انواع شبکه های کامپیوتری : در یادداشت های قبلی گفتیم که وقتی دو یا چند رایانه به یکدیگر متصل شده، اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک می گذارند یا در مسیر تحقق یک هدف یکدیگر را پوشش می دهند در حقیقت یک شبکه کامپیوتری را تشکیل داده اند !

توجه به این مطلب که

  • این محصولات به چه طریقی به یکدیگر متصل شده اند (با کمک کابل های مخصوص یا اینترنت بی سیم) ،
  • کاربران آن ها در چه تعداد و حجمی بوده (برای سیستم های داخل یک اتاق مورد استفاده قرار می گیرند یا دارای سامانه ای یکپارچه به وسعت یک شهر هستند)،
  • برپایی این سامانه چه هزینه ای روی دست کارفرما گذاشته ،
  • و چه توانایی هایی دارند،

راه اندازی آن ها در گرو رعایت سازوکارهای مشخصیست که انجام این کار را به یک عمل تخصصی تبدیل کرده و تفاوت هایی را نیز بین آن ها به وجود آورده است که سبب می شود تا این سازوکارها را با اسامی گوناگونی بشناسیم .

در همین رابطه بر آن شدیم تا در ادامه این مطلب به بررسی انواع شبکه های کامپیوتری بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید :

انواع شبکه های کامپیوتری

انواع شبکه های کامپیوتری

  • Personal Area Network ، شبکه شخصی یا PAN

همانطور که از نام این شبکه ها مشخص است ، به برقراری ارتباط میان دو یا چند سخت افزار شخصی به کمک کابل، درگاه USB ، بلوتوث و واسطه های دیگر تشکیل یک شبکه محلی شخصی اطلاق می شود . این نوع شبکه که در میان اعضای خانواده شبکه ها محدود و کوچکترین عضو آن (از نظر میزان گستردگی و نه لزوماً سن و قدمت) به حساب می آید ، سبب می شود تا ما بتوانیم میان رایانه شخصی ، تبلت، موبایل، اسپیکر، موزیک پلیر، هدست یا پرینتر خود با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در این راه از قدرت مودم های وایرلس و وای فای نیز استفاده کنیم.

در نهایت گفتنیست که بواسطه IOT (Internet of Things) یا اینترنت اشیاء که روز به روز به تعداد کاربران و تنوع خدمات آن اضافه می شود، شبکه های PAN نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و موجبات کنترل وسایلی هوشمند را از راه دور و بدون تماس فیزیکی با آن ها ایجاد می کند .

انواع شبکه های کامپیوتری

  • Local Area Network ، شبکه محلی یا LAN

شاید بتوان LAN را به عنوان محبوب و پرکاربردترین نوع شبکه معرفی کرد . در این سازوکار که معمولاً برای ادارات ، ساختمان ها یا مراکزی که دارای بخش های متمرکز و نزدیک هم می باشد استفاده می شود ، سخت افزارهایی کاربردی مانند انواع چاپگرها در بستر شبکه در دسترس همه کاربران (چند رایانه مختلف) قرار گرفته و بدین ترتیب امکان به اشتراک گذاری مطالب و اطلاعات مختلف نیز بین آن ها فراهم می شود .

در تکمیل توضیحات فوق لازم به ذکر است که لزوماً همه شبکه های LAN محدودیت مکانی نداشته و ممکن است یک سازمان بنا به دلایلی مختلف – مثلاً حفظ امنیت در عین لزوم تسریع انتقال اطلاعات – این سامانه را با صرف هزینه ای بیشتر حتی در سطح کشوری برپا کند .

در شبکه های کوچک ، زمانی که چند سیستم با یکدیگر LAN می شوند استفاده از سوئیچ، روتر، هاب، مودم شبکه  و … که واسطه هایی برای ارتباط کاربران حاضر در شبکه با یکدیگر هستند بسیار رایج می باشد ، حال اینکه در نمونه های بزرگتر ، سرورهای غول پیکر هستند که علاوه بر امکان برقراری این ارتباط، فضایی هم برای نگهداری اطلاعات مورد نظر بوده و بدین ترتیب آن ها را در اختیار افرادی با اجازه دسترسی قرار می دهد .

نهایتاً لازم به ذکر است که از دو روش انترانت (ارتباط فیزیکی رایانه و تجهیزات شبکه) و وای فای (امواج رادیویی و فرکانسی) برای برپایی این نوع شبکه ها  در میان انواع شبکه های کامپیوتری استفاده می شود .

انواع شبکه های کامپیوتری

  • Campus Area Network ، شبکه فضای باز یا CAN

همانطور که در هزینه کابل کشی شبکه و راه اندازی شبکه های کامپیوتری هم گفتیم، گاهی لازم است تا شبکه ای میان چند ساختمان به وجود بیاید که فضایی باز میان آن ها فاصله انداخته است ! در چنین شرایطی که می‌توان از دانشگاه هایی با ساختمان های متعدد یا مراکز درمانی بزرگ با چند بخش مجزا به عنوان نمونه هایی از این اماکن یاد کرد، محدودیت های فراوانی وجود دارد که نتوانیم تنها از LAN برای ایجاد ارتباط میان آن ها استفاده کرد .

از مهمترین ویژگی های این نوع شبکات می توان به امکان کنترل و دسترسی به همه ساختمان ها از نقطه ای مشخص اشاره کرد.

انواع شبکه های کامپیوتری

  • Metropolitan Area Network ، شبکه شهری یا MAN

همانطور که از نام این نوع شبکه در میان انواع شبکه های کامپیوتری بر می آید، از MAN به منظور برقراری ارتباط میان شعب مختلف و دور از هم یک سازمان در محدوده یک شهر استفاده می شود . فروشگاه های زنجیره ای ، بانک ها، چراغ های راهنمایی و … از جمله مهمترین مجموعه های کاربر این نوع شبکه ها هستند .

انواع شبکه های کامپیوتری

  • Wide Area Network ، شبکه گسترده یا WAN در انواع شبکه های کامپیوتری

در میان شبکه های موجود می توان WAN را بزرگترین آن‌ها دانست ، بطوری که قابلیت برقراری ارتباط میان میلیون ها کامپیوتر را در سراسر جهان در قالب یکی از زیرمجموعه های خود، یعنی اینترنت را دارد . این نوع شبکه ها، هم در نوع خصوصی دیده می شوند که تنها قابل استفاده برای کاربران مورد تائید آن (مثلاً یک سازمان دولتی با شعبی در سراسر کشور) بوده و هم نوع عمومی که هرکسی امکان اتصال به آن ها را دارد !

جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت فاواجم تماس حاصل فرمایید.

۲۲۸۴۸۰۴۱ ۰۲۱