آنتن اینترنت وایرلس : مدت زمان زیادی از ورود فناوری بی سیم به حوزه آی تی و انتقال اطلاعات نمی گذرد اما در همین مدت کوتاه این تکنولوژی نوین توانسته است جای خود را به خوبی در صنعت آی تی باز کند و رقیب سرسختی برای شبکه های کابلی و سیمی باشد. این تکنولوژی به دلایل مختلفی همچون امکان جابجایی ساده و بدون مشکل کوتاهی و بلندی کابل های شبکه خیلی زود مورد توجه کاربران اینترنت و شبکه های مختلف در حوزه I.T و انتقال اطلاعات قرار گرفت .

آنتن وایرلس چیست ؟

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی دیش وایرلس پرداخته و انواع مختلف آن را معرفی نماییم.

این آنتن ها را می توان نوعی کارت شبکه دانست که انتقال دیتا را به جای استفاده از کابل های شبکه ، بر روی امواج رادیویی ( به شکل بی سیم ) انجام می دهند.

در واقع آنتن اینترنت وایرلس یک سخت افزار فیزیکی است که می تواند امواج رادیویی را دریافت کرده و یا آنها را ارسال کند. انواع مختلفی از آنتن های وایرلس وجود دارند که در شکل ها و برند های مختلفی تولید شده اند اما مکانیزم کلی کار همه آنها به یک شکل است. نحوه کار با آنتن های وایرلس اینگونه است که یک آنتن در سمت کاربر قرار می گیرد و آنتن دیگر در سمت شرکت ارائه دهنده اینترنت خواهد بود و این دو آنتن یک خط ارتباطی به صورت بی سیم با یکدیگر ایجاد خواهند کرد.

در استفاده از آنتن های وایرلس در صورتی که در کنار این آنتن ها تداخل امواجی وجود نداشته باشد و اطراف آنها کاملاً محیط بازی قرار داشته باشد ، می توان تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری به برقراری ارتباط رادیویی و انتقال اطلاعات در پهنای باند چند ده مگابایتی با کیفیت بسیار بالا و سرعت مناسب اقدام نمود.

انواع آنتن های وایرلس

به صورت کلی آنتن های وایرلس که یکی از ابزارهای مفید برای راه اندازی شبکه هستند را می توان به دو گروه کلی درونی و بیرونی تقسیم بندی کرد که آنها به ترتیب با نام های Indoor و Outdoor شناخته می شوند.

آنتن های بیرونی عموماً از جنس های مستحکمی ساخته شده اند و دارای پوشش ها و اتصالات محکمی هستند که بتوانند تحت تاثیر عوامل محیطی مخرب مانند باد ، باران ، طوفان ، سرما و گرمای شدید و همچنین نور خورشید دوام آورده ، مدت های طولانی در جای خود باقی بمانند و به انتقال داده ها و اطلاعات بپردازند.

این در حالی است که آنتن اینترنت وایرلس داخلی که به منظور استفاده در داخل خانه ها و ساختمان ها طراحی شده است از ظاهر متفاوتی برخوردار بوده و با پوششی ظریف و تا حد ممکن زیبا ساخته می شوند تا در زمان استفاده در فضاهای داخلی از زیبایی دکوراسیون محیط نکاهند و باعث زشت شدن آن نگردند.

تفاوت  آنتن های بی سیم

نکته ای که در این میان بسیار حائز اهمیت است این موضوع می باشد که شاید بتوان آنتن های خارجی را در داخل خانه نصب نمود اما به هیچ عنوان نمی توان آنتن های داخلی را در فضای خارج از خانه نصب کرد زیرا پوشش ، اتصالات و جنس آنها به شکلی نیستند که بتوانند در مقابل عوامل محیطی دوام بیاورند.

این کار تنها در صورتی امکان پذیر می باشد که در کاتالوگ مشخصات دستگاه به صراحت به این موضوع اشاره شده باشد که این آنتن ویژگی داخلی/ خارجی دارد و می توان از آن هم در بیرون منزل و هم درون آن استفاده نمود.

علاوه بر دسته بندی بیرونی و داخلی آنتن اینترنت وایرلس ، این تجهیزات را بر اساس شیوه نصبشان به دسته های متعددی تقسیم بندی می کنند.

به عنوان مثال در برخی دسته بندی ها این ابزار را به دو دسته آنتن های دو جهته و آنتن های همه جهته تقسیم می کنند که با نام های directional و Omni directional شناخته می شوند. همچنین در یک نوع تقسیم بندی دیگر این تجهیزات را به آنتن های دیوارکوب ، سقف کوب ، قابل نصب روی دکل ، سقف آویز و آنتن های بشقابی تقسیم می کنند.

یکی از آیتم های مهمی که می تواند یک آنتن را از سایر تجهیزات هم نوع خود متمایز کند توانایی متمرکز کردن امواج رادیویی توسط آن آنتن می باشد . این آیتم پر اهمیت که آن را با نام بهره آنتن معرفی می کنند بر اساس انتهای مرجع ایزوتروپیک یا همان دی پل سنجیده می شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱