داکت کشی شبکه : سیم های برق ، کابل های شبکه یا فیبرهای مخابراتی با وجود داشتن ساختاری جامد و صلب ، فاقد شکل پذیری یا ساختاری سخت و محکم بوده و با حالت ریسمانی خود قادر به حرکت در مسیری مستقیم بدون کمک هدایتگر و شئی ثانویه نمی باشند .

اگرچه این ویژگی در سیم‌کشی و انتقال این پدیده در سراسر یک ساختمان هم می تواند مثبت بوده و هم می تواند منفی تلقی شود ، اما معمولاً به دلیل بهم ریختگی و عدم انسجامی که در هنگام انتقال چند رشته سیم وجود دارد ، این عامل را خصوصیت مثبتی تلقی نکرده و بواسطه سخت افزارهایی کمکی ، آن ها را در مسیرهای مطلوب کاربران هدایت می کنند .

داکت کشی شبکه

در همین رابطه لازم به ذکر است که پراکندگی این محصولات در فضاهای داخلی یک مجموعه علاوه بر از بین بردن ظرافت و زیبایی سازه موجب دسترسی همگان به آن ها شده که این کار خطری دو جانبه برای کاربران انسانی و بدنه کابل‌ها دارد . از این گذشته توزیع رشته های مختلف آن میان همه کاربران سخت شده و با بی نظمی تمام همراه می شود .

با توجه به این توضیحات ، در ادارات و سازمان هایی که رشته سیم های برق ، تلفن و شبکه با حجم زیادی وجود داشته و مستلزم ساماندهی حساب‌شده ای می باشند ، به واسطه ای به نام داکت نیاز داریم تا شرایط را از این آشفتگی درآورد .

داکت کشی شبکه

داکت کشی شبکه

داکت چیست ؟

داکت ها به عنوان کانال های پلاستیکی که به صورت روکار به دیوار ، کف و سقف متصل می شوند ، محافظ های هستند که با قابلیت در برگرفتن کابل های مذکور در دل خود ، آن ها را در جهت های دلخواه طراح داکت کشی شبکه هدایت کرده و بدین ترتیب مانع از تخریب و نمایش این محصولات می گردند .

بدیهیست که در راه انتقال کابل‌های یک مجموعه، این عوامل در مسیرهای مختلفی هدایت می شوند ؛ به همین دلیل سازندگان این محصولات با تولید قطعاتی نظیر زاویه، گوشه، فیس پلیت ، کیستون و … در کنار عرضه داکت‌های ساده، شیاردار، پارتیشن دار، قرنیزی، زمینی، لوله‌ای و همچنین انواع ترانکینگ به انتقال آن ها در هر راستایی کمک می کنند .

داکت کشی شبکه

ترانکینگ چیست؟

بدیهیست که وقتی تعداد کاربران کابل های شبکه در یک فضا یا در طراحی دیتاسنتر افزایش می یابد ، نیازمند تأمین منبع تغذیه آن‌ها و برق‌رسانی به هریک می شویم . از آنجایی که سازه‌های مختلف (به جز در موارد سفارشی) فاقد تعداد زیادی کلید و پریز برق یا چشمه های نور هستند ، این وظیفه مجموعه های مستقر در این فضا می باشد که کمبودهای مذکور را پوشش دهد .

در حالت عادی زمانی که می خواهیم از شبکه برق شهری یک انشعاب بگیریم ، سیم های سیار یا سه راهی ها گزینه های اصلی ما برای تحقق این هدف می باشند ، اما آیا می توان به ده ها کاربری که در یک فضای محدود مستقر هستند بدین واسطه برق رساند ؟ مسلماً خیر !

اینجاست که ترنکینگ ها به عنوان داکت هایی دارای کلید و پریز وارد عمل شده و پس از گسترده شدن بر روی کف یا دیوارهای مکان مورد نظر ( بواسطه داکت کشی شبکه )، در پوششی شیک و ایمن مورد استفاده قرار گرفته و نیاز فوق را برطرف می کنند .

داکت کشی 

در هنگام برپایی یک شبکه کامپیوتری ، سامانه های امنیتی یا اتوماسیون اداری و در مواردی جزئی تر اتصال یک تلفن جدید، باکس سانترال یا ویدئو پروژکشن، لازم است تا سخت افزارهای مختلف در قالب بستری فیزیکی و ساختاری اصولی، بواسطه کابل های مختلف به سامانه ای واحد متصل شوند .

در همین رابطه داکت هایی که در ابعاد و مشخصات متنوعی طراحی ، ساخته و عرضه می شوند حاوی کابل هایی متصل به دوربین های مدار بسته ، کامپیوترها ، تجهیزات شبکه و سایر سخت افزارهای راه اندازی شبکه بوده که مستلزم هدایت در جهتی مطلوب می باشند که این کار بواسطه داکت‌کشی محقق می شود .

داکت کشی شبکه به عنوان یکی از مراحل پسیو شبکه ، اقدامیست که پس از طراحی شبکه انجام پذیرفته و مسیرهای مشخص شده در تبیین نقشه را به صورت عملی پیاده می کنند .

داکت کشی شبکه

در چه مواردی داکت کشی نیاز داریم ؟

• به هنگام سیم کشی (برق ، تلفن و شبکه) در سازه های اداری و مسکونی
• زمان نیاز به افزودن پریز بواسطه ترانکینگ
• هنگام عایق بندی سیم کشی
• موقع زیبا سازی، ساماندهی و پوشاندن کابل های مختلف

 

 

داکت کشی شبکه

ویژگی های یک داکت‌کشی استاندارد

تا بدین جا دانستیم که کاربرد این گونه از تجهیزات پسیو شبکه حراست از سیم های داخل بدنه خود ، هدایت آن ها و اختفای این محصولات از چشم بیندگان حاضر در یک مکان می باشد ، در نتیجه اینکه با هر ترتیبی از این محصولات استفاده کنیم به خواسته خود می‌رسیم ؛ اما نکته حائز اهمیت در اینجا استفاده اصولی و بهینه از این محصولات است .

 

نکات مهم در داکت کشی

• در داکت کشی شبکه انتخاب کانالی با قطر مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است . در همین اثنا این کانال ها نه باید آنچنان بزرگ انتخاب شوند که کابل های مورد نظر در آن گم شوند (به ویژه اینکه در انتخاب داکت یا تراکینگ هایی با قیمت بالاتر ، استفاده از محصولاتی بلندتر یا با قطر بیشتر هزینه هایی غیرضروری روی دست کارفرما می ماند) و نه آنچنان کوچک و تنگ باشند که سیم های مورد نظرمان که روی یکدیگر تأثیرگذار نیز هستند با فشردگی کنار یکدیگر قرار گیرند .

بدیهیست که در چنین شرایطی انتخاب محصولی اندکی بزرگتر از حد نیاز (به منظور آینده‌نگری و احتمال اضافه شدن کابل‌هایی در آینده) راهکار مناسبی به نظر می رسد.

• این کار با هدف اختفای سیم و کابل های مختلف انجام می پذیرد ، پس چنانچه این محصولات به هر طریقی نمایان شوند بدین معناست که به درستی از پس نصب این محصول بر نیامده ایم . در این راه باید پوشش کامل سیم ها به ویژه در گوشه های کار مد نظر کارفرما باشد ، لذا یکی از ویژگی های داکت کشی شبکه خوب نصب سر حوصله و با سلیقه این محصولات به ویژه در نقاط زاویه‌دار ، دور از دسترس و دشوار می باشد .

توجه

اگرچه این عامل به نصاب یا طراح داکت کشی شبکه بستگی داشته و نه به ساختار فیزیکی خود محصول ، اما بد نیست به خاطر داشته باشیم که نصب اصولی و محکم این عوامل از اهمیت زیادی برخوردار است . در همین رابطه به یاد داشته باشید که داکت ها باید به سطح تکیه‌گاه خود پیچ شده و با میخ یا چسب به آن متصل نشوند .

داکت کشی شبکه

در داکت کشی به چه عواملی بیشتر توجه می شود ؟

داکت کشی شبکه هم مانند هر کار دیگری که نیازمند اجرایی اصولیست ، با طرح یک نقشه آغاز می شود . در طراحی چنین سامانه هایی ابتدا نقشه دقیق مکان مورد نظر بررسی شده و با مشخص شدن موانع ، نقاط سخت و غیر قابل نفوذ ، قسمت های پر تردد ، نواحی مستعد خطر‌آفرینی و بخش هایی با کمترین دید طرحی کلی از برپایی این سامانه ارائه می شود .

این در حالیست که در گام های بعدی میزان دسترسی ، بهینه بودن متراژ و نویز ، کاهش میزان مواد مصرفی ، محل قرارگیری کابل های شبکه در ارتباط با برق ، دیتا سنتر و مکان استقرار سرورها که جملگی بنا به منافع کارفرما اما با دیدی فنی و مهندسی محاسبه می شوند ، مشخص می گردد .

 

 

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داکت کشی شبکه با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱