‌های مخابراتی معرفی کرد .

خرید سوئیچ cisco

به طور کلی می‌توان گفت که سوئیچ‌ها وظیفه اتصال دستگاه‌های شبکه را از یک پورت به پورتی دیگر دارند، با این تفاوت که سوئیچ‌های لایه ۲ سیسکو بر اساس آدرس MAC و سوئیچ‌های لایه ۳ سیسکو بر اساس IP عمل می‌کنند.

در خصوص تفاوت این دو لایه می‌توان گفت که در لایه ۲ آدرس‌دهی به صورت فیزیکی یا همان MAC بوده و در آن نحوه اتصال دستگاه‌ها به مدیاهای مختلف و همچنین نوع فریم هریک تعیین می‌گردد. در ادامه گفتنیست اطلاعات وارد شده در این تجهیزات که برای نخستین بار پس از روشن شدن دارای حافظه‌ای خام می‌باشند، براساس جداولی که حاوی آدرس فیزیکی پورت‌های متصل به یکدیگر می‌باشند تأمین می‌شود.

در طرفی دیگر سوئیچ‌های لایه ۳ را داریم که به صورت منطقی یا IP آدرس‌دهی می‌کنند. این لایه بیشتر برای انتقال اطلاعات بین شبکه‌هایی که از آدرس‌های لایه سوم مختلف استفاده می کنند کاربرد دارد. نهایتاً می‌توان گفت که در این لایه که همه مدیاها به یکدیگر متصل هستند ، نوع دسترسی، امنیت، VLAN بندی، روتینگ و … مدیریت می‌شود .

خرید سوییچ cisco :
در این قسمت به بررسی انواع سوئیچ cisco پرداخته می شود :
۱) سوئیچ cisco catalyst :
کاتالیست ها به انواع سوئیچ ها شبکه ، کنترلر های بیسیم و اکسس پوینت های بیسیم گفته می شود که توسط شرکت سیسکو طراحی و تولید شده اند ، از جمله جدیدترین کاتالیست ها می توان به catalyst 9000 اشاره نمود که با استفاده از این سوییچ می توان به راحتی مدیریت را انجام داد ، برخی از سوئیچ ها کاتالیست دیگر عبارتند از :
سوئیچ های سری ۲۹۶۰ :
از جمله پر کاربرد ترین سوئیچ ها سری ۲۹۶۰ می باشد و این سوییچ ها در سه دسته کلی نو ، دست دوم مشابه نو و دست دوم در بازار عرضه می گردند ، در این سری از سوییچ سیسکو نیز می توان از قابلیت های مدیریتی استفاده نمود ، لازم به ذکر است که سوئیچ های سری ۲۹۶۰x عمدتا به صورت نو در بازار وجود دارند که در این سری نیز به صورت دست دوم وجود دارد ، سوییچ های سیسکو کاتالیست سری ۲۹۶۰ s و ۲۹۶۰ g از دسته سوئیچ های دست دوم و یا ریفر می باشند که علاوه بر دارا بودن کیفیت مناسب همگی دارای قیمت مناسبی نیز می باشند ، در ادامه به بررسی ویژگی های سوئیچ ۲۹۶۰ پرداخته می شود :
الف) این سوییچ ها عمدتا در شبکه های lan مورد استفاده قرار میگیرند شبکه هایی که از لحاظ وسعت به شبکه های کوچک و یا متوسط گفته می شود .
ب) امکان سوئیچینگ در لایه دو شبکه که می تواند از خدمات لایه ۲ و ۴ نیز استفاده نماید .
ج) حداکثر از ۴۸ پورت می توان در این مدل از سوییچ استفاده نمود .
د) این سوییچ در مدل های lan base و lan lite دارای انعطاف پذیری بسیاری می باشد .
ه) این مدل از سوییچ از منبع تغذیه به راحتی محافظت می نماید .
ی) همانطور که پیش از این نیز مطرح شد در این مدل از سوییچ می توان برنامه ریزی نمود .
سیسکو مدل کاتالیست ۲۹۶۰s :
الف) در این مدل می توان به راحتی استک نمود و این قابلیت در این مدل فراهم شده است .
ب) از این مدل می توان در سازمان هایی در سطح متوسط و همچنین سازمان هایی که دارای شعب گوناگون می باشند مناسب می باشد .
ج) در سوئیچ های poe می توان از قابلیت poe استفاده نمود .
د) سرعت پورت ها در این مدل ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ می باشد .
ه) از این مدل سوئیچ می توان در موقعیت های مدیریتی نیز استفاده نمود .
سیسکو کاتالیست ۲۹۶۰ x :
الف) در این مدل سوییچ می توان از ۲۴ یا ۴۸ پورت استفاده نمود .
ب) در این مدل نیز می توان در موقعیت های مدیریتی استفاده نمود .

 لازم به ذکر است که چنانچه در خصوص خرید سوئیچ cisco و دیگر محصولات این مجموعه نیاز به مشاوره یا اخذ راهکار دارید، همکاران بنده در مجموعه فاواجم به صورت آنلاین و تلفنی آماده پاسخگویی به شما می‌باشند .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱