فواید راه اندازی شبکه : با نگاه به تاریخچه ورود اختراعات جدید در یک قرن اخیر به داخل کشور ، شاهد نوعی مقاومت غیرارادی در وجود مردم به عنوان کاربران اصلی این محصولات هستیم ، مقاومتی که از یک سو ریشه در عدم شناخت کافی و لازم آنان از پدیده مذکور داشته و از سویی دیگر باعث برهم زدن ساختار و قوانینی که در کار یا زندگیشان بدان عادت کرده اند می شود . این در حالیست که گاهی تبلیغات منفی افراد ذی نفع و نفوذ بر مردم این مسیر را طولانی تر کرده و جا افتادن و استفاده از پدیده مذکور را به تعویق انداخته است .

در همین رابطه شبکه های کامپیوتری نیز به عنوان یکی از پدیده های نوظهور ، سازوکاریست که گاه به علت هراس واهی از هزینه های سرسام آور از سوی مدیران یک مجموعه رد شده  ، ممکن است روش های سنتی تر به عنوان راه حلی مفید و کاربردی برای مشکلات فعلی قلمداد شده و یا هراس از درز اطلاعات به بیرون ، از بین رفتن آن ها یا آسیب دیدن به پایگاه اطلاعاتی یک مجموعه مانع از بکار‌گیری مکانیزمی پر بازده نظیر استفاده از شبکه های رایانه ای شود .

فواید راه اندازی شبکه

از این روی تصمیم گرفتیم تا در یادداشت پیش روی ، با پرداختن به مهمترین فواید راه اندازی شبکه و پاسخ به برخی شبهات و سوالات پر تکرار به تسهیل و تسریع به جریان افتادن اطلاعات در مجموعه شما کمک کنیم ، با ما همراه باشید !

شبکه چیست ؟

به بیانی ساده ، یک شبکه کامپیوتری به مجموعه ای از رایانه های متصل به یکدیگر گفته می شود (حداقل ۲ کامپیوتر) که با داشتن منبع داده ای مشترک ، با سرعت و امنیت زیاد به انتقال اطلاعات با هزینه ای کم می پردازد .

فواید راه اندازی شبکه

دسترسی آسان به اطلاعات

زمانی که در یک مجموعه پسیو شبکه برپا نیست ، کاربران سیستم های مختلف به منظور انتقال حتی یک فایل چند کیلو بایتی ملزم به تحمل سختی های زیادی هستند . به عنوان مثال این افراد باید فایل مذکور را روی یک هارد درایو ریخته ، بر روی سی دی رایت کرده و یا آن را با ایمیل منتقل نمایند .

طبیعیست که تکرار چند باره این کار در طول روز بسیار خسته کننده بوده و به مرور زمان به وقوع اشتباهات فردی منجر می شود . در نتیجه اینکه به عاملی نیاز داریم تا بدون به دردسر انداختن کاربران ، تنها با چند کلیک آنان را به داده یا اطلاعات مورد نظرشان برساند .

این عامل که همان شبکه مورد نظر ماست این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا به اطلاعات موجود در هارد سرور با هر حجمی دسترسی داشته و به سادگی فعالیت در کامپیوتر شخصی خود ، با همان سرعت و کیفیت به کار خود بپردازند .

 بدیهیست که در روش های قدیمی در یک نوبت توان و زمان کارمندی روی سیستم اول تلف شده و به منظور انتقال به سیستمی دیگر ، همان توان و زمان مجدداً اتلاف می شود ، عواملی که با کنار هم قرار دادنشان و ضرب شدن در تعداد تبادلات روزانه در یک دوره مشخص به زمان و هزینه قابل توجهی رسیده و خبر از میزان سرمایه ای هدر رفته بی آنکه بدان توجه کنیم می دهد .

فواید راه اندازی شبکه

کاهش هزینه ها

یکی از ویژگی‌های استفاده از شبکه های کامپیوتری ، امکان اتصال سخت افزارهای دیجیتالی و ماشین آلات اداری به همه سیستم هاست ! به زبانی دیگر وقتی از شبکه های کامپیوتری به منظور برقراری ارتباط میان کارمندان استفاده نمی کنیم ، سخت افزارهایی مانند پرینتر ، فکس یا اسکنر در اختیار یکی از آن ها می باشد که همگان به منظور انجام کارهایی که به این محصولات وابسته است ، نیازمند مراجعه به آن سیستم مذکور می باشند .

بدیهیست که مراجعه به این فرد به اتلاف زمان او و دیگران منجر می شود که امری هزینه زاست ، تخصیص سیستمی تنها بدین منظور هزینه های خرید را به همراه دارد و اختصاص دادن این سخت افزارها به همه کارمندان و ابتیاع آن ها به تعداد نفرات نیز هزینه سرسام‌آوری را به مجموعه تحمیل می کند .

این در حالیست که چنانچه مجموعه مورد نظر به شبکه ای کامپیوتری مجهز باشد ، در عین حالی هیچ یک از کارمندان مزاحم کار دیگری نبوده و نیازمند مراجعه به سیستم دیگری نمی باشند ، در جای خود دستورات لازم را صادر کرده که این کار به کاهش هزینه ها منجر می شود .

ناگفته نماند که استفاده از نرم افزارهایی خریداری شده که محدودیت نصب دارند نیز بدین وسیله در موارد متعددی از بین می رود .

امنیت اطلاعات

در مواقعی که اطلاعات یک مجموعه تنها در داخل سیستم مشخصی وجود دارد ، آسیب رسیدن به آن به منزله از بین رفتن داده های مذکور می باشد ، این در حالیست که وجود یک شبکه می تواند به حفظ آن کمک کرده و با آسیب دیدن ترمینال های مختلف ، خللی در اصل آن ها وارد نشود . لازم به ذکر است که مباحث امنیتی در مواردی هم جزء نواقص و نقاط ضعف این سامانه تلقی می شود ، چرا که دسترسی کاربران مختلف به سرور می‌تواند به معنای تعدد درگاه های نفوذ به این سامانه باشد که برای آن نیز راه حل‌های کاربردی فراوانی تعریف شده است .

فواید راه اندازی شبکه

افزایش ظرفیت ذخیره‌ سازی – استفاده اشتراکی از منابع

فرض کنید قصد ذخیره سازی اطلاعاتی خاص و به اشتراک گذاری آن ها با همکارانتان را دارید ، پر واضح است که به تعداد نفرات ، آن حجم مشخص در رایانه هریک جا گرفته است ، این در حالیست که می توانستیم با حفظ آن در سرور شبکه ، تنها در یک نقطه آن را حفظ کرده و بدین ترتیب همگان از داده هایی یکسان استفاده نمایند .

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱