سرور اچ پی : در یادداشت های قبلی خواندیم که سرورهای شبکه های کامپیوتری در حقیقت حافظه های قدرتمند و همیشه فعالی هستند که همه اعضای یک مجموعه بدان دسترسی داشته و همانند کامپیوتری مشترک ، در هر زمان و بنا به میزان جایز دسترسیشان از آن‌ها استفاده می نمایند .

سرورها این اجازه را به عموم کاربران یک مجموعه می دادند تا با کمک دسته‌ای از منابع سخت افزاری انحصاری که قابلیت ارتقاء را نیز دارند ، با سرعت زیاد و قدرت تمام محاسباتی سریع را در بستری ایمن انجام داده و ریدهای سخت افزاری و نرم افزاری خود را روی آن اجرا نمایند .

در همین رابطه گفتنیست که سرورها سامانه هایی متشکل از چند هسته فیزیکی و مجازی می‌باشند که کاربران را قادر می سازند تا اطلاعات خود را روی فضای چند ترابایتی آن‌ها که بواسطه حضور هارد سرور و رم های متعدد به وجود می‌آیند ذخیره نمایند . این در حالی بود که در مجموعه هایی با تعداد کاربر بیشتر و فضای تحت پوشش بزرگتر، فضایی به نام دیتا سنتر به عنوان مأمن ویژه‌ای برای برپایی این سازوکار مورد استفاده قرار گرفته و انواع رک ها و کیج ها وظیفه نگهداری از این تجهیزات در یک قالب کلی را بر عهده می گیرند .

سرور اچ پی

با گذر از این توضیحات باید گفت که امروزه کاربرد این محصولات آنچنان زیاد و پراهمیت شده است که همه شرکت های خصوصی ، ادارات دولتی و سایر سازمان ها و نهاد هایی که با داده های دیجیتالی سرو کار دارند به دنبال بهره‌مندی از این سازوکار باشند . با توجه به این مطلب شرکت ها و کمپانی های فراوانی نیز در سراسر دنیا وجود دارند که با عنایت به همین سطح و نوع نیاز کاربران بالقوه در صدد طراحی و ساخت سرورها ، لوازم جانبی و محصولاتی که به برپایی آن ها مرتبط است روی آورده اند .

 با بررسی خروجی کار این مجموعه ها ، حداقل در بازار ایران تولیدکننده ای را می‌بینیم که یک سر و گردن از سایر رقبای خود بالاتر بوده و بدین ترتیب نقش غیر قابل انکاری در برپایی این سامانه های یکپارچه و تبادل اطلاعات بایونری دارد ، مجموعه ای با نام تجاری اچ پی !

نوع تاور و رک مونت بودن آن نقش بسزایی در انتخاب سروری مناسب ایفا می کند ، به همین منظور hp به عنوان نامی آشنا در این عرصه ، با عنایت به سطح نیاز همه کاربران خود ، تعداد آن ها یا فضای در دسترسشان ، با فراهم آوردن انواع رک ها ، استورج ها و سوئیچ های کاربردی در سه قالب DL ، ML و BL به نیاز عده فراوانی از کاربران خود پاسخی درخور و راضی‌کننده داده است .

در همین راستا سرورهای سری Proliant این مجموعه به زیر مجموعه های زیر تقسیم می شوند :

سرور اچ پی

گروه DL رک مونت

همانطور که از نام این گروه برمی آید ، این زیرمجموعه سرور اچ پی با داشتن ابعادی متوسط ، مناسب قرارگیری در داخل رک های سروری می باشد . همه سرورهای اچ پی که با پیشوند DL روانه بازار می شوند از این دسته هستند که به طور مثال می توان از ۱۰۰ DL ،۵۰۰ DL و۹۰۰ DL به عنوان بخشی از آن ها یاد کرد ، با این حال شاید بتوان DL380 را سرآمد این مدل از سرورها دانست .

از مهمترین ویژگی های این زیر مجموعه از سرور اچ پی می توان به قابلیت مدیریت و انعطاف پذیری بالا ، همخوانی با نیاز اماکنی با تعداد سرور زیاد و همچنین قابلیت پشتیبانی از میزان حافظه دیسک و I/O بالا اشاره کرد .

 

سرور اچ پی

گروه ML تاور

با وجود شباهت این زیرمجموعه با گروه قبلی در کاربرد و بازدهی ، می توان مهمترین تفاوت سرورهای تاوری با مدل های رک مونت را در نوع قرارگیری آن ها دانست .

بسیاری از مجموعه های کوچک (مانند شرکت هایی نوپا با تعداد پرسنل کم) نه تنها نیازی به سروری رک خور ندارند ، بلکه شاید بودجه این کار را نیز در بدو تأسیس خود نداشته باشند ، لذا استفاده از سرورهای تاوری یا ایستاده مانند مدل های ML100 و ML300 بهترین و مقرون بصرفه‌ترین اقدامیست که می توانند بدین منظور انجام دهند .

در ادامه گفتنیست که مدل هایی از این نوع سرور اچ پی قابلیت قرارگیری در رک را نیز داشته که این امر به کاربرد وسیع‌تر آن ها کمک می کند .

سرور اچ پی

گروه BL بلید

برپایی یک دیتا سنتر بزرگ با وجود همه مزایایی که دارد هزینه قابل توجهی را روی دست کارفرما می گذارد ، لذا در همان مرتبه اول باید به نحوی طراحی و اجرا شود که تا سال ها نیاز مجموعه را برآورده کرده و نیاز به تغییراتی دوره ای و بنیادین نداشته باشد .

در همین رابطه استفاده بهینه از فضای در دسترس امریست که به کاهش هزینه های مذکور کمک می کند . با نگاهی اجمالی به این جایگاه ، حتی کاربری غیر متخصص نیز می توان تشخیص دهد که می توان با کاهش فضای اشغال شده توسط سرورها ، به تعداد آن ها افزوده و در نتیجه از این محیط استفاده بیشتری نمود .

به همین منظور سرورهای تیغه ای پای به منصه ظهور گذاشته و با پذیرش ۸ یا ۱۶ هارددیسک در محفظه هایی مانند C3000 و C7000، به صورت ۳ ردیفه فضای یک رک را اشغال می کنند . برای اینکه به میزان تفاوت این دسته با زیر گروه DL پی ببرید ، تنها کافیست بدانید در سروری دی الی که می توان از ۲۴ هارددیسک استفاده کنید ، در ابعادی مشابه از نوع BL می توانید این تعداد را به ۴۸ ارتقاء دهید .

در نهایت لازم به ذکر است که مجموعه فاواجم به عنوان عرضه ‌کننده انواع سخت افزارهای برپایی شبکه قادر است تا انواع سرورهای اچ پی و تجهیزات مرتبط با آن ها را با شرایطی استثنایی در خدمت متقاضیان امر قرار دهد .

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید .

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱