سوئیچ مدیریتی سیسکو : زمانی که در خصوص سوئیچ ها مطلبی را مطالعه می کنیم، عموماً به این نکته اشاره می شود که این محصولات وظیفه حذف بسیاری از واسطه های فیزیکی ارتباطی نظیر کابل های شبکه بین کاربرانی که قرار است به یکدیگر متصل شوند را بر عهده دارند . حال اینکه اگر تنها هدف استفاده از این محصولات ارتباط بی قید و شرط کاربران مذکور به یکدیگر بود، می توانستیم از یک هاب بدین منظور استفاده کنیم .

در همین رابطه این مدیریت نحوه برقراری ارتباط میان سیستم های موجود در شبکه است که سبب می شود تا از یک سوئیچ استفاده کنیم، محصولی که با توجه به لایه ای که در آن قرار دارد (مثلاً لایه دوم یا سوم) قادر به پردازش و انتقال هدفمند اطلاعات بوده و از ازدحام و بهم ریختگی اطلاعات در مسیر ارتباطی جلوگیری می‌کند .

سوئیچ مدیریتی سیسکو

با توجه به این توضیحات مزیتی که یک سوئیچ نسبت به یک هاب دارد عبارت است از داشتن ساختاری هوشمندتر، وجود قابلیت برنامه ریزی (به طور مثال تعیین می‌کند که مطلبی با اولویت بیشتر، زودتر به مقصد برسد) و عدم تداخل یا از بین رفتن بسته داده ها!

همه این توضیحات از این بابت داده شد تا بدین نکته برسیم که سوئیچ مدیریتی سیسکو محصولی از این کمپانیست که به منظور کنترل و نگهداری شبکه‌های بزرگ و یا شبکه‌هایی که نیاز به پهنای باند زیاد و کنترل شده دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

درباره سوئیچ مدیریتی سیسکو

از جمله مهمترین ویژگی‌های ظاهری و ساختاری انواع سوئیچ مدیریتی سیسکو می توان به شکل رکمونتی آن ها، بدنه فلزی، تعداد پورت بالا (۱۶ عدد به بالا) ، قابلیت مدیریت از طریق اینترنت، پاورهای اینترنال و قیمت مناسبشان اشاره کرد. گفتنیست که در این محصولات واژه «مدیریتی» به دلیل امکان مانیتورینگ، شخصی سازی و تنظیم پهنای باند و شبکه‌های مجازی روی آن‌ها گذاشته شده است .

همانند بیشتر سوئیچ‌ها از این محصول برای اتصال همه رایانه ها، سرورها، دوربین های مدار بسته و سایر دیوایس های موجود در شبکه به یکدیگر استفاده می شود، با این تفاوت که به دلیل کارایی بیشتر و امنیت زیاد، دیتاسنترهای بزرگ، سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات پر جمعیت از مشتریان ثابت آن هستند .

معرفی یک محصول خاص – سوئیچ شبکه مدیریتی سیسکو WS-C2960S-24TS-L 24-Port

همانطور که بدان اشاره شد شباهت‌های انواع سوئیچ سیسکو بسیار بیشتر از تفاوت هایشان می باشد، در نتیجه می توان با بررسی یکی از آن ها تا حد زیادی با نمونه های دیگرشان نیز آشنا شد . به همین منظور تصمیم گرفتیم تا با ارائه مشروحی از سوئیچ مدیریتی سیسکو WS-C2960S-24TS-L 24-Port با این محصولات بیشتر آشنا شویم .

سوئیچ مدیریتی سیسکو

  • به عنوان یک سوئیچ مدیریتی سیسکو ، این محصول قابلیت برنامه‌ریزی و مدیریت دارد .
  • سوئیچ WS-C2960S-24TS-L 24-Port به عنوان یک محصول از لایه دسترسی دارای ۲۴ پورت اترنت (RJ-45) 1000/100/10 که برای اتصال چند رایانه ، چاپگر ، روتر و دستگاه سازگار با شبکه مورد استفاده قرار می گیرند ، چهار عدد پورت فیبر ۱ Mb/s (SFP) و یک درگاه USB جهت اتصال کنسول و انتقال فایل می باشد .
  • از حافظه فلش ۶۴ و حافظه رم ۱۲۸ مگابایتی می توان به عنوان واحدهای ذخیره اطلاعات این سوئیچ گیگابیت یاد کرد .
  • استفاده از فناوری Stack و بهره‌مندی از توانایی ۴ سوئیچ را می توان یکی از نقاط قوت این محصول دانست . (فناوری استک عبارت است از تکنولوژی اتصال ماژولی سوئیچ‌ها به یکدیگر که سبب می گردد تا همه آن‌ها به عنوان یک سوئیچ واحد عمل کنند. پورت Stacking برای اتصال چند آداپتور ارتقاء دهنده پورت و سرعت استفاده می شود و قادر است تا سوئیچ‌ها را به صورت افقی و عمودی به یکدیگر متصل کند. )
  • پهنای باند این محصول در حالت عادی ۱۷۶ و در حالت استک ۱۲ گیگابیت بر ثانیه می باشد .
  • امکان کنترل شبکه از راه دور موجود است!

آشنایی با چند استاندارد

از مهمترین استانداردهای این سوئیچ که باید پیش از فروش سیسکو و خرید سیسکو بدانیم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • DHCP

Dynamic Host Configuration Protocol به معنی پروتکل پیکربندی پویای میزبان که وجود آن در یک سوئیچ سبب می شود تا حجم کار مدیریتی سیستم به شدت کاهش یافته و دستگاه‌های مختلف بتوانند با حداقل تنظیمات یا بدون تنظیمات دستی به شبکه اضافه شوند.

  • QoS

Quality of service به معنی کیفیت خدمات، استانداردیست که برای اندازه‌گیری کمی کیفیت خدماتی نظیر اتلاف بسته، بیت بر ثانیه، توان عملیاتی، تاخیر انتقال، دسترس‌پذیری و لغزش مورد استفاده قرار می گیرد .

  • VLAN

virtual LAN یا  LANمجازی که در شبکه اجازه می دهد تا میزبان‌ها حتی اگر به یک سوئیچ هم متصل نیستند با یکدیگر هم گروه شوند، به عبارتی دیگر این شبکه‌های مجازی می‌توانند برنامه‌های شبکه را علی رغم اتصال به همان شبکه فیزیکی به صورت جداگانه و بدون نیاز به نصب یک سلسله کابل و دستگاه جدا نگه دارند.

  • Syslog

این پروتکل که نام آن از ادغام دو کلمه System و Log گرفته شده است روشی برای ارسال پیام‌های مربوط به رخدادهای تجهیزات موجود در شبکه به یک Log Server می باشد که این Log Server به عنوان سیس‌لاگ سرور شناخته می شود.

به عنوان مثالی ملموس‌تر از کاربرد این استاندارد می توان به رفتار دوگانه آن در برابر یک روتر و اتصال کاربر به کنسول مدیریتی اشاره کرد که در اولی با گزارش فرآیند ورود به حساب کاربری و در دومی با نمایش پیام “اجازه دسترسی ندارید” همراه است .

  • RMON

Remote Monitoring یا نظارت از راه دور

سوئیچ مدیریتی سیسکو

  • CLI

command-line interface یا رابط خط فرمان

  • SNMP v1 v2 v3

Simple Network Management Protocol یا پروتکل آسان مدیریت شبکه

سایر مشخصات محصول

ویژگی مقدار | توضیحات
ابعاد ۴۴٫۵×۳۰×۴٫۵ سانتیمتر
وزن ۵ کیلوگرم
ظرفیت سوئیچینگ ۴۱٫۷ میلیون بسته بر ثانیه
نشانگر LED دارد
گواهینامه‌ LAN Base
منبع تغذیه ۲۲۰ ولت متناوب

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱