مزایا و امکانات ویپ : در این مطلب قصد داریم تا در خصوص پشتیبانی ویپ ( VoIP یا Voice Over IP) مطالبی را تقدیم حضورتان کنیم ، اما پیش از آن معرفی خود این سامانه – با وجود اینکه یکی از اصلی و قدیمی ترین خدمات مجموعه فاواجم می باشد – خالی از لطف نیست .

پیدایش VoIP

برای بررسی تغییر و تحولاتی که در عرصه ارتباطات به وجود آمده است ، لازم نیست تا قرن ها و هزاره ها به عقب برگردیم تا روش برقراری ارتباط توسط نیاکانمان را بررسی کنیم ، برای این کار تنها کافیست تا ۳۰ سال به عقب بازگشته و سیر تغییر و تحولات این عوامل را در دوره معاصر خودمان بررسی کنیم .

در همین راستا با بازگشت به اوایل دهه ۷۰ خورشیدی ، می توان ادعا کرد که تلفن ها (شبکه PSTN) مهمترین وسیله برای برقراری ارتباط از راه دور بودند .

در این روزها که تلفن های عمومی و باجه های زرد رنگ آن به سمبلی برای استفاده عموم مردم از این وسیله کاربردی تبدیل شده بود ، ادارات فراوانی نیز وجود داشتند که استفاده از روش های سنتی و سیم کشی های رایج تلفن برای آنان پر هزینه می شد .

این در شرایطیست که چنانچه به نحوی ایجاب می کرد تا مکالمه ای با خارج از کشور داشته باشیم این مبالغ سنگین تر شده و با کیفیت نچندان مطلوب خود ، به عنوان تنها راه موجود به سرویس دهی مورد استفاده قرار می‌گرفت .

این در شرایطیست که با گذر ایام و معرفی اینترنت به عموم مردم ، گسترش و افزایش محبوبیت آن ، پیدایش تلفن های همراه هوشمند و صد البته کامپیوترهای شخصی این نوع برقراری ارتباط رقبای جدّی و فراوانی یافته که سبب می شد تا کارشناسان این حوزه به فکر انتقال صوت بر روی بستری از زیر ساخت های شبکه ای و اینترنت  یا راه اندازی شبکه و پسیو شبکه بیافتند .

یک سامانه وُیپ چگونه کار می کند ؟

برای انتقال صدا با کمک این سامانه به یک فرستنده و یک گیرنده نیاز داریم . در این فعل و انفعالات ، فرستنده صدای متکلم را به وسیله میکروفون واسطه الکترونیکی (گوشی تلفن) دریافت کرده و سپس با کمک کدک ها صدای آنالوگ را به کدی دیجیتالی تبدیل می کند .

با فشرده سازی این فایل نشانه گذاری شده ، داده ای دیجیتالی در خلال کابل های اینترنتی به گیرنده رسیده و این وسیله نیز با انجام بللعکس این مراحل (خروج از فشرده سازی ، کدک و پخش صدا) به برقراری این مکالمه تلفنی – اینترنتی کمک می کند .

در همین رابطه نیاز به تأکید است که در راستای ارسال یک پیام صوتی ، این داده در ابتدا فشرده شده ، مسیر یابی می شود ، به فرمتی مقاوم در برابر نویز تبدیل شده و سپس روانه مقصد می شود .

مزایا و امکانات ویپ

مزایا

• استفاده از بستر شبکه به جای سیم کشی های تلفنی ، در نتیجه کاهش هزینه های کابل کشی به هنگام گسترش کسب و کار یا جابجایی به محلی دیگر !

• کاهش هزینه های تعمیرات ، نگهداری و پشتیبانی به دلیل ادغام شبکه های دیتا و تلفن .

• پشتیبانی از کلیه امکانات مخابراتی کنونی کشور و پویایی روز افزون به دلیل پیشرفت های مستمر حوزه IT و اینترنت

• امکان برقراری مکالمات صوتی و تصویری – حتی در قالب جلسات و کنفرانس های بین المللی با شرکت کنندگان از راه دور – با هزینه کم و کیفیتی بالا و سرعتی زیاد .

• استفاده از SoftPhone یا نرم افزارهای شبیه ساز تلفن به جای استفاده از نمونه های فیزیکی این محصول که با صرفه جویی در هزینه ها و پوشش تعداد کارمندان بیشتری تنها با اعطای یک هدست به هریک به جای تخصیص یک تلفن به آن ها محقق می گردد .

از سویی دیگر لپ تاپ یا کامپیوتری شخصی را به یک تلفن بین المللی تبدیل کرده و سبب می شود تا کارمندی هم که بیرون از سازمان قرار دارد ، بتواند با این ویژگی به امور تلفنی داخلی و خارجی مربوط به کارش برسد .

• کاهش چشمگیر هزینه های برقراری تلفن با خارج از کشور ؛ چرا که نرخ آن همانند اتصال به سایت های غیر ایرانی محاسبه شده و عملاً هزینه زیادی برای کارفرما در پی ندارند .

• اتصال ساده کاربران جدید بدون نیاز به سیم کشی یا اشغال فضایی مفید .

• امکان ترکیب کردن کارکردهای داده و صوت

• امکان استفاده توامان یا ترکیب محصولات کمپانی های مختلف که ناشی از رعایت استاندارها جهانی یکسان توسط همه آن ها می باشد .

امکانات

اگرچه در مواردی نمی توان مرز مشخصی میان مزایا و امکانات ویپ در نظر گرفت ، اما با جمع بندی اختیاراتی که این سامانه به ما می دهد به سرفصل های زیر رسیدیم :

• امکان ثبت و ارائه شماره تلفن های داخلی یک مجموعه در تعداد بالا (که با توجه به ظرفیت این سیستم تلفنی تقریباً نامحدود است ) .

• امکان تعبیه یک صندوق پستی صوتی یا Voicemail برای هر کارمند که سبب می شود تا بسیاری از نامه نگاری ها در قالب پیغام‌های صوتی ساده تر شوند . به فراخور این ویژگی می توان به توانایی ضبط و ذخیره سازی مکالمات توسط VoIP نیز پی برد .

• امکان ارسال فکس به ایمل و بالعکس با کمک این سامانه

• امکان راه اندازی صف انتظار و تلفن گویا برای مخاطبین یک مجموعه و همچنین گزارش‌گیری از کیفیت تماس ایشان با کارمندان

با عنایت به توضیحات فوق می بینیم که استفاده از مزایا و امکانات ویپ به ویژه در شرکت ها ، مؤسسات یا اداراتی که دارای کارمندان زیادی بوده و به فراخور آن ارباب رجوع زیادی نیز به آنجا مراجعه می کنند ، وجود این سازوکار بسیار مفید و حیاتی بوده و می تواند تغییرات چشمگیری در کیفیت و بازدهی امور انجام گرفته در آن ها به وجود آورد .

در همین رابطه چنانچه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایا و امکانات ویپ ، راه اندازی و پشتیبانی آن بوده و مایل به برپایی این سامانه در مجموعه خود هستید ، می توانید همینک با کارشناسان ما در مجموعه فاواجم ارتباط برقرار کنید .

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

 ۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱